انتظار می رود ECB حداقل 25bps افزایش یابد

با افزایش نرخ بهره، شکاف بین دیدگاه‌های کشورهای «شمال» و «جنوب» در کمیته سیاست پولی افزایش یافته است. هاوک ها به تورم دائمی بالا اشاره کرده اند، در حالی که کبوترها به رشد مداوم اقتصادی کند اشاره می کنند.

با توجه به اینکه انتظار می رود فدرال رزرو از افزایش قیمت ها کاسته شود، اگر بانک مرکزی اروپا به انقباض خود ادامه دهد و تورم همچنان پایین بیاید، یورو می تواند به طور قابل توجهی قوی تر شود. این امر به طور بالقوه برای صنعت اروپا که در حال حاضر با افزایش هزینه های انرژی مواجه است، فاجعه بار خواهد بود. انقباض بیش از حد می تواند به سرعت بانک مرکزی اروپا را به موقعیت بسیار ناراحت کننده ای که قبل از کووید داشت بازگرداند: تورم مداوم و رشد پایین.

چه کسی برنده خواهد شد؟

باز کردن حساب زنده


منبع: https://www.orbex.com/blog/en/2023/05/ecb-expected-to-hike-at-least-25bps

آخرین بار، اختلافات بین این دو اردوگاه برای مقابله با فروپاشی اخیر Credit Suisse کنار گذاشته شد. همه بر لزوم ارسال پیام آرامش به بازارها و اعتماد به سیستم بانکی اتفاق نظر داشتند. این وضعیت دقیقاً این بار تکرار نمی شود. بله، اخیراً یک بانک در ایالات متحده سقوط کرده است – دومین سقوط بزرگ در تاریخ این کشور – اما بانک مرکزی اروپا اصرار دارد که وضعیت اروپا بسیار متفاوت است.

سناریوی پایه

بانک مرکزی اروپا دارای چند مشکل است که باید با آنها به غیر از قیمت کالاها و خدمات برخورد کند. اقتصاد اروپا به شدت به تجارت متکی است. صنعت اروپا صادرات محور و وابسته به ارزش یورو است. مصرف کنندگان اروپایی کالاهای وارداتی از جمله مواد غذایی و مواد خام را خریداری می کنند که پیامدهای قوی بر تورم دارد.

تاکنون، تعداد اعضای بانک مرکزی اروپا که نسبت به تورم ابراز نگرانی کرده اند، بسیار بیشتر از تعداد افرادی است که از رشد صحبت می کنند. اما، منطقه یورو در سال گذشته موفق شد با حداقل حداقل ممکن از رکود فرار کند. کشورهای جنوبی دارای انبوه بدهی های رو به رشدی هستند که به دلیل نرخ های بهره بالاتر، حجم آنها در حال افزایش است.

اگر به نظر لاگارد لحن خود را در مورد تورم ملایم تر می کند، می تواند ضعفی برای یورو ایجاد کند. در همین حال، سخت است ببینیم که چگونه لاگارد می‌تواند بعد از اینکه مکرراً اعلام کرد تورم بسیار بالاست و انتظار می‌رود که برای مدت طولانی همینطور باشد، بازهم‌تر باشد.

تجارت اخبار مستلزم دسترسی به تحقیقات بازار گسترده است – و این کاری است که ما بهترین کار را انجام می دهیم.

در حال حاضر، اجماع کوهنوردی شامل چندین عضو است که از “جنوب” هستند، مانند واسل اسلوونی و وویچیچ کرواسی. حتی ویسکو ایتالیا نیز در مورد کنترل تورم مثبت بوده است. اگر رشد اقتصادی منفی شود، این اجماع می تواند به سرعت معکوس شود و مارپیچ کاهش تورم را تهدید کند که جنوب را در موقعیت بسیار آسیب پذیرتری قرار دهد.

اجماع حول این انتظار است که بانک مرکزی اروپا در نشست آتی 25 واحد در ثانیه افزایش خواهد یافت و نشان می دهد که افزایش های بیشتری ممکن است در راه باشد. آخرین داده های تورم مطابق با انتظارات بود و چشم انداز آنچه را که بانک مرکزی مشترک ممکن است انجام دهد تغییر نداد. حدود 80 درصد از تحلیلگران انتظار دارند یک چهارم واحد افزایش یابد، در حالی که بقیه انتظار دارند 50 واحد در ثانیه افزایش یابد.

مسترکلاس 90*728 [EN]

این هفتمین افزایش متوالی برای بانک مرکزی اروپا خواهد بود، اما تأثیر آن بر یورو ممکن است تا حدودی خاموش باشد. انتظار می رود که همتایان آن مبلغ مشابهی را جمع آوری کنند و شکاف نرخ بهره بین آنها را برابر کنند. با توجه به اینکه انتظار می رود فدرال رزرو در آینده متوقف شود، در حالی که BOE ممکن است مجبور به افزایش قیمت شود، تمرکز زیادی روی چشم انداز بانک مرکزی اروپا خواهد بود.

شکاف در حال افزایش

توسط رضا خانتاراج

رضا خانتاراج