سئو چیست ؟ آموزش سئو برای افراد مبتدی نوین

ما در زمینه طراحی سایت، بهینه سازی وب سایت و دیجیتال مارکتینگ تخصص داریم. اگر مایلید بدانید خدمات ما چگونه می تواند باعث دستیابی شما به اهداف تجاری کسب و کارتان بشود با ما تماس بگیرید. به طور کلی سئو داخلی (On-page SEO) فرآیند بهینه سازی مولفه های مختلف سایت به خصوص عنصر محتوا، برخی از عناصر HTML و برخی از عناصر معماری سایت (از نظر فنی) عمدتا با هدف افزایش رتبه و ترافیک برای سایت است. سئو داخلی از آن جهت سئو داخلی نامیده شده است که تغییراتی که شما برای بهینه سازی عناصر مختلف انجام می دهید در داخل سایت شما صورت می گیرد و بازدیدکنندگان می توانند آنها را در صفحه شما ببینند. در مقاله سئو داخلی به موبایل ریسپانسیو بودن به عنوان یکی از عوامل اشاره کردیم ولی به صورت دقیق و فنی تر موبایل ریسپانسیو بودن از موارد سئو تکنیکال است.

سئو چیست ؟ آموزش سئو برای افراد مبتدی نوین

ایندکس کردن صفحات توسط گوگل زمانبر است و رسیدن به رتبه بالا ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد. موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ برای بررسی صفحات مختلف در وبسایت‌ها از ربات‌ها استفاده می‌کنند. این ربات‌ها در واقع برنامه‌های کامپیوتری هستند که از سایتی به سایت دیگر می‌روند و اطلاعات مربوط به صفحات موجود در سایت‌های مختلف را جمع‌آوری می‌کنند. در نهایت این اطلاعات را در یک پایگاه داده عظیم ذخیره یا اصطلاحا ایندِکس (Index) می‌کنند. رپورتاژ نوعی محتوا متنی به همراه تصویر یا ویدیو که در قالب یک گزارش آموزنده یا خبری در وبسایت‌های دیگران انتشار و از آن محتوا به صفحات هدفمند خود لینک داده می‌شود. درست حدس زده‌اید، رپرتاژ نوعی بک لینک است که به سایت ما وارد می‌شود.

یک کارشناس سئو با علم و دانشی که در زمینه تحلیل داده های موجود در ابزارهایی همچون Search Console و گوگل آنالیتیکس دارد، میتواند به بهترین شکل از کلمات کلیدی طولانی و ارزشمند استفاده کند. این یعنی شما و گوگل در حال کار متقابل با یکدیگر هستید تا بهترین نتیجه (غذا) را به کاربر برسانید. هر موتور جستجو، از ترکیب الگوریتم‌ها و سیگنال‌های رتبه بندی برای ارائه صفحات وب استفاده می‌کند. معیار‌هایی مثل کلماتی که در مطلب خود جستجو کردید، مربوط بودن و قابلیت استفاده صفحات، تخصص منابع، موقعیت مکانی و تنظیمات شما.

بهینه سازی موتور جستجو (سئو) نیز همانند هر صنعت تخصصی دیگری، مجموعه واژگان، تعاریف و اختصارات مخصوص به خود را دارد. برای درک بهتر مقوله سئو، لیستی از مفاهیم پایه و اصطلاحات رایجی که در آن بکار می‌روند را به همراه تعاریف و معانی‌شان برایتان آماده کرده‌ایم. هنگامی که شما مطلبی را در گوگل یا موتورهای جستجو سرچ می‌کنید، پاسخ آن از طریق صفحه نتایج نمایش داده می‌شود.

ما در این مقاله آموزشی تمام تلاش خود را کرده ایم که سئو و موارد مهم آن را به صورت دقیق و به زبان ساده بیان کنیم. سلام دوست عزیز
مشکلی که شما دارید تقریبا در همه پروژه های سئو مشترک است و کارفرمایان صبر و حوصله کافی برای کسب جایگاه مناسب را ندارند. شما به عنوان یک متخصص سئو باید در زمینه آموزش مفاهیم اولیه به مشتریان خود نیز وقت و انرژی صرف کنید. پیشنهاد میکنم یک مقاله یا یک راهنمای اولیه برای معرفی فعالیت ها و استراتژی های خود ایجاد نمایید و در همان ابتدا در اختیار کارفرما قرار دهید.

  • پیشنهاد میکنیم با فریب دادن گوگل و استفاده از روش های دیگر سلامت سایت خود را به خطر نیاندازید.
  • قدرت یک دامنه که معمولا معیاری اسا از 1 تا 100 که بر اساس میزان بک لینک و کیفیت آن ها، قدمت دامنه، میزان ورودی و … اندازه گیری می شود.
  • گوکل منبعی است که انتها ندارد فقط کافیست اصول آن را پیاده نمایید تا بیشتری کاربر و ترافیک را از آن خود نمایید.
  • اما مشکل اینجاست که ۱.۱۳ میلیارد وبسایت در دنیا وجود دارد که در کلیدواژه‌های مختلف، با هم رقابت می‌کنند.
  • • استفاده از اصول و استاندارد های نامگذاری تصویر Image Name and ALT Tags که باعث می‌شود محتوای تصویری شما نیز در موتورهای جست و جو ثبت شود.
  • گوگل URL را به رنگ مشکی و در خط اول، عنوان را به رنگ آبی و در خط دوم و توضیحات متا را، که گویای موضوع صفحه است، زیر عنوان نشان می‌دهد.

از جمله این فاکتورها می توان به استفاده صحیح از کلمات کلیدی، سرعت بارگذاری وب سایت، زمان حضورکاربران در وب سایت، تعداد بک لینک ها، نمایش صحیح وب سایت در دستگاه های موبایل و غیره اشاره کرد. Above the Fold محتوایی است که قبل از آن که کاربر صفحه را اسکرول کند، روی یک وبسایت قابل مشاهده است. همانطور که می‌دانید، روزنامه‌ها از وسط تا شده‌اند و فقط نیمه بالایی آن‌ها قابل مشاهده است؛ یعنی نیمه بالای تا. ویراستاران نشریه‌ها، از این قسمت برای جلب حداکثر توجه خوانندگان بهره می‌گیرند.

الگوریتم آپدیت موبایل سال ۲۰۱۵

سعی کنید باترفند و تکنیک‌هایی که در قسمت بالا آموزش داده‌ایم، محتوای خود را برای گوگل و کاربران بهینه نمایید. الگوریتم جستجوی گوگل به مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها می‌گویند که اجازه دارند مرتبط‌ترین صفحات را از بستر وب برای کوئری مورد جستجوی کاربر پیدا کند و نمایش دهد. این دستورالعمل‌ها از فاکتورهای پیچیده‌ای تشکیل شده‌اند و هیچ کس به جز اعضای درونی گوگل، اطلاعی از آنها ندارد. این موضوع را درنظر داشته باشید، زمانی که از سئو و بهینه‌سازی سایت صحبت می‌شود، دقیقا به نتایج ارگانیک اشاره می‌کنیم. به عبارت دیگر، سئو به زبان ساده یعنی بدست آوردن جایگاه در نتایج ارگانیک. نتایج ارگانیک با نتایج پولی Ads چه تفاوتی دارد؟ صفحات نتایج جستجو به دو دسته جداگانه تقسیم‌بندی می‌شود.

ارتباط مستقیمی بین کمیت و کیفیت بک لینک ها با رتبه یک سایت وجود دارد. یک راهکار عالی برای شروع تحقیق، استفاده از یک ابزار جستجوی کلمات کلیدی است، جای که میتوانید در آنها به طور خاص، کلمات کلیدی پرسشی را پیدا کنید. همانطور که در فصل قبل ذکر کردیم، تگ عنوان و متا دیسکریپشن یک صفحه، مکان خوبی برای استفاده از کلمه کلیدی هدف است. علاوه بر دلایل واضحی که برای استفاده از آن وجود دارد، استفاده از پروتکل HTTPS در سال 2014 به یک فاکتور رتبه بندی (البته نسبتا کم قدرت) تبدیل شده است. به عبارت دیگر، اگر از HTTPS استفاده نکنید، ممکن است وب سایت شما در گوگل بدتر از رقبا عمل کند.

لینک‌سازی داخل سایت

در برخی موارد، سئو فقط روشی است که از طریق آن، موتورهای جستجوگر می توانند ساختار سایت شما را درک کنند. سلام دوست عزیز
شما فرمودید که این دسته بندی در صفحه اول گوگل است ولی اعلام نکردید که برای چه عبارتی جایگاه کسب کرده است. با توضیحاتی که دادید به نظر نمیرسد ساختار سایت شما اشکالی داشته باشد، در این شرایط با لینک سازی های خارجی میتوانید هدف واقعی هر صفحه را به گوگل معرفی کنید. بررسی سایت رقبا به شما کمک میکند درک بهتری از میزان رقابت و مدل هدف گذاری در کسب و کار خود داشته باشید ولی دقت کنید که هر فعالیتی لزوما دلیل موفقیت آن سایت نبوده است.

توسط رضا خانتاراج

رضا خانتاراج