خلاصه هفتگی بازار FX: 13 تا 17 مارس 2023

قیمت عمده فروشی آلمان برای ماه فوریه: +0.1% m/m در مقابل +0.3% m/m پیش‌بینی قبلی/+0.2% m/m قبلی

فروش محصولات تولیدی کانادا در ژانویه: +4.1% متر در متر به 73.9 میلیارد دلار کانادا در مقابل کاهش -2.1% متر در متر در ماه دسامبر

همپوشانی از جفت CHF: نمودار 1 ساعته فارکس

روز پنجشنبه، بانک مرکزی اروپا نرخ بازپرداخت را از 3.0 درصد به 3.5 درصد و نرخ سپرده را از 2.5 درصد به 3.0 درصد افزایش داد. پیش بینی رشد را از 0.5% به 1.0% افزایش داد و میانگین نرخ تورم را در سال 2025 2.1% مشاهده کرد. آنها تنش های بازار را زیر نظر دارند و در صورت نیاز آماده پاسخگویی هستند

امین ناصر، مدیر عامل شرکت آرامکوی سعودی انتظار دارد که به لطف بازگشایی چین و افزایش تقاضای سوخت جت، بازارهای نفت “به شدت متعادل” باقی بمانند.

قرائت اولیه نظرسنجی احساسات مصرف کننده دانشگاه میشیگان برای ماه مارس به 63.4 در مقابل 67.0 رسید.

جفت یورو

همپوشانی جفت‌های یورو: نمودار 1 ساعته فارکس

سرمایه گذاری خارجی در اوراق بهادار کانادا در ژانویه: 4.2 میلیارد دلار کانادا در مقابل 21.2 میلیارد دلار کانادا در دسامبر

حرکت قیمت در روز سه‌شنبه کمی آرام‌تر بود زیرا معامله‌گران منتظر انتشار همیشه مورد انتظار CPI آمریکا بودند. این گزارش به خودی خود از سناریوی ثابت تورم پیش رو حمایت می کرد که در آن فدرال رزرو به افزایش بیشتر نرخ بهره در سال جاری نیاز داشت، اما آنقدر قوی نبود که این روایت را که ممکن است فدرال رزرو بیش از حد سخت تر شده است، تضعیف کند.

اقدامات قیمتی متفاوت بود و هفته‌ای با فشار و کشش بود، زیرا معامله‌گران و سرمایه‌گذاران نگرانی‌های جدید بحران بخش بانکی را در برابر تغییر احتمالی در سیاست‌های پولی و نرخ بهره ارزیابی می‌کردند.

قیمت‌های تولیدکننده سوئیس در ماه فوریه 0.2 درصد در مقایسه با رشد 0.5 درصدی و افزایش 0.7 درصدی قبلی کاهش یافت.

شاخص قیمت محصولات صنعتی کانادا در فوریه: -0.8% m/m در مقابل +0.3% m/m در ژانویه؛ شاخص قیمت مواد خام در ژانویه 0.4- درصد متر در متر در مقابل 0.2- درصد متر در متر بود.


منبع: https://www.babypips.com/news/weekly-forex-market-recap-2023-03-17

CPI ثابت فوریه از این ایده پشتیبانی می کند که فدرال رزرو با وجود مشکلات احتمالی سیستم بانکی همچنان باید نرخ بهره را افزایش دهد.

انتظارات تورمی MI استرالیا از 5.1% به 5.0% در فوریه کاهش یافت

جفت NZD

همپوشانی جفت‌های NZD: نمودار 1 ساعته فارکس

همانطور که انتظار می رفت، شاخص متوسط ​​درآمد بریتانیا از 6.0 درصد به 5.7 درصد در دوره سه ماهه منتهی به ژانویه کاهش یافت.

دلار، طلا، S&P 500، نفت، بازده 10 ساله ایالات متحده، پوشش بیت کوین 1 ساعت توسط TradingView

بانک مرکزی اروپا همانطور که انتظار می رفت نرخ بهره را 50 واحد در ثانیه افزایش داد و در آینده “وابسته به داده ها” پیش می رود.

خلاصه هفتگی Intermarket

دلار، طلا، S&P 500، نفت، بازده 10 ساله ایالات متحده، پوشش بیت کوین 1 ساعته توسط TradingView

کسری تجاری فوریه ژاپن از 1.82 تریلیون ین به 1.19 تریلیون ین در مقابل کسری تخمینی 1.46 تریلیون ین کاهش یافت، زیرا صادرات 4.4 درصد در مترمربع افزایش یافت در حالی که واردات 3.0 درصد کاهش یافت.

این مداخله نه تنها به کاهش ترس سپرده گذاران کمک کرد، بلکه معامله گران را نیز به این فکر واداشت که آیا این رویداد باعث می شود فدرال رزرو در مورد برنامه انقباضی پیش بینی شده پیش بینی شده که شامل افزایش 50 واحدی در ثانیه نرخ بهره در هفته آینده بود دوبار فکر کند.

پس از اعلام بسته 50 میلیارد CHF بانک ملی سوئیس (SNB) برای کمک به افزایش نقدینگی Credit Suisse، این وحشت در نهایت کاهش یافت.

تورم منطقه یورو در فوریه 2023: +8.5٪ سالانه در مقابل +8.6٪ سال قبل. +9.9% سالانه در اتحادیه اروپا در مقابل 10.0% سالانه

CPI ایالات متحده برای فوریه: 0.4% m/m و 6% y/y (هر دو مطابق با انتظارات). CPI اصلی کمی بالاتر از 0.4% m/m پیش‌بینی شده بود و 0.5% m/m بود

در آغاز هفته، درست زمانی که معامله گران آسیایی آماده می شدند تا نگرانی های سرایت بانک سیلیکون ولی (SVB) خود را از روز جمعه قیمت گذاری کنند، وزارت خزانه داری ایالات متحده، فدرال رزرو و شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) وارد عمل شدند. و اعلام کردند که تمام سپرده های بیمه نشده SVB و Signature Bank را پوشش خواهند داد.

تخلیه اطلاعات چین نشان دهنده بهبود سرمایه گذاری و تقاضای مصرف کننده در ماه فوریه بود

همپوشانی از NZD جفت: نمودار 1 ساعته فارکس

شاخص اقتصادی پیشرو هیئت کنفرانس برای بریتانیا با 0.6- درصد کاهش در ژانویه به 78.8 رسید (پس از کاهش -0.8 درصد در دسامبر).

جفت JPY

همپوشانی جفت‌های JPY معکوس: نمودار 1 ساعته فارکس

دارایی های سخت مانند بیت کوین و طلا در این هفته به دلیل ترس از مشکلات سیستم بانکی و امنیت سپرده گذاران غالب شدند، در حالی که در FX، ین ژاپن در بین بازارهای اصلی فارکس جایگاه اول را به خود اختصاص داد.

اخبار و اخبار اقتصادی قابل توجه:

اقتصاد نیوزلند در سه ماهه چهارم سال 2022 در مقایسه با کاهش رشد 0.2 درصدی تخمین زده شده، 0.6 درصد در هر سه ماه منقبض شد، در قرائت قبلی از 2.0 درصد به 1.7 درصد کاهش یافت.

جفت های CAD

همپوشانی جفت های CAD: نمودار 1 ساعته فارکس

کسری حساب جاری نیوزلند از 21.1 میلیارد NZD در سال 2021 (6٪ از تولید ناخالص داخلی) به 33.8 میلیارد NZD برای سال منتهی به 2022 (8.9٪ از تولید ناخالص داخلی) افزایش یافت که بالاترین میزان از زمان شروع این سری در سال 1988 است.

به نظر می رسد که روایت محوری فدرال رزرو با توجه به اینکه برخی از معامله گران و مؤسسات مالی نرخ های پایین تری را در پیش رو دارند، جایگاه خود را به دست آورده است. بر اساس CME Fed Watch Tool، محتمل ترین محدوده صندوق های فدرال رزرو در پایان سال 2023 اکنون 3.75٪ – 4.0٪ با احتمال 31.9٪ در مقایسه با هفته گذشته است که محدوده 4.75٪ – 5.00٪ با 32.8٪ پیشرو بود. احتمال

صورتجلسات جلسه بانک مرکزی ژاپن نشان داد که اعضا در حال بحث در مورد تغییرات بیشتر در برنامه YCC خود هستند، اما تصمیم گرفتند فعلا منتظر بمانند و ببینند.

شاخص فعالیت صنعت سوم ژاپن در ژانویه: + 0.9% m/m به 100.5 (-0.4% m/m در دسامبر)

جفت CHF

پوشش جفت CHF: نمودار 1 ساعته فارکس

جای تعجب نیست که بازارها با انتشار اخبار به پناهگاه های امن تبدیل شدند. USD، JPY، طلا، و اوراق قرضه دولتی در بیشتر جلسات اروپا و ایالات متحده جایگاه خود را به دست آوردند در حالی که CHF پیپ های خود را از دست داد.

این برای مهار ترس از بحران بانکی کافی بود، که مشخصه آن جهش ریسک مثبت در جلسه جمعه بود، که به نظر می‌رسد تنها یک تسکین لحظه‌ای بوده است زیرا دارایی‌های بخش بانکی دوباره سقوط کرده است و احساسات ریسک را در آخر هفته کاهش می‌دهد.

قابل توجه ترین حرکات FX

جفت USD

همپوشانی جفت های USD: نمودار 1 ساعته فارکس

قیمت مواد غذایی نیوزلند از 10.3 درصد به 12 درصد در ماه فوریه افزایش یافت که سریع ترین افزایش از سال 1989 است.

طلا، سهام ایالات متحده و بیت کوین قبل از اینکه گزارش CPI انتظارات از یک فدرال رزرو کمتر جنگ طلب را کاهش دهد، به بالاترین حد خود در داخل هفته رسید. بخصوص بیت کوین پس از رسیدن به سطح 26500 دلار به محدوده 25000 دلاری اصلی کاهش یافت.

در سه ماهه چهارم 2022، هزینه های نیروی کار در منطقه یورو 5.7% q/q و +5.8% q/q در اتحادیه اروپا بود.

جفت GBP

پوشش جفت GBP: نمودار 1 ساعته فارکس

همپوشانی معکوس جفت JPY: نمودار 1 ساعته فارکس

شروع مسکن در ایالات متحده 1.1+ درصد افزایش یافت، مجوزهای ساختمانی 13.8+ درصد در فوریه افزایش یافت که نشان می‌دهد بازار مسکن احتمالاً در میان نرخ‌های وام مسکن بالاتر در حال تثبیت است.

چشم انداز یک فدرال رزرو کمتر جنگ طلب، بازدهی خزانه داری 10 ساله و دلار آمریکا را در روز دوشنبه کاهش داد، در حالی که طلا و بیت کوین هر دو از احساسات ضد دلاری سود بردند، و همچنین این روایت رو به افزایش که دارایی های سخت ممکن است سرمایه بیشتری را در صورت بانکداری جذب کنند. سیستم بدتر می شود

احساسات مصرف کننده Westpac استرالیا بدون تغییر در 78.5 در ماه مارس، نزدیک به پایین ترین سطح 30 سال گذشته باقی ماند، زیرا اعتماد به بازار کار شروع به کاهش کرد.

مهمتر از آن، فدرال رزرو همچنین یک برنامه وام ویژه راه اندازی کرد که به بانک های ایالات متحده اجازه می داد برای پوشش برداشت های سپرده گذاران، با استفاده از اوراق خزانه داری ایالات متحده در ترازنامه بانک به عنوان وثیقه، پول ارزان وام بگیرند.

همپوشانی از جفت AUD: نمودار 1 ساعته فارکس

بودجه بهار 2023 بریتانیا: «پیش‌بینی OBR اقتصاد بریتانیا از رکود اقتصادی جلوگیری می‌کند و با حمایت از اقدامات انجام شده در بودجه بهاره، تولید ناخالص داخلی در میان مدت بالاتر خواهد بود».

پیش بینی های اقتصادی SECO: رشد اقتصادی سوئیس در سال 2023 به میزان قابل توجهی کمتر از میانگین خواهد بود

همپوشانی از جفت USD: نمودار 1 ساعته فارکس

به گفته ارتش کره جنوبی، کره شمالی دو موشک بالستیک کوتاه برد شلیک کرده است

همپوشانی از یورو جفت: نمودار 1 ساعته فارکس

ادعای بیکاری اولیه ایالات متحده در هفته منتهی به 3/11/2023 به 20 هزار کاهش یافت در مقابل 192 هزار در هفته قبل

شاخص قیمت تولیدکننده ایالات متحده در ماه فوریه: -0.1% m/m در مقابل +0.3% m/m افزایش؛ همانطور که انتظار می رفت، خرده فروشی – 0.4٪ در مترمربع کاهش یافت

بانک مرکزی اروپا تنها بانکی نبود که در کانون توجه قرار گرفت! First Republic Bank – یک بانک منطقه‌ای ایالات متحده – قبل از اینکه گروهی از بانک‌های بزرگ ایالات متحده از جمله Bank of America، JP Morgan و Citi برای کمک به تثبیت پایگاه سپرده‌گذاران خود، یک بسته نجات 30 میلیارد دلاری ارائه کنند، نگرانی‌های بانکی داشت.

همپوشانی از CAD جفت: نمودار 1 ساعته فارکس

اقتصاد نیوزلند در سه ماهه چهارم سال 2022 در مقایسه با کاهش رشد 0.2 درصدی تخمین زده شده، 0.6 درصد در هر سه ماه منقبض شد، در قرائت قبلی از 2.0 درصد به 1.7 درصد کاهش یافت.

نرخ بیکاری در بریتانیا به جای افزایش به رقم تخمینی 3.8 در ژانویه، 3.7 درصد ثابت ماند.

برنامه بودجه جدید بریتانیا رشد متوسطی را نشان می‌دهد و هیچ تخمین رکود فنی برای سال 2023 وجود ندارد

تمرکز سپس به بانک مرکزی اروپا (ECB) در روز پنجشنبه معطوف شد، زمانی که بانک مرکزی نرخ های بهره خود را 50 واحد پایه افزایش داد. لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، نسبت به بخش بانکداری اروپا ابراز اطمینان کرد، اما همچنین تاکید کرد که تصمیمات آتی بانک مرکزی اروپا وابسته به داده ها خواهد بود.

آنجا-دوبارهقیمت گذاری انتظارات فدرال رزرو روز چهارشنبه به دلیل اخبار دریافتی از Credit Suisse به ریسک گریزی کامل تبدیل شد (شرکت سوئیسی فاش کرد که رویه های گزارشگری مالی 2021 و 2022 آن حاوی “کاستی های قابل توجه” است). با این حال، ترس بازار واقعاً زمانی شروع شد که بانک ملی عربستان – بزرگترین سرمایه گذار Credit Suisse – گفت که قادر به ارائه کمک مالی بیشتر به غول بانکی نیست.

خرده فروشی سرفصل ایالات متحده در ماه فوریه 0.4% در مترمربع کاهش یافت که در مقابل انتظارات کاهش 0.3% کاهش یافت.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا در سخنرانی خود خاطرنشان کرد:

  • فشارهای اساسی قیمت همچنان قوی هستند و فشار دستمزدها تقویت شده است
  • بخش بانکی در موقعیت بهتری نسبت به سال 2008 قرار دارد
  • آنها بحران نقدینگی نمی بینند اما در صورت لزوم آماده پاسخگویی هستند
  • تعهد به مبارزه با تورم مثل همیشه قوی است
  • هیچ گزینه دیگری در مورد نرخ بهره وجود نداشت

همپوشانی از جفت GBP: نمودار 1 ساعته فارکس

شاخص تولید فیلی فدرال رزرو برای ماه مارس: -23.2 در مقابل -24.3 در فوریه; شاخص سفارشات جدید به 28.2- در مقابل 13.6- قبلی کاهش یافت

گزارش اشتغال فوریه استرالیا: 64600 در مقابل -10900 در ژانویه. نرخ بیکاری 3.5% بود (کمترین نرخ در 50 سال اخیر)، از 3.7% و کمتر از برآورد 3.6%

عناوین نقدینگی بانکداری جهانی:

  • یکشنبه شب، وزارت خزانه داری ایالات متحده، فدرال رزرو، و شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) تمام سپرده های SVB و Signature Bank را بیمه کردند.
  • فدرال رزرو یک برنامه وام را راه اندازی کرد که به بانک های ایالات متحده کمک می کرد تا سپرده های خود را پوشش دهند
  • Credit Suisse در روز چهارشنبه به دلیل عدم تمدید کمک مالی بیشتر بانک ملی عربستان سعودی – بزرگترین سرمایه گذار آن – به شدت سقوط کرد.
  • SNB وارد عمل شد و بسته 50 میلیارد CHF برای افزایش نقدینگی Credit Suisse ارائه کرد.
  • جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده، اطمینان داد که سیستم بانکی ایالات متحده “سالم” است، اما تاکید کرد که همه سپرده ها محافظت نمی شوند.
  • بانک مرکزی اروپا به اشتراک گذاشت که “آماده پاسخگویی در صورت لزوم” برای حفظ ثبات مالی در منطقه یورو است
  • روز پنجشنبه، گروهی از بانک‌های بزرگ ایالات متحده شامل بانک آمریکا، جی‌پی مورگان و سیتی یک بسته 30 میلیارد دلاری برای کمک به بانک منطقه‌ای First Republic برای تثبیت پایگاه سپرده‌گذاران جمع‌آوری کردند.

گردشگری و هزینه های پس از تعطیلات به افزایش شاخص خدمات BusinessNZ نیوزلند از 54.7 به 55.8 در فوریه کمک کرد.

تولید صنعتی منطقه یورو در ژانویه: +0.7% m/m در مقابل -1.3% m/m در دسامبر؛ قدرتی که در آلمان و ایرلند دیده می شود ضعف را در جاهای دیگر جبران می کند

سفارشات ماشین آلات اصلی ژاپن در ژانویه 9.5 درصد در مترمربع افزایش یافت در مقابل کاهش تخمینی از 1.6 درصد به 1.5 درصد.

نظرسنجی اعتماد کسب و کار استرالیا در ماه فوریه: شاخص شرایط کسب و کار با 1 واحد کاهش به +17 رسید. شاخص اشتغال در 12+ ثابت ماند و سودآوری 4- واحد از 14+ کاهش یافت. شاخص کل اعتماد کسب و کار با 10 واحد کاهش به -4 رسید

تغییر تعداد مدعیان بریتانیا منعکس کننده 11.2 هزار کاهش بیکاری در مقابل افزایش 12.5 هزار نفری پیش بینی شده بیکاری در ماه فوریه است، مطالعه قبلی برای نشان دادن کاهش بیشتر 30.3 هزار نفری در مدعیان نسبت به کاهش 12.9 هزار نفری اولیه ارتقا یافته است.

نظرسنجی تولید فدرال نیویورک برای ماه مارس: -24.6 در مقابل -5.8 قبلی؛ تضعیف شاخص های اشتغال و سفارش جدید قیمت ها با سرعت کمتری افزایش یافت

یک نظرسنجی تجاری از تولیدکنندگان بزرگ ژاپن از -3.6 به -10.5 در سه ماهه اول سقوط کرد، در حالی که تولیدکنندگان غیرتولیدکننده نیز از 2.7 به 0.6 در همان دوره سقوط کردند.

Credit Suisse تا 50B CHF از SNB وام می گیرد و پیشنهادات مناقصه عمومی را برای اوراق بدهی اعلام می کند، زیرا بانک برای تقویت پیشگیرانه نقدینگی اقدام می کند.

جفت AUD

همپوشانی جفت‌های AUD: نمودار 1 ساعته فارکس

S&P: در صورتی که کسری حساب کشور طی 12 تا 18 ماه آینده “بسیار بالا” بماند، نمرات اعتباری AA+ و AAA نیوزلند ممکن است تحت فشار قرار گیرد.

توسط رضا خانتاراج

رضا خانتاراج