آیا بانک مرکزی اروپا با افزایش 50bps پیش خواهد رفت؟

مسئله این است که پدیده ای که این سه بانک را به موقعیتی سوق داد که باید توسط FDIC برای محافظت از سپرده های مشتریان توقیف می شدند، در اروپا نیز وجود دارد. در این مرحله، احتمالاً نه به همان میزان، با توجه به اینکه بانک مرکزی اروپا کندتر از فدرال رزرو در افزایش رشد داشته است. همچنین پویایی مشابهی است که منجر به «سقوط فلش» در سپتامبر با «مینی بودجه» فاجعه بار بریتانیا شد.

اما گروهی از مقامات بانک مرکزی اروپا که مایل به افزایش کوچکتر هستند، استدلال های قانع کننده ای نیز دارند. انتظار می رود تورم در حال حاضر روند کاهشی داشته باشد و اقتصاد در حال کند و پاش است. علت اصلی تورم غیر پولی است. قیمت بالای انرژی ناشی از جنگ در اوکراین است، نه مازاد بر سرمایه در بازارها. و هرچه ECB بیشتر افزایش یابد، بانک های اروپایی که از قبل حساس بودند، بیشتر از دارایی های اوراق قرضه خود ضرر خواهند کرد.

اروپا مانند ایالات متحده منحنی بازدهی معکوس دارد، اما این اسپرد زیر 40 واحد بر ثانیه است. در ایالات متحده، قبل از سقوط SVB، این اسپرد بیش از 100bps بود. بانک مرکزی اروپا فضای بیشتری برای مانور دارد، اما افزایش 50 واحدی در ثانیه می‌تواند باعث ایجاد حیرت بیشتر در بازارها شود. از سوی دیگر، اگر بانک مرکزی اروپا نتواند این کار را انجام دهد، ممکن است توسط بازار به عنوان عدم اعتماد به بخش بانکی تعبیر شود و در نهایت به یورو نیز آسیب برساند.

تجارت اخبار مستلزم دسترسی به تحقیقات بازار گسترده است – و این کاری است که ما بهترین کار را انجام می دهیم.

باز کردن حساب زنده


منبع: https://www.orbex.com/blog/en/2023/03/will-the-ecb-go-through-with-a-50bps-hike

تا جمعه گذشته انتظار می رفت که بانک مرکزی اروپا و فدرال رزرو 50 واحد در ثانیه افزایش داشته باشند. در مورد بانک مرکزی اروپا، رئیس جمهور لاگارد تائید کرده است که نیم نقطه برنامه ریزی شده است. جایی که تردید وجود داشت، تغییرات احتمالی در برنامه QT بود.

با فروپاشی سه بانک منطقه ای در ایالات متحده، انتظار می رود که فدرال رزرو تا این حد افزایش ندهد. حتی یک اجماع فزاینده وجود دارد که فدرال رزرو اصلاً افزایش نخواهد یافت. اما، بانک مرکزی اروپا چطور؟ رهبران اتحادیه اروپا بارها به رسانه ها رفته اند تا به بازار اطمینان دهند که هیچ بانک اروپایی در معرض SVB قرار ندارد و بخش مالی روی پایه محکمی قرار دارد.

چقدر می توانیم مطمئن باشیم؟

نرخ بهره در اتحادیه اروپا برای مدت طولانی بسیار پایین بوده است، به این معنی که بانک های اروپایی پرتفویی از مقادیر زیادی بدهی با بهره کم تا منفی ایجاد کرده اند. همانطور که بانک مرکزی اروپا به افزایش ادامه می‌دهد، این بدهی ارزش خود را از دست می‌دهد و زیان‌های غیرقابل تحقق را در بین بانک‌های اتحادیه اروپا ایجاد می‌کند. بانک‌هایی که به دلیل فضای پایین نرخ بهره برای حفظ سودآوری خود با مشکل مواجه بوده‌اند و از قبل با چالش‌هایی مواجه بودند.

شایعاتی وجود دارد

بانک‌های ایتالیا دارایی‌های غیرعملکردی پرتفوی دارند. مستقیماً تحت نظارت بانک مرکزی اروپا نیست، اما هنوز هم کسب و کار زیادی در اروپا انجام می دهد Credit Suisse. این مگا بانک همین دیروز اعتراف کرد که مشکلات حسابداری را در دفاتر خود کشف کرده است و سهام برای دو روز متوالی به پایین ترین سطح سقوط کرد.

بر اساس گزارش ها، منابعی در بانک مرکزی اروپا به مطبوعات مالی گفته اند که بانک مرکزی مشترک قصد دارد طبق برنامه ریزی، افزایش 50 واحدی در ثانیه را ادامه دهد. تورم در اتحادیه اروپا در ماه گذشته به بالاترین حد خود رسید، حتی در شرایطی که اقتصاد از رکود حداقلی جلوگیری کرد. تغییر به سمت پناهگاه های امن به کاهش بازده در سراسر جهان کمک کرد، به این معنی که بانک مرکزی اروپا فضای بیشتری برای سفت کردن دارد.

قضیه برای کبوترها

توسط رضا خانتاراج

رضا خانتاراج