OpenAI بر توسعه فناوریهای خلاقانه هوش مصنوعی، مانند الگوریتمهای خودکار یادگیری عمیق و مدلهای زبانی در مقیاس بزرگ تمرکز دارد. یکی از برجسته ترین دستاوردهای این شرکت ChatGPT است.
در ژانویه 2023، این غول فناوری مرحله سوم مشارکت خود با OpenAI را اعلام کرد که شامل سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری است. طبق گزارش CNBC، مایکروسافت 75 درصد از سود OpenAI را تا زمانی که سرمایه گذاری خود را بازیابی کند، دریافت خواهد کرد و پس از آن، این شرکت مالک 49 درصد از OpenAI خواهد شد.
چگونه مایکروسافت می تواند از فناوری های OpenAI استفاده کند
مایکروسافت از سال 2019 با OpenAI کار می کند، زمانی که این شرکت برای اولین بار یک میلیارد دلار در این شرکت سرمایه گذاری کرد و در نتیجه به ارائه دهنده انحصاری محاسبات ابری آن تبدیل شد. در سال 2021، صندوق استارت آپ OpenAI برای سرمایه گذاری در استارت آپ های اولیه با تمرکز بر مراقبت های بهداشتی، تغییرات آب و هوایی، آموزش و فناوری های هوش مصنوعی تاسیس شد. سرمایه گذار اصلی این صندوق، شرکت مایکروسافت بود.
محبوبیت و تقاضای روزافزون برای فناوری های هوش مصنوعی منجر به افزایش تقاضا برای نیمه هادی هایی شده است که برای تولید آنها استفاده می شود. همانطور که ممکن است به خاطر داشته باشید، این بازار تحت تسلط شرکت NVIDIA (NASDAQ: NVDA) است. تحلیلگران Citigroup Inc. (NYSE: C) پیشبینی میکنند که افزایش علاقه به ChatGPT میتواند منجر به افزایش فروش NVIDIA از ۳ میلیارد دلار به ۱۱ میلیارد دلار در طول سال شود.
محصولات رقیب
Generative Pre-trained Transformer 3 (ChatGPT) یک مدل زبان مدرن است که توسط OpenAI توسعه یافته است. این یکی از بزرگترین مدل های زبان تا به امروز است که بر روی مجموعه بزرگی از اطلاعات متنی که به صورت عمومی در اینترنت در دسترس است آموزش داده شده است. از الگوریتمهای یادگیری عمیق برای تولید متنی استفاده میکند که میتواند برای طیف وسیعی از کارها اعمال شود – به عنوان مثال، برای ایجاد خودکار پاسخ به سؤالات.
مایکروسافت در زمینه فناوری هوش مصنوعی پیشرو نیست، اما مشارکت آن با OpenAI بازار و جهان را تکان داده است. تعداد کاربران ChatGPT با سرعت بسیار بالایی در حال رشد است و تمامی تعاملات کاربر با داده ها با استفاده از محاسبات ابری Azure مایکروسافت انجام می شود.
مزایای:
- توانایی پردازش زبان طبیعی
- سرعت بالا در پاسخگویی به سوالات
- طیف وسیعی از دانش
- بدون تعصب
- پاسخ های ارائه شده شخصی هستند
- درک خوب از زمینه گفتگو
میتوان فرض کرد که در آینده نزدیک با دسترسی به دادههای بهروزتر یا دسترسی به اطلاعات آنلاین و همچنین آموزش طولانیتر و عمیقتر، برخی کاستیها اصلاح خواهند شد.
همکاری مایکروسافت و OpenAI
OpenAI با موسسات دانشگاهی، شرکت های فناوری و سازمان های دولتی برای پیشبرد تحقیق و توسعه در هوش مصنوعی همکاری می کند. این شرکت قصد دارد تحقیقات و فناوری خود را در دسترس جامعه گسترده تر قرار دهد و بنابراین در حال ایجاد پروژه های متن باز برای این منظور است. همچنین محصولات و خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی را به سازمان ها در صنایع مختلف ارائه می دهد.
مزایا و معایب ChatGPT
امروز نگاهی دقیقتر به ChatGPT و OpenAI میاندازیم، نحوه ارتباط مایکروسافت با آن، و تحلیل میکنیم که چگونه غول فناوری اطلاعات میتواند از پذیرش فناوری هوش مصنوعی در زندگی روزمره سود ببرد. همچنین بررسی خواهیم کرد که چه محصولات مشابهی که توسط شرکت های دیگر تولید شده اند، احتمالاً می توانند با ChatGPT رقابت کنند.
توجه داشته باشید که دو بلوک زیر با استفاده از چت ربات Generative Pre-trained Transformer 3 نوشته و ویرایش شده اند.
درباره ترانسفورماتور 3 از پیش آموزش دیده ژنراتیو
در حال حاضر، مزیت قابل توجه مایکروسافت از این همکاری، فرصتی است که برای تبلیغات برند و محصولاتش به وجود آمده است که احتمالاً به افزایش تعداد کاربران محصولاتش حتی در کوتاه مدت کمک خواهد کرد.
منبع: https://blog.roboforex.com/blog/2023/02/08/how-chatgpt-could-affect-microsofts-business/
این رشد در مخاطبان OpenAI مطمئناً رقبای مایکروسافت را نگران خواهد کرد. بر اساس گزارش CNBC، شرکت آلفابت در حال آزمایش ربات چت Apprentice Bard است و قصد دارد تا اواخر سال جاری آن را راه اندازی کند.
شرکت ماشینهای تجاری بینالمللی (NYSE: IBM) اعلام کرد که از سال 2017 خدمات هوش مصنوعی به نام Watson را ارائه میکند. این فناوریها توسط IBM در مدیریت دارایی، اتوماسیون تجاری، بلاک چین، امنیت سایبری، پشتیبانی فنی و مشتری و سایر صنایع استفاده میشود. به عنوان مثال، واتسون ETF دارای قدرت هوش مصنوعی (NYSE: AIEQ) را مدیریت می کند که از ابتدای سال بیش از 16 درصد بازدهی داشته است، در حالی که شاخص S&P 500 7 درصد افزایش یافته است.
نتیجه
معایب:
- داده های مورد استفاده در آموزش تا سال 2021 بود
- اطلاعات پیش زمینه کاملی برای پاسخ آکادمیک برابر به سوال ندارد
- توانایی محدودی برای تولید محتوای خلاقانه دارد و نمی تواند “خارج از جعبه” فکر کند.
- هیچ محدودیت اخلاقی ندارد
- همیشه پاسخ های درستی ارائه نمی دهد