تجدید ساختار علی بابا و آنچه سرمایه گذاران باید بدانند



علی بابا در این هفته به تیتر اخبار مالی تبدیل شد، زیرا مدیرعامل آن، دانیل ژانگ، از تغییرات اساسی در تجارت خبر داد. این تصمیم تحلیلگران بازار را شگفت زده کرد، درست یک روز پس از اینکه جک ما، بنیانگذار علی بابا، اولین حضور عمومی خود را در خاک چین در 12 ماه گذشته انجام داد.

وبلاگ ما جزئیاتی در مورد برنامه های سازماندهی مجدد علی بابا و اینکه این برنامه ها برای سرمایه گذاران چه معنایی دارد را با شما به اشتراک می گذارد.

علی بابا چیست؟

علی بابا (Alibaba Group Holding Ltd.) یک شرکت فناوری چندملیتی چینی است که از تخصص خود در تجارت الکترونیک برای ارتباط بین مشاغل و مشتریان در سراسر جهان استفاده می کند. جک ما، معلم سابق انگلیسی، تیمی از افرادی را رهبری کرد که علی بابا را در سال 1999 به عنوان یک وب سایت تجارت الکترونیک تجارت به تجارت (B2B) تأسیس کردند.

با این حال، بسیاری از چیزها از آن زمان تغییر کرده است، با گسترش علی بابا به خدمات پرداخت الکترونیکی و مصرف کننده به مصرف کننده، موتورهای جستجوی خرید آنلاین، رایانش ابری و غیره. طبق وب سایت علی بابا، «چشم انداز ما برای سال مالی 2036 خدمت به 2 است. میلیارد مصرف کننده جهانی، 10 میلیون کسب و کار را قادر می سازد تا سودآور باشند و 100 میلیون شغل ایجاد کنند.

تعمیرات اساسی علی بابا: برنامه چیست؟

در 28 مارس، مدیریت علی بابا تصمیم خود را برای تقسیم شرکت به 6 گروه تجاری اعلام کرد. بر اساس این اطلاعیه، هر گروه تجاری توسط هیئت اجرایی خاص خود هدایت خواهد شد. هر کسب و کار می تواند در صورت مساعد بودن شرایط بازار، سرمایه جمع آوری کرده و عرضه اولیه عمومی (IPO) را دنبال کند.

اعضای هیئت مدیره در بیانیه ای خاطرنشان کردند که این حرکتی است که برای باز کردن ارزش سهامداران و تقویت رقابت در بازار طراحی شده است. سهام علی بابا بلافاصله پس از اعلام تغییرات اساسی افزایش یافت و 14 درصد در وال استریت افزایش یافت.

امپراتوری 220 میلیارد دلاری علی بابا چگونه تقسیم خواهد شد؟

طبق بیانیه این شرکت، شش خوشه تجاری جدید به شرح زیر خواهد بود:

گروه اطلاعات ابری: شامل خدمات ابری و هوش مصنوعی علی بابا می شود.

گروه تجاری Taobao Tmall: شامل فعالیت های بازرگانی چین مانند بازارهای دیجیتال Taobao و Tmall، پلتفرم ارزش برای پول Taobao Deals، کسب و کار در بازار اجتماعی Taocaicai، بازار عمده فروشی 1688.com و سایر مشاغل خواهد بود.

گروه خدمات محلی: شامل پلت فرم ناوبری Amap، سرویس تحویل Ele.me و سایر مشاغل خواهد بود.

تدارکات هوشمند Cainiao: شامل خدمات لجستیکی شرکت خواهد بود.

گروه تجارت دیجیتال جهانی: شامل مشاغل تجاری بین المللی Lazada، AliExpress، Trendyol، Daraz و Alibaba.com می شود.

گروه رسانه های دیجیتال و سرگرمی: شامل پخش جریانی و تجارت فیلم علی بابا می شود.

مدیر عامل علی بابا: کسب و کارها باید چابک تر شوند

مدیرعامل علی بابا خاطرنشان کرد که «این تحول به همه کسب‌وکارهای ما قدرت می‌دهد تا چابک‌تر شوند، تصمیم‌گیری را بهبود ببخشند و پاسخ‌های سریع‌تری به تغییرات بازار بدهند.» دانیل ژانگ به سرمایه گذاران گفت: “ما چندین سال است که بر ایده چابکی و سازمانی چابک تر و چابک تر تاکید کرده ایم. گروه علی بابا ماهیت یک شرکت هلدینگ خواهد بود که سهامدار کنترل کننده شرکت های گروه تجاری است. هیئت مدیره علی بابا به عنوان سهامدار کنترل کننده، کنترل هیئت مدیره این شرکت های جدید را ادامه خواهد داد.

برنامه علی بابا چه معنایی برای سرمایه گذاران و معامله گران دارد؟

بر کسی پوشیده نیست که ارزش این شرکت از زمان اوج خود در اکتبر 2020 تا 600 میلیارد دلار کاهش یافته است. برخی از تحلیلگران بازار معتقدند که سرکوب شرکت های فناوری توسط دولت چین نقش مهمی ایفا کرده است.

اقتصاددانان اعلام تغییرات اساسی را نشانه ای از تغییر در مورد شرکت های فناوری چینی می دانند و خاطرنشان می کنند که این حرکت می تواند توسط سایر بازیگران اصلی بازار نیز تکرار شود. پس از گذراندن چندین ماه زندگی در خارج از کشور، بازگشت جک ما به چین ممکن است به عنوان یک شاخه زیتون تلقی شود زیرا دولت چین می خواهد اقتصاد را تقویت کند.

مدیر مالی علی بابا (CFO)، توبی خو، به سهامداران گفت که این شرکت به ارزیابی اهمیت هر شرکت ادامه خواهد داد و “تصمیم می گیرد که آیا کنترل را حفظ کند یا نه.” او همچنین تکرار کرد که سازماندهی مجدد علی بابا بر برنامه بازخرید سهام آن تأثیری نخواهد داشت.

آیا یک آتش بس صلح وجود دارد یا فقط یک مبارزه برای بقا است؟

صحبت مدیران دارایی با رویترز او گفت: «این شرکت‌های اینترنتی قرار نیست فقط آنجا بنشینند و اجازه دهند مقررات رشد و سود آنها را از بین ببرد. شرکت هایی از جمله Tencent، Alibaba، JD، Didi و ByteDance تغییراتی از پایین به بالا برای کاهش ریسک نظارتی، کاهش هزینه (اخراج)، بهبود کارایی عملیاتی، واگذاری مشاغل غیر اصلی ایجاد کرده اند. بر اساس همین گزارش رویترز، «آژانس‌های رتبه‌بندی S&P و Moody’s اعلام کردند که تجدید ساختار این هفته علی‌بابا اعتباری مثبت بوده است».

نظر در مورد طرح تعمیرات اساسی علی بابامدیران پورتفولیو به خبرنگاران CNBC گفتند که تجدید ساختار علی بابا می‌تواند نشانه‌ای از تسکین سرمایه‌گذاران باشد، زیرا «بادهای نظارتی که در دو سال گذشته داشتیم… اکنون از یک باد مخالف به یک باد منفی تبدیل شده‌اند. شما از برکت رهبری ارشد برای باز کردن ارزش برخوردارید، و به نظر من، این نشانه فوق العاده ای است که نشان می دهد ما اکنون اساساً از مقررات خارج می شویم که موضوع آن نبود.»

تحلیلگران جی پی مورگان در یادداشت خود به سرمایه گذاران، بازسازی علی بابا را با تحول گوگل/آلفابت مقایسه کردند. از منظر تأثیر احساسات سرمایه‌گذار، ما سازمان‌دهی مجدد علی‌بابا را به تغییر Google به آلفابت تشبیه می‌کنیم، یک تقویت‌کننده واضح احساسات که باید قیمت سهام را در کوتاه‌مدت افزایش دهد. با این وجود، ما معتقدیم که سازمان‌دهی مجدد علی‌بابا می‌تواند پیامدهای مهم‌تری برای بنیادهای تجاری و قیمت سهام در میان‌مدت به همراه داشته باشد.» آنها در گزارش خود نوشتند.

اقتصاددانان در UBS خاطرنشان کردند که «تجزیه واحدها ممکن است به شرکت‌ها کمک کند تا ریسک نظارتی بالقوه را کاهش دهند، ارزش‌های به دام افتاده در سطح کنگلومرا را بازگشایی کنند، و ریسک تنزیل مقرراتی را که شرکت‌ها با آن مواجه هستند کاهش دهد.»

چگونه می توانید ریسک ها را هنگام معامله کاهش دهید؟

سقوط بزرگ ارزش علی بابا در دو سال اخیر نشان می دهد که همیشه ریسک هایی در هنگام سرمایه گذاری و معامله وجود دارد. اگر مبتدی هستید، تجارت آسان نیست. تجارت نیاز به سرعت، تفکر آرام و تحقیق کامل دارد. معامله گران مبتدی بیشتر احتمال دارد اشتباه کنند زیرا تجربه و صبر لازم را ندارند و گاهی اوقات ممکن است در معاملات هیجانی شرکت کنند. ساختن یک استراتژی معاملاتی نیز آسان نیست زیرا عوامل زیادی می توانند در موفقیت یا شکست نهایی آن نقش داشته باشند.

بهترین راه برای دستیابی به اهداف مالی از طریق تجارت، تقویت دانش معاملاتی شماست. سخت به نظر می رسد؟ خیر، به عنوان مجموعه گسترده ای از مطالب آموزشی ارائه شده توسط کارگزاران و تهیه شده توسط کارشناسان مختلف بازار در دسترس نیست. یادگیری نحوه استفاده از ابزارهای مدیریت ریسک هنگام معامله ضروری است. وبینارها، مقالات و وبلاگ‌های معامله‌گران باتجربه می‌توانند به شما کمک کنند تا بدانید چگونه آنها را در استراتژی خود بگنجانید و خطرات را کاهش دهید.

آیا تجارت در اخبار اقتصاد کلان برای شما جالب است؟ بیاموزید که چگونه این رویکرد با وبینارهای رایگان ما کار می کند. با معامله گران خبره ملاقات و تعامل داشته باشید. جلسات معاملاتی زنده را تماشا کنید و یاد بگیرید.

وبینارهای تجاری رایگان

در وبینارهای زنده برگزار شده توسط کارشناسان تجارت ما هماهنگ شوید

عضویت رایگان

این مطالب حاوی توصیه‌های سرمایه‌گذاری، توصیه‌های سرمایه‌گذاری، پیشنهاد یا درخواست برای هرگونه معامله در ابزارهای مالی نیست و نباید تفسیر شود. لطفاً توجه داشته باشید که چنین تحلیل معاملاتی یک شاخص قابل اعتماد برای عملکرد فعلی یا آتی نیست، زیرا ممکن است شرایط در طول زمان تغییر کند. قبل از تصمیم گیری برای سرمایه گذاری، باید از مشاوران مالی مستقل مشاوره بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که خطرات را درک می کنید.


منبع: https://admiralmarkets.com/analytics/traders-blog/alibaba-overhaul-what-to-know

توسط رضا خانتاراج

رضا خانتاراج