استخراج مس ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد-دیزما

استخراج مس از سنگ معدن كه حاوي كانيهاي اكسيدي مس است به روش ليچينگ انجام مي شود. در اين روش ماده معدني را در اسيد حل نموده و سپس بوسيله جريان الكتريسيته، مس را از آن جدا مي نمايند. در اين روش خاكهاي سولفوره كم عيار ( با عيار پايين تر از 0.5 درصد) نيز دپو شده و به مرور زمان طي فرآيند هوازدگي به اكسيد مس تبديل مي شوند و سپس در فرايند ليچينگ استفاده مي شوند. “بررسی و مقایسه روشهای نوین و سازگار با محیط زیست استخراج مس از کانسنگ”.

مواد معدنی استراتژیک

از گاز so2 که در مرحله ذوب کانی‌ها تولید می‌شود برای تهیه اسید سولفوریک بهره می‌گیرند. از این روش تنها برای استخراج مس از کانی‌های با عیار بالای مس استفاده می‌شود. پس از 150 ساعت کار مداوم، هر کاتد مسی جداشده از کاتد بلانک استنلس استیل حدود 45 کیلوگرم وزن دارد.

استخراج مس ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد-دیزما

همچنین‌ آند تولید شده در شرکت ملی مس در سال گذشته به ۲۴۰ هزار تن رسید که این رقم نسبت به مدت مشابه قبل خود با افزایش ۱۹ درصدی روبه‌رو شد. میزان تولید کنسانتره مس در سال ۹۸ برابر ۷۰۶ هزار تن بود که این رقم نسبت به مدت مشابه قبل رشد ۶/ ۰ درصدی داشت. کل استخراج انجام شده در شرکت ملی صنایع مس در سال گذشته برابر ۸۶میلیون تن بود که این رقم نسبت به میزان استخراج انجام شده در سال قبل کاهش ۹/ ۴ درصدی داشت.

  • این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
  • در دقت‌های کم امکان هیدرولیز سولفات آهن و هیذر و کسید آهن سه ظرفیتی وجود دارد.
  • يكي از راهكارهاي پيشنهاد شده در اين زمينه كمك گرفتن از عملكرد انواع عوامل بيولوژيكي به ويژه باكتري هاي مختلف است.
  • مذاب مس خام به صورت صفحاتی بزرگ ریخته و آنها را به عنوان آند در الکترولیز مس به کار می‌برند.
اسید سولفوریک در مجاورت اکسید کننده‌ها قادر به حل کردن اکسید اورانیوم چهار ظرفیتی UO۲ است. پساب‌های این نوع کارخانه‌ها حاوی اسید، باز، محلول‌های آلی مواد شیمیایی، مواد سمی، … است. به طور معمول مقدار کمی از عناصر فلزی را به صورت محلول به همراه دارند که بعضی از آنها مانند جیوه آلوده کننده شدید محیط زیست هستد به هر حال تیصفیه پساب‌های حاصل از روش هیدرومتالوژی مسئله ساز است و هزینه بالایی را لازم دارد. استفاده از هرکدام از روش‌های ذکر شده منوط به تشخیص متخصصان و نوع کانسنگ است.

برای تولید کنسانتره مس، سنگ معدن مس را استخراج می کنند و بعد از خردایش و آسیاب این محصول را به ذرات ریزتری تبدیل می کنند و در کارخانه های مختلف، با تغلیظ نرمه ها با آب و مواد شیمیایی مخلوط شده … میانگین اعلامی سایر هزینه‌ها در مجموعه‌های مورد بررسی برابر ۱/ ۲ دلار به ازای تولید معدنی هر تن است، اما سایر هزینه‌ها برای معدن مس سرچشمه در سال ۹۷ برابر ۹۷/ ۶ دلار به ازای هر تن محصول و در سال ۹۸ برابر ۷۸/ ۴ دلار به ازای هر تن محصول بوده است. درواقع در صورت‌های مالی شرکت ملی مس، هزینه‌های بخش پیمانکاری در بخش سایر هزینه‌ها آورده می‌شود و بخش‌های مختلف هزینه پیمانکاران، همانند هزینه نیروی انسانی در این بخش جدا نمی‌شود و همین موضوع عاملی است تا این هزینه در شرکت‌های داخلی بالاتر از میانگین مجموعه‌های انتخاب شده باشد.

كاني سولفيد آهن تقريباً در هر سنگ معدني سولفيدي وجود دارد و اكسيداسيون آن توسط باكتري منجر به تشكيل يون فريك مي گردد. اين يون نيز عامل اكسيد كننده مناسبي براي كاني هاي سولفيدي است. واكنش سولفيد مس با يون فريك، باعث انحلال مس و تشكيل Fe2+ مي شود. به تدريج بشر به اين فكر افتاد كه از اين فرآيند به نحوي اقتصادي بهره برداري كند و اين باكتري ها را جهت دستيابي به منافع اقتصادي خود به كار گيرد.

کانسارهای مس

در این مرحله لایه مات که شامل سولفید آهن و مس است در زیر لایه سرباره تشکیل می شود؛ دمای کوره حدود 1300_1200 درجه بزرگترین تولید کننده ی ظروف مسی در خاورمیانه سانتی گراد است. در صورتی که مس موجود در سرباره قابل ملاحظه باشد با استفاده از کوره الکتریکی بازیابی می شود و در غیر این صورت دورریز می شود. مات مس مذاب به کنورتور منتقل شده و با استفاده از دمش هوا طی دو مرحله ناخالصی های آن که آهن و گوگرد می باشد حذف می گردد و مس بلیستر تولید می شود . در روش های حرارتی گوگرد موجود در کنسانتره که حدود دوبرابر مس است به دی اکسید گوگرد SO2 تبدیل می شود، لذا سالانه حدود 400 هزار تن SO2 در فضا پراکنده می شود. جهت جلوگیری از آلودگی محیط زیست، بایستی به نحوی از پراکنده شدن آن در فضا جلوگیری شود؛ به عنوان مثال SO2 به اسید سولفوریک تبدیل واز آن کود شیمیایی تولید شود. مس بلیستر با عیار 5/ 98 درصد در کوره های تصفیه حرارتی طی دو مرحله با هوا و گاز طبیعی، گوگردزدایی و اکسیژن زدایی می شود.

به طور كلي باكتري ها از نظر شكل به سه دسته كلي باسيلي (ميله اي)، كوكسي (كروي)، اسپريل (مارپيچي) تقسيم بندي مي شوند. ضمناً از نظر مقاومت در مقابل حرارت، اين موجودات را مي توان به چهار دسته ساكروفيل ، مزوفيل، ترموفيل معتدل، ترموفيل مطلق دسته بندي نمود. ساكروفيل ها كه به باكتري هاي سرما دوست معروف هستند، در دماي زير 15 درجه سانتيگراد قادر به فعاليت مي باشند. مزوفيل ها در دماي بين 25 الي 45 درجه سانتيگراد زندگي مي كنند كه مهمترين آنها تيوباسيلوس‫ فرواكسيدانس و تيوباسيلوس تيواكسيدانس و لپتوسپيريليوم فرواكسيدانس مي باشد. اين باكتري ها اسيددوست بوده و pH مناسب براي فعاليت آنها 5/1 الي 5/3 است.

۲- تغلیظ کردن (Concentration) یا روش تهیه مات

توسط رضا خانتاراج

رضا خانتاراج