انتی اسکالانت ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مواد شیمیایی یک تاخیر زمانی بین بی کربنات و کلسیم منیزیم ایجاد می کند. این تأخیر به آب اجازه می دهد تا قبل از هر واکنش شیمیایی که در آن رسوب تشکیل می شود، از غشاء عبور کند. ماهیت مواد تشکیل دهنده آنتی اسکالانت آویستا سبب شده است که در مقادیر دوز کم در کنترل رسوبات آلی و معدنی بسیار کارآمد باشد. آنتی اسکالانت آویستا با pH حدود 3-2 جزو مواد ضد رسوب اسیدی محسوب می‌شود و مایعی کهربایی رنگ است. از مزایای این نوع می‌توان به کنترل مؤثر رسوبات معدنی همچون سولفات کلسیم و کربنات کلسیم، سازگار با انواع ممبران، متناسب با گستره وسیعی از pH آب و کاهش تعداد دفعات شستشوی ممبران اشاره کرد. رسوبات تشکیل شده بر سطح غشاء ممبران با ضدرسوب جنسیس واکنش می‌دهند و در نهایت همراه با پساب از ممبران خارج می‌شوند و سبب کاهش آلودگی در آب می‌شوند.

ماده است که در واکنش های رسوب زدایی و ته نشینی در راستای پیشگیری از رسوب روی سطح ممبران های سیستمهای تصفیه آب صنعتی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. آنتی اسکالانت یک ماده بسیار حیاتی برای دستگاه های تصفیه آب می باشد زیرا با افزایش راندمان و بازده این دستگاه و طول عمر آن مانع از به وجود آمدن هزینه های اضافی در طولانی مدت می شود. همچنین برخی از ترکیبات آنتی اسکالانت با اسیدی کردن آب عمل می کنند و حلالیت ذرات معلق موجود در آب را افزایش می دهند تا از ایجاد رسوب جلوگیری کنند. فناوری آنتی اسکالانت برای سیستم های RO در ابتدا از مواد شیمیایی استفاده شده در کاربردهای آب خنک کننده و آب دیگ بخار استفاده می شد.

محل تزریق آنتی اسکالانت

ترکیبات موجود در آنتی اسکالانت باید متناسب با آب ورودی به دستگاه اسمز معکوس و ترکیبات آن باشد لذا نمی توان ترکیب دقیقی از آنتی اسکالانت را بیان نمود. اما معمولا از موادی مانند پلی اکرلیک اسید، کربوکسیلیک اسید، پلی مالئیک اسید، پلی فسفات و برخی پلیمر های آنیونی تشکیل شده است. آنتی اسکالانت به دلیل این که یکی از آسیب های جدی یک سیستم اسمز معکوس شکل گیری رسوب در ممبران است. بدون برخی از ابزارهای مهار رسوب، غشاهای اسمز معکوس و مجاری عبور جریان در عناصر غشا به دلیل رسوب مواد محلول کم، مانند کربنات کلسیم، سولفات کلسیم، سولفات باریم و سولفات استرانسیم، دچار گرفتگی می شوند. بیشتر آبهای طبیعی حاوی غلظتهای نسبتاً بالایی از یونهای کلسیم، سولفات و بی کربنات هستند.

انتی اسکالانت ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

راه حلی که به منظور رفع معضل گرفتگی ممبران ارائه شده است، استفاده از ماده ضد رسوب به آنتی اسکالانت در سیستم است. آنتی اسکالانت را اصطلاحاً ضد رسوب ممبران می گویند، زیرا به طور گسترده ای برای جلوگیری از گرفتگی روزنه های فیلتر ممبران به تصفیه آب صنعتی تزریق می شود. برای محاسبه میزان تزریق آنتی اسکالانت باید به این نکته توجه نمود که دبی آب ورودی به دستگاه و عدد ریکاوری مشخص شده برای سیستم هنگام طراحی چقدر بوده است. طبق این دو پارامتر شما می توانید محاسبه کنید و میزان دقیق آنتی اسکالانت را برای تزریق به دستگاه تصفیه آب صنعتی به دست آورید. دوز آنتی اسکالانت به آنالیز آب و مقدار D.S آن بستگی دارد که معمولاً از دوز۰.۸ppm تا ۵ppm متغیراست. • مهمترین چالش استفاده از سیستم های رزینی در مقایسه با اسید یا آنتی اسکالانت، هزینه بالایی است که باید برای تجهیزات آن پرداخت شود.

  • مبتکران شیمی پیشرو در خرید و فروش مواد شیمیایی، اقدام به فروش انواع آنتی اسکالانت های فلوکن 260 و جنسیس با کیفیت بالا و قیمت مناسب کرده است.
  • هم چنین به مزیت های این روش باید هزینه پایین تر به نسبت روش های قبلی را نیز اضافه کرد.
  • به عنوان مثال، ضد رسوب RO 120 که رنگ کهربایی دارد، از جمله مواد ضد رسوبی هستند که جزو این دسته قرار داده می شوند و بدین ترتیب از ایجاد رسوب فسفات کلسیم و آهن و کربنات کلسیم جلوگیری بعمل می آنتی اسکالانت آید.
  • در سیستم های آب شیرین کن صنعتی با روش اسمز معکوس، مرحله تزریق آنتی اسکالانت، بعد از فیلترهای شنی و کربنی و قبل از فیلتر میکرونی میباشد.
  • • اگر از مواد خورنده استفاده می شود، لازم است از مقاومت بالای اجزای پمپ مطمئن شوید.
  • قیمت پایینی که آنتی اسکالانت بر پایه فسفونات دارد، علت استفاده آن در برخی دستگاه های تصفیه آب می باشد.

قیمت آنتی اسکالانت با توجه به برند و کیفیت آنتی اسکالانت متفاوت می باشد. طیف وسیعی از مواد ضد پخش کننده مایع را برای انواع غشاء اسمز معکوس امکان پذیر می‌کند. این مواد شیمیایی ضد رسوب در حالی که ذرات کلوئیدی را همزمان پخش می‌کنند، مهار رسوب معدنی را نیز انجام می‌دهند. مهار و پراکندگی انجام شده توسط Antiscalant به افزایش طول عمر سیستم اسمز معکوس تاثیر گذار است در عین حال کاهش فرکانس های تمیز کردن و افزایش بهره وری کلی عناصر RO کمک می‌کند. آنتی اسکالانت دکوئست یک ماده کاربردی چند منظوره است که در کنترل رسوبات کربنات کلسیم بسیار حائز اهمیت است. در سیستم‌های تولید کننده آب چون نانوفیلتراسیون و اسمز معکوس از این ماده ضد رسوب استفاده می‌شود که برای جلوگیری از رسوبات فلوراید کلسیم و اکسیدهای فلزی اهمیت دارد.

بدین منظور توجه به این نکته اهمیت دارد، که در صورت خاموش کردن دستگاه، واحد تزریق آنتی اسکالانت نیز بلافاصله متوقف گردد. سیستم تزریق آنتی اسکالانت دارای یک میکسر، دوزینگ پمپ و مخزنی برای نگهداری محلول آنتی اسکالانت می باشد. در سیستم های آب شیرین کن صنعتی با روش اسمز معکوس، مرحله تزریق آنتی اسکالانت، بعد از فیلترهای شنی و کربنی و قبل از فیلتر میکرونی میباشد. با تاثیرگذاری آنتی اسکالانت در این مرحله، رسوب کمتری بر روی فیلتر میکرونی ایجاد می شود. لذا با قرار دادن سیستم تزریق انتی اسکالانت در مرحله صحیح از فرایند اسمز معکوس، عمر فیلتر میکرونی و ممبران افزایش یافته و از تشکیل رسوبات در غشای ممبران جلوگیری به عمل می آید.

به همین دلیل است که برای از بین بردن رسوبات تشکیل شده بر روی ممبران ها، از مواد ضد رسوب همچون آنتی اسکالانت استفاده می کنند. استفاده از آنتی اسکالانت به عنوان ضد رسوب در سیستم اسمز معکوس کاربرد دارد و استفاده از آن برای جلوگیری از تشکیل رسوب بر روی ممبران و افزایش راندمان تصفیه الزامی می باشد. محل تزریق آنتی در سیستم های آب شیرین کن صنعتی، روش اسمز معکوس RO بعد از فیلتر شنی و کربنی و قبل از فیلتر میکرونی است.

همچنین از فروشگاهی خرید کنید که مطمئن هستید کیفیت و اصالت کربن فعال گرانولی را تضمین می کنند. بی سولفات سدیم یکی از کاربردی ترین ضدرسوب هایی است که می تواند تاثیر بسزایی در از بین بردن رسوب ایفا کند. اضافه شدن آن به آب است که کلر به جا مانده در فرایند تصفیه آب از بین می رود.

مجموع غلظت های کلسیم و منیزیم را که بر حسب میلی گرم بر لیتر کربنات کلسیم مطرح می شود، سختی کل می نامند. جهت حذف انواع فلزات سبک و سنگین و رسوبات سولفاتی، کربناتی، سیلیکا، فسفات و … . از آنجاییکه آنتی اسکالانت ها بار منفی و رسوبات نمکی بار مثبت دارند، آنتی اسکالانت جذب می شود و در نتیجه کریستال رسوب شده تشکیل می شود که این کریستال ها از آب پساب یا آب دور ریز آب شیرین کن ها خارج می گردند. نکته جالب توجه این است که در مجموعه ایکو، بهترین آنتی اسکالانت های موجود در بازار ایران را می توانید در این سایت تخصصی پیدا کنید. در نتیجه از کیفیت محصول خیالتان راحت است و آسیبی به دستگاه شما زده نمی شود.

فیلتر و کارتریج

در صنایع تصفیه آب همواره پدیده رسوب گذاری یکی از مشکلات جدی و مشکل ساز بوده است. پدیده رسوب Scaling و گرفتگی Fouling روی ممبران ها اهمیت استفاده از محلول آنتی اسکالانت برای نگهداری از سیستم های تصفیه آب و فاضلاب اهمیت فراوانی دارد. البته باید این نکته را یادآوری کنیم که اسپوتا، برای فروش آنتی اسکالانت، تنها محصولات اورجینال و با کیفیت را در هدف خود قرار داده است. در حالی که اگر به قیمت های فیلتر ممبران توجه کنید متوجه می شوید که استفاده از این ماده، بسیار به صرفه تر از تعویض زود هنگام فیلتر ممبران می باشد.

توسط رضا خانتاراج

رضا خانتاراج