آمار اشتغال و تورم بریتانیا در ماه دسامبر: کمکی برای BOE؟

جمعه گذشته، بریتانیا از رشد غیرمنتظره تولید ناخالص داخلی خبر داد. این حتی برای تحلیلگران دولتی که معمولاً بیش از حد خوشبین بودند، شگفت‌انگیز بود، زیرا انتظار داشتند بریتانیا در سه ماهه آینده در رکود باقی بماند.

چشم انداز بازار Q1 2023 بین متن بنر

انتظار می رود که تعداد مدعیان بریتانیا در ماه دسامبر به 16.0 هزار کاهش یابد، تقریباً به نصف در مقایسه با 30.5 هزار گزارش شده در ماه نوامبر کاهش یافته است. علیرغم اعتصاب‌هایی که خواستار حقوق و مزایای بیشتر هستند، ظاهراً کارفرمایان همچنان مشغول استخدام هستند. در همین حال، انتظار می‌رود نرخ بیکاری در ماه نوامبر در 3.7 درصد ثابت بماند.

تورم بالاخره پایین میاد

این رشد بزرگ عمدتاً به دلیل صنعت خدمات بوده است که همزمان با فروش بهتر گزارش شده توسط خرده فروشان پیشرو بریتانیا است. این نشان می‌دهد که خریداران بریتانیایی تورم شدیدی را احساس می‌کنند، اما به اندازه‌ای که پیش‌بینی می‌شد، کاهش تقاضا وجود نداشته است. این در شرایطی است که با وجود اعتصابات ادامه دار، همچنان بازار کار فشرده و کاهش تورم مورد انتظار است.

بازار کار همچنان تحت فشار است

یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این هفته که می تواند به طور قابل توجهی پوند را تغییر دهد این است که گفته می شود نمایندگان بریتانیا و اتحادیه اروپا به توافقی اصولی برای رسیدگی به پروتکل ایرلند شمالی نزدیک شده اند. این یک توافق نهایی نخواهد بود، اما چند مورد از مسائل کلیدی را حل خواهد کرد، به ویژه در مورد مالیات در ایرلند شمالی.

افزایش خوش بینی و کاهش ریسک در صورت دستیابی به چنین معامله ای می تواند از پوند حمایت کند. از سوی دیگر، با توجه به ایجاد انتظارات پیرامون آن با گزارش‌های متعدد مطبوعاتی، در صورت عدم دستیابی به نوعی معامله، می‌توان آن را یک شکست دیپلماتیک مهم تلقی کرد.

تجارت اخبار مستلزم دسترسی به تحقیقات بازار گسترده است – و این کاری است که ما بهترین کار را انجام می دهیم.

البته این فقط یک ماه داده بود و لزوماً به معنای شکل گیری روند نیست.

باز کردن حساب زنده


منبع: https://www.orbex.com/blog/en/2023/01/uk-employment-and-inflation-data-for-december-some-relief-for-the-boe

روز چهارشنبه، انتظار می‌رود که بریتانیا کاهش ملایم دیگری را در نرخ تورم کل در ماه دسامبر با 10.6 درصد گزارش کند. در مقایسه با 10.7 درصد در ماه قبل. این را می توان به عنوان سیاست سختگیرانه BOE تفسیر کرد که در نهایت شروع به کار کرد و می تواند باعث شود که اعضای بیشتری به سمت شاهین تغییر کنند. در حال حاضر، قیمت بازار برای زمانی که BOE در آغاز ماه آینده تشکیل می شود، 50bps افزایش یافته است. این در مقایسه با نیمی از انتظارات در ایالات متحده است.

متوسط ​​دستمزدها در بریتانیا با توجه به نرخ پایین بیکاری همچنان در حال افزایش است. تا کنون، متوسط ​​رشد کمتر از نرخ تورم بوده است که به کاهش نگرانی‌ها از مارپیچ قیمت دستمزد کمک می‌کند. با این حال، این می تواند به این معنی باشد که کاهش نرخ اصلی در بلند مدت ممکن است دشوارتر باشد. نرخ تورم کل به قدری بالاست که به نظر می رسد آنچه که در غیر این صورت افزایش نگران کننده در میانگین دستمزدها خواهد بود، مشکلی نیست.

کشورهای دیگر با کاهش قیمت سوخت، کاهش قابل توجهی در تورم کل داشته اند، اما بریتانیا نه. تحلیلگران انتظار دارند که این کاهش به دلیل تورم اصلی باشد که شامل هزینه های غذا و انرژی نمی شود. انتظار می رود تورم اصلی به 6.3 درصد کاهش یابد در مقایسه با 6.4 درصد قبل. انتظار می رود کاهش قیمت انرژی با افزایش هزینه های مواد غذایی جبران شود.

جایی که کارها پیش می رود

توسط رضا خانتاراج

رضا خانتاراج