تورم دسامبر آلمان و بیکاری: خبر خوبی برای بانک مرکزی اروپا مورد انتظار است

بانک مرکزی اروپا آخرین بانک مرکزی بزرگی بود که راهپیمایی را آغاز کرد، به این معنی که «جای بیشتری» برای ادامه انقباض آن وجود دارد. برای مثال هنوز 200bps از فدرال رزرو عقب تر است. با توجه به اینکه ایالات متحده تنها اقتصاد دیگری است که از نظر اندازه قابل مقایسه است و هر دو اقتصاد بزرگترین شریک تجاری یکدیگر هستند، مقایسه مهمی است. نه فقط برای EURUSD.

باز کردن حساب زنده


منبع: https://www.orbex.com/blog/en/2023/01/german-december-inflation-and-unemployment-good-news-for-the-ecb-expected

حداقل تا اوایل سال جاری، انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا برخلاف روند اکثر بانک‌های مرکزی بزرگ دیگر حرکت کند. انتظار می رود بانک مرکزی و فدرال رزرو به کاهش سرعت افزایش نرخ بهره ادامه دهند، زیرا تورم کاهش می یابد، اقتصاد تحت فشار فزاینده قرار می گیرد یا (که یک سناریوی محتمل است) هر دو.

فردا آخرین آمار تورم آلمان را منتشر خواهیم کرد. همانطور که هر ایالت آلمان گزارش می دهد، بازار می تواند کمی حرکت کند و انتظارات را برای عدد اصلی تعیین کند. به طور کلی، انتظار می رود CPI سالانه دسامبر آلمان به شدت کاهش یابد و به 9.0٪ برسد. از 10.0٪ قبل

در همین حال، انتظار می رود بانک مرکزی اروپا به افزایش نرخ بهره با سرعت نسبتاً تهاجمی ادامه دهد. اگرچه ممکن است نرخ‌ها با همان نسبتی که فدرال رزرو در سال گذشته انجام داد افزایش یابد، ممکن است کمی کشدار باشد. بانک مرکزی اروپا دارای چالش‌های متفاوتی است و سیاست‌های پولی را برای یک سری از کشورها با سیاست‌های مالی متفاوت تعیین می‌کند. این ممکن است نرخ نهایی بانک مرکزی اروپا را محدود کند.

جایی که کارها پیش می رود

انتظار می‌رود تورم هماهنگ سالانه آلمان کاهش یابد، اما نه آنچنان چشمگیر و از 11.3 درصد قبل به 10.7 درصد کاهش یابد. در همین حال، پیش بینی می شود نرخ بیکاری آلمان در ماه دسامبر در 5.6 درصد ثابت بماند.، پس از افزودن 15 هزار شغل، کمی کمتر از 17 هزار شغل اضافه شده در نوامبر است.

تجارت اخبار مستلزم دسترسی به تحقیقات بازار گسترده است – و این کاری است که ما بهترین کار را انجام می دهیم.

یورو در سال گذشته به طور قابل توجهی تضعیف شد، زیرا بانک مرکزی اروپا برای انقباض خود تردید داشت و تورم بالاتر از همتایان خود حرکت کرد. بخش بزرگی از این تورم ناشی از یک رویداد خارق‌العاده بود: قیمت بالای انرژی ناشی از جنگ در اوکراین. امید این است که زمستان کمتر از حد انتظار باشد و منجر به تقاضای کمتر برای انرژی شود و قیمت ها کاهش یابد. این بدان معناست که تورم، مستقل از سیاست بانک مرکزی اروپا، شروع به کاهش خواهد کرد.

ممکنه مشکلی پیش بیاد

مقابله اصلی با این، طبیعتاً این است که هیچ کس نمی تواند آب و هوا را پیش بینی کند. اما موضوع دیگری وجود دارد که آنقدر سرفصل ها را به خود اختصاص نمی دهد: «چسبندگی» تورم اصلی. “چسبنده” یک مفهوم رو به رشد در صحبت در مورد تورم است که به این موضوع اشاره می کند که چگونه نرخ های CPI به همان سرعتی که انتظار می رفت پایین نمی آیند. آنها به عنوان “چسبیده” به سقف.

این مورد در مورد نتایج حاصل از CPI اولیه دسامبر اسپانیا که روز جمعه منتشر شد، صادق بود. همانطور که انتظار می رفت تورم کل کاهش یافت. اما تورم اصلی همچنان بالا بود. در پایان روز، بانک مرکزی اروپا بیش از همه به نرخ های اصلی اهمیت می دهد، زیرا نوسانات چیزهایی مانند انرژی را در نظر نمی گیرد. اما، اگر قیمت انرژی همچنان بالا بماند، در نهایت به سایر بخش های اقتصاد نفوذ می کند و وضعیت چالش برانگیزی را برای بانک مرکزی ایجاد می کند. این می‌تواند به این معنی باشد که نرخ‌های بهره ممکن است بیش از آنچه در حال حاضر انتظار می‌رود افزایش یابد و بانک مرکزی اروپا که معمولاً محافظه‌کار و محافظه‌کار است، ممکن است اقداماتی مشابه آنچه فدرال رزرو در سال گذشته انجام داده است، اتخاذ کند و به طور قابل‌توجهی یورو را به حرکت درآورد.

چه داده هایی را باید در نظر گرفت

توسط رضا خانتاراج

رضا خانتاراج