آیا پروتکل ویندزور به معنای پایان برگزیت است؟

اما برخی مسائل داخلی وجود دارد که رای گیری را به حالت تعلیق در می آورد، که باعث ایجاد عدم اطمینان در مورد موارد دیگر فراتر از موضوع پروتکل می شود. و اینها بیشتر مربوط به بازار ارز هستند. البته اولین مورد، رابطه با اتحادیه اروپا است. اگر توافقنامه ویندزور بدون مخالفت های عمده تصویب شود، می تواند به کاهش تنش ها کمک کند.

مسائل تجاری معلق

وضعیت اطراف ایرلند شمالی ظریف، پیچیده و دارای سابقه طولانی است. اما چند نکته کلیدی وجود دارد که برای نحوه واکنش بازار مهم است. مسئله اصلی در مورد دریافت پروتکل ویندزور، کسب آرای کافی در پارلمان نیست. انتظار می‌رود که اکثریت قریب به اتفاق محافظه‌کاران و حتی تعداد بیشتری از نمایندگان حزب کارگر رای مثبت بدهند. به این معنی که برای تمام اهداف عملی، می توان آن را یک معامله تمام شده در نظر گرفت.

حول و حوش امضای چیزی که اکنون “پروتکل ویندزور” نامیده می شود، سر و صدای زیادی به پا شد. قرار بود توافق بین اتحادیه اروپا و بریتانیا به پروتکل ایرلند شمالی که سال ها روند برگزیت را به تعویق انداخته بود، پایان دهد. در حالی که پوند در ابتدا با انتظارات بهبود روابط بین اقتصادها افزایش یافت، برخی از مشکلات ظاهر شد.

شماره 10 امیدوار است که این موضوع تا پایان ماه حل شود و بایدن را به ایرلند شمالی برای جشن سالگرد توافق جمعه خوب دعوت کند. امید است که این امر به رفع اختلافات بین کشورها کمک کند و بحث های مربوط به توافق تجاری را به مسیر خود بازگرداند.

چه زمانی اعتراضات تمام می شود

موضوع دیگر رابطه ویژه با آمریکاست. دولت بایدن نسبت به کمپین فشار بریتانیا برای دستیابی به توافقی بهتر از اتحادیه اروپا نگاه ضعیفی دارد. این باعث شده است که نخست وزیر سوناک عملاً از توافق تجاری پیشرفته بین دو کشور دست بکشد. حداقل تا زمانی که مشکل پروتکل حل شود.

باز کردن حساب زنده


منبع: https://www.orbex.com/blog/en/2023/03/does-windsor-protocol-mean-brexit-is-over

این محافظه‌کاران اروپا شکاک اساساً گفته‌اند که اگر DUP آن را غیرقابل قبول بداند، به این توافق رای منفی می‌دهند. به نوبه خود، DUP یک پانل یک هفته ای از توافق را بررسی می کند تا ببیند آیا این توافق برای آنها قابل قبول است یا خیر. اگر این هیئت تایید کند، توافقنامه ویندزور می تواند به سرعت با مخالفت جزئی در پارلمان تصویب شود و پوند را تقویت کند.

پوند متعاقباً به صورت جانبی معامله شد، که با یک سری مسائل دیگر اقتصاد کلان نیز همراه بود. عدم قطعیت در مورد پروتکل مانع دیگری در جلوگیری از صعود پوند بوده است. و به نظر می رسد که عدم اطمینان برای مدتی طولانی تر ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر، اگر حل شود، ممکن است ضربه دیگری در جفت ارز ایجاد شود. بنابراین، در اینجا مواردی وجود دارد که باید در فرآیند پروتکل ویندزور به آنها توجه کرد که می تواند بازارها را به آشوب بکشاند:

موضوع بزرگتر از پروتکل است

نخست وزیر سوناک توافق را وارد پارلمان نمی‌کند، زیرا تلاش می‌کند تأثیر شورش‌های محافظه‌کار بر رای‌گیری را به حداقل برساند. این می‌تواند مبنایی برای درخواست امتیازات دیگر در زمینه‌های دیگر فراهم کند.

در غیر این صورت، دور دیگری از مذاکرات آغاز می‌شود و با افزایش عدم اطمینان، پوند ادامه می‌یابد.

تجارت اخبار مستلزم دسترسی به تحقیقات بازار گسترده است – و این کاری است که ما بهترین کار را انجام می دهیم.

توسط رضا خانتاراج

رضا خانتاراج