بازار مبادلات ارزهای خارجی (فارکس) چیست؟

نکته قابل ذکر و حائز اهمیت در این استراتژی این است که پیش از بسته شدن بازارهای مالی تمامی معاملات شما در آن روز بسته خواهند شد. در واقع در همین سال بود که فردی مرموز و البته حرفهای با نام ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) به فکر ایجاد یک سیستم مالی غیرمتمرکز در سرتاسر جهان افتاد. در حالت کلی میتوان صرافیها را در دو دستهی متمرکز و غیرمتمرکز دستهبندی کرد. از عواملی که می تواند بر قیمت دلار آمریکا تاثیر بگذارد میتوان به عرضه و تقاضا، احساسات بازار و روش های تکنیکال اشاره کرد. به راحتی از برنامه ریزی معاملاتی فارکس حرفه ای که توسط مشاورین متخصص شما به صورت شخصی سازی شده بسته به نوع علاقه شما در تلگرام و یا واتس آپ استفاده نمایید. ما در این نوع استراتژی با قیمتهای معاملاتی سر و کار داریم؛ ما باید طبق فرمول معاملاتی قیمت ها را مورد بررسی و تحلیل قرار بدهیم. سبک تریدر آقای ویلیامز حتی در قابل چند اندیکاتور نیز از جمله ابزارهای تکنیکالی در دسترس است و شما میتوانید با یادگیری اصول اصلی و اولیه مربوط به کار آقای ویلیامز از سبک وی در معاملات خود استفاده کنید.

تحلیلگران تکنیکی میگویند که معمولا الگوهای یکسان و تکرارشوندهای در قیمت و حجم معاملات وجود دارد. در هنگام اسکالپینگ معمولا نقدینه ترین جفت ارز فارکس پیشنهاد می شود چون دارای کمترین اسپرد هستند و این باعث میشود معامله گران بدون هزینه بالا به سرعت به معامله وارد شده و از آن خارج شوند مانند EUR/USD، AUD/USD و USD/JPY. معامله گران سوئینگ نسبت به معامله گران روزانه همینطور هزینه ها، کمیسیون ها و اسلیپیج کمتری پرداخت میکنند. همینطور این هزینه ها تاثیر کمتری بر روی معاملات آنها دارد زیرا سود معامله گران سوئینگ در هر معامله بسیار بیشتر از معامله گران روزانه است. اسکالپرها ممکن است یک معامله را به سرعت ببندند تا به سراغ معامله بعدی بروند و از مجموعهای از معامله های کوچک سود ببرند. معامله گرانی که دارای بیشترین صبر و تحمل برای سودآوری هستند، ممکن است به سراغ استراتژی پوزیشن تریدینگ بروند. بازار شاخصها (indices) به گروهی از شرکتها اطلاق میشود که لزوما ارتباط خاصی با یکدیگر ندارند و معمولا از لحاظ جغرافیایی به هم نزدیک هستند، مانند نزدک، داو جونز و FTSE 100. به عنوان مثال FTSE100 شاخص سلامت شاخص قیمت ۱۰۰ شرکت برتر انگلستان است.

برای سرمایه گذاری در بازارهای بورس و فارکس شما باید یک برنامه برای چگونگی خرید یک سهم و نحوه خرید و فروش سایت goldmanforex آن داشته باشید. به همین دلیل است که به حداقل رساندن ریسک و درک کامل نحوه معامله قبل از به کار گرفتن اهرم و معاملات بزرگ، اهمیت زیادی دارد. صرافی ها تنها راه پیش روی شما نیستند، بلکه روش های متعددی برای این کار وجود دارد که کاربران مختلف بر حسب شرایطشان ممکن است مسیری متفاوت را انتخاب کنند، یکی دیگر از راه های متداول معاملات ارزها، خرید و فروش مستقیم آن هاست، از آن جایی که ممکن است شما از این طریق با افرادی وارد معامله شوید که هیچ شناخت و اعتمادی به آن ها ندارید، ریسک زیادی شما را تهدید می کند. اگر در بازار فارکس تازه کار به حساب میآیید، ممکن است این کار اندکی زمان بر باشد اما الزامی است که معامله گران تنظیمات و ابزاری را که برای آنها بهترین گزینه است، انتخاب میکنند. به عنوان مثال اگر شما در حساب کاربری خود ۵۰۰ دلار داشته باشید و وارد یک معامله هزار دلاری با ضریب اهرمی ۱۰ شوید، عملاً برای این معامله نیاز به ۱۰۰ دلار خواهد داشت. برای این منظور نمیتوانید از حساب ریل استفاده کنید.

احتمالاً با تریدرهای زیادی مواجه خواهید شد که با اینکه سالهاست مشغول معامله هستند اما برخی از اصول بنیادین و بدیهی بازار را نمیدانند و نسبت به ساز و کار بازار شناخت کافی ندارند. این اتفاق بارها و بارها می افتد و شما احساسات وحشت و یا حرص را تجربه خواهید کرد، اما نباید بگذارید که این نوع احساسات، تصمیمات شما و استراتژی معامله از پیش تعیین شده شما را تحت تاثیر قرار دهند. این استراتژی بیشتر در زمانی استفاده میشود که معاملات شما به صورت بلندمدت انجام شود و این نوع استراتژی معامله به توانایی تحلیل فاندامنتال احتیاج دارد. باید بگوییم از آنجایی که این استراتژی کوتاه مدت است جفت ارزها دارای اسپرد کم هستند و میتوانید به خوبی خود را با آنها هماهنگ کنید و سود بیشتری به دست بیاورید. در این استراتژی معاملاتی شما دارای فرصت های معاملاتی بیشتری هستید و میتوانید با تعداد بیشتری معامله سود بیشتری را کسب کنید. این استراتژی توجه تعداد زیادی از معامله گران را به خود جلب کرده و افراد زیادی هستند که دوست دارند از آن استفاده و کسب درآمد و سود کند.

در حال معمول، اسکالپینگ به صورت روزانه و ساعتی انجام میگیرد. لازمهی پیدا کردن یک استراتژی موفق در فارکس نیازمند این است که شما چندین عامل مختلف را در کنار هم قرار داده و برآیند آنها یک استراتژی خوب را به شما تحویل دهد. یا در زمان باز شده سشن لندن معامله روی جفت ارز یورو دلار آمریکا به دشت افزایش پیدا کرده و همچنین معاملات یورو نیز بیشتر میشود. هم چنین بهتر است که بدانید کتاب آموزشی آن نیز در اینترنت در برخی از سایت ها برای افراد قرار داده شده است. معامله گران اسکالپر همینطور بهتر است تمرکز خود را بر روی تحلیل تکنیکال بگذارند تا درک بهتری از اینکه بازار به چه سمتی در حال حرکت است، به دست آورند. اگر که شما تجربه و پشتکار کافی برای این کار را ندارید بهتر است که از استراتژی معاملاتی دیگری استفاده کنید اگر میخواهید در انجام این استراتژی معاملاتی شوید بهتر است که تاثیر فاکتورهای اقتصادی را بهتر بشناسید و با روند آن آشنا شوید. اگر مدیریت ریسک نکنید، کل برنامه شما از کار میافتد. او میتواند هر جفت ارزی را انتخاب کند، اما باید توجه داشت که این استراتژی در بازارهای متنوع بهترین کار را دارد. در این قسمت چند استراتژی بسیار عالی از بین تعداد زیادی استراتژی انتخاب شده و در اختیار شما قرار گرفته.

همچنین این مدت زمانی که شما میتوانید از این استراتژی در معاملات خود استفاده کنید به دو دسته میان مدت و طولانی مدت تقسیم میشود. به طور خلاصه اگر دوره ای پشتیبانی نداشته باشی هیچ ارزشی نداره. اگر قصد صادرات خدمات فنی و مهندسی را داشته باشید، باید قرارداد و همچنین تاییدیه صورت وضعیت توسط کارفرما را همراه داشته باشید. یک وضعیت خوبی که این استراتژی معامله گری دارد این است که فقط به فارکس مختص نمیشود و شما قابلیت استفاده از آن را در دیگر بازارهای مالی از جمله بازارهای سهام دارید. یک راه موثر این است که قبل از خارج شدن کنترل وضعیت از دستتان، یک مقدار یا درصد ضرر را تعیین کنید که در صورت وقوع آن، باید عقب نشینی کرده و استراتژی خود را اصلاح کنید. استاپ لاس: استاپ لاس باید براساس ارزش اندیکاتور ATR و به مدت 15 روز تعیین شود. استفاده از این استراتژی در بازار فارکس به این معناست که شما قادر خواهید بود که در این بازار معاملات مالی خود را با استفاده از ابزارهای مالی در همان روز انجام دهید و همچنین یکی از مزایایی که میتوان با این استراتژی انجام داد این است که شما میتوانید چندین معامله را در طول روز انجام دهید.

در قسمت Charts می توانید نوع نمودار و نیز تایم فریم های نمودار های خود را انتخاب کنید. یکی دیگر از دقیق ترین استراتژی های فارکس، استراتژی پوزیشن تریدینگ است که معمولاً به صورت بلندمدت انجام میشود و برخلاف موارد قبل، تمرکز زیادی روی فاکتورهای فاندمنتال دارد؛ البته بهتر است بدانید که در این استراتژی از برخی از روشهای تحلیل تکنیکال از جمله نظریه موج الیوت نیز استفاده میشود. از آنجایی که این نوع تحلیل به معاملات کوتاه مدت مربوط میشود، بهترین و آسان ترین نوع چارت میتواند چارت میلهای و کندل استیک ها باشد. در این نوع استراتژی، معامله گران کمتر نگران نوسان های کوتاه مدت در بازار معاملاتی هستند و در عوض تمرکز خود را بر روی حرکات قیمتی بلند مدت گذاشتهاند. اما در حالت کلی کارمزد معاملات فارکس از بازارهای سرمایه دیگر مانند بورس کمتر است. تحلیل DOGE : اکنون در زیر سطح 0.150 دلار آمریکا تثبیت می شود. در این بین سیستم نرم افزازی متا تریدر Meta Trader بسیار محبوب و معروف است و توسط اکثر کارگزاری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

از مزایای بازار فارکس می توان به قابلیت استفاده از ضریب اهرمی، قابلیت معامله در 24 ساعت شبانه روز و 5 روز هفته، قابلیت معامله دو طرفه ( کسب سود از صعود و یا نزول قیمت ارزها، طلا، نفت و … )، قابلیت اجرای مدیریت سرمایه صحیح برروی معاملات و قابلیت استفاده از ابزار معاملاتی همچون اندیکاتورها و اکسپرت ها (اکسپرت ها معمولا فقط در بازار فارکس قابل استفاده هستند.) نام برد. سود سرمایه عبارت است از ما در اثر تغییر قیمت سهام به دست می آوریم. معاملهگران بسته به کشوری که در آن تجارت میکنند، ممکن است نسبت به سرمایه اولیه خود از هر نقطه از ۵۰:۱ تا ۴۰۰:۱ به لوریج دسترسی داشته باشند.

در حالی که معامله گران روزانه معمولا سعی میکنند بخشی از یک حرکت بزرگ در بازار را به نفع خود استفاده کنند اما معامله گران سوئینگ سعی میکنند از کل حرکت صعودی یا نزولی، بهره بگیرند. این استراتژی معمولا در بازه زمانی میانمدت تا بلندمدت قابل اجراست؛ زیرا روندها به خودی خود نوسان میکنند. این استراتژی از چند ساعت تا چند روز قابل استفاده است. معامله روزانه ذاتا ریسکی است و نیازمند این است که شما دارای مهارت های عالی معاملاتی و مدیریت ریسک باشید. معامله حامل یا Carry Trade یکی از ساده و جذاب ترین استراتژی های معاملاتی ارزی در دسترس داخل بازار فارکس است. یک معامله حامل در واقع زمانی رخ میدهد که شما یک ارز با نرخ بهره بالا را در مقابل یک ارز با بهره پایین خریداری میکنید. تمایل کمتر به بیش از حد معامله کردن برابر است با وقتگذرانی کمتر در بازارهای معاملاتی. از نظر سیستم مدیریت سرمایه وارد شدن به معامله ای که ریوارد به ریسک آن کمتر از یک باشد، به هیچ وجه منطقی نیست و تریدرهای حرفهای و با تجربه از ورود به چنین معاملاتی امتناع مینمایند.

افتتاح حساب نمایشی فارکس به شما امکان می دهد استراتژی های خود را در شرایط واقعی بازار آزمایش کنید بدون اینکه مجبور باشید پول خود را به خطر بیاندازید. اکثر معامله گران روزانه از اهرم یا لوریج در حساب های مارجین بهره میگیرند تا از معاملات بزرگتری که پتانسیل سودآوری بیشتری دارند، استفاده کنند. برای مثال اگر پوند بریتانیا (GBP) دارای نرخ بهره 5 درصد باشد و دلار آمریکا (USD) نرخ بهره دو درصدی داشته باشد و شما به خرید جفتارز GBP/USD بپردازید، در واقع در حال انجام معامله حامل هستید. تنظیمات و ابزار معاملاتی به عناصر گوناگونی مربوط میشود که در نهایت اگر انتخاب درستی داشته باشید، شما را به معاملاتی با احتمال سودآوری بالا راهنمایی میکند.

علاوه بر یادگیری روشهای معاملاتی و استراتژیهای مناسب برای معامله، مدیریت ریسک خود را نیز قوی کرده اند. از آنجایی که شما توانایی معامله در تمام بازههای کوتاه و متوسط و طولانی مدت را در این استراتژی معاملاتی دارید. این به معنای آن است که تمام معاملات در یک نشست معاملاتی باز و بسته میشوند. هدف یک معامله گر اسکالپر این است که یک نتیجهی مثبت را با چندین معامله کوتاه مدت با سود کوچک به دست آورند و ریسک های مربوط به آن را مدیریت کنند. معامله گرانی که بر بازه های زمانی کوتاه تمرکز دارند (باز و بسته شدن معامله در همان روز) شامل اسکالپر ها و معامله گران روزانه میشوند. اسکالپر اصطلاحی است که در بازار فارکس به افرادی اطلاق میشود که از معاملات اسکالپ برای سرمایه گذاری استفاده مینمایند. هدف این استراتژی این است که در یک دوره بلند مدت ارزش جفت ارزها افزایش پیدا میکند و از این افزایش ارزش میتوان سودآوری مناسبی به دست آورد. این موضوع نیازمند اختصاص دادن زمان مناسبی است و برای موفقیت، نمیتوان به چند آزمایش کوچک بسنده کرد.

برای مثال بگویید که چه مقدار زمان لازم است که به سوددهی برسد، فرصت های معاملاتی سهم چگونه است و فاصله معمول برای رسیدن به هدف چقدر است و در آخر نتایج را با همدیگر مقایسه کنید و حال شما میتوانید یک استراتژی کارآمد برای خود انتخاب کنید. اما مهم است که شما سادهترین و کارآمدترین و در عین حال قابل فهمترین استراتژی را برای معاملات خود انتخاب کنید. چنین بهرهای میتواند در طول زمان مبلغ قابل توجهای باشد. استفاده از این استراتژی معاملاتی زمانی کار آمد است که روند مشخص و همچنین نوسانات مهمی در بازار وجود داشته باشد.

توسط رضا خانتاراج

رضا خانتاراج