خلاصه هفتگی بازار FX: 23 تا 27 ژانویه 2023

خلاصه نظرات بانک مرکزی ژاپن: هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه BOJ در نشست ژانویه خود تغییری جنگ طلبانه ایجاد کند وجود ندارد.

دلار، طلا، S&P 500، نفت، بازده 10 ساله ایالات متحده، پوشش بیت کوین 1 ساعته

Loonie بیشتر از هفته خود را در حالت برش نسبت به بازارهای اصلی گذراند، اما به لطف آخرین بیانیه سیاست پولی بانک کانادا در روز چهارشنبه، این نوسانات کوتاه را داشت.

همانطور که در نمودار بالا می بینیم، عملکرد قیمت در بازارهای مالی در این هفته متلاطم و مختلط بود. در حالی که تقویم فارکس دارای چند به‌روزرسانی اقتصادی/احساس برتر برای ترغیب معامله‌گران بود، اکثر گزارش‌ها بدون هیچ شگفتی بزرگی برای تحریک نوسانات ارائه شدند.

همان موضوعات اصلی همچنان بر احساسات حاکم هستند، از جمله انتظار فعلی که فدرال رزرو سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش دهد (در نتیجه احتمال رکود عمیق ایالات متحده را کاهش می دهد. این ایده در هفته جاری توسط تولید ناخالص داخلی ایالات متحده بهتر از حد انتظار حمایت شد. در روز پنج‌شنبه خوانده شد و یک خطی (اما به طور پیوسته در حال کاهش) شاخص قیمت اصلی PCE ایالات متحده در روز جمعه خوانده شد.

هفته نسبتاً آرامی در بازارهای مالی با قطب های مالی مهم برای تعطیلات سال نو قمری بود و هیچ شگفتی بزرگی از تقویم اقتصادی بسیار سبک تر این هفته وجود نداشت.

جدای از داده های اقتصادی ایالات متحده، PMI فلش این هفته منتشر شد تا به معامله گران اطلاعاتی در مورد احساسات تجاری از سراسر جهان ارائه دهد. در خالص، به نظر می‌رسد که خوش‌بینی برای ژانویه افزایش یافته است، اما به طور کلی، کسب‌وکارها شرایط انقباضی را می‌بینند زیرا قیمت‌های بالا همچنان یک بار است که منجر به کاهش تقاضا برای محصولات و کاهش رشد شغلی در بخش‌های تولیدی می‌شود. بخش خدمات در جبهه شغلی کمی در نقطه مقابل طیف قرار داشت، زیرا بسیاری هنوز به دنبال گسترش نیروی کار خود بودند.

همچنین، قیمت آرام ممکن است به دلیل تعطیلات در آسیا (عمدتا سال نو قمری) باشد که فعالیت در بسیاری از مراکز مالی اصلی را تا پنجشنبه تعطیل می کند.

همپوشانی از CAD جفت: نمودار 1 ساعته فارکس

همانطور که انتظار می رفت، بانک مرکزی کانادا نرخ بهره را از 4.25 درصد به 4.5 درصد افزایش داد و نشان داد که احتمالاً فعلاً افزایش ها را متوقف خواهد کرد.

بار دیگر، هیچ کاتالیزور اصلی در این هفته وجود نداشت و از نظر تمایل به ریسک، به نظر می‌رسد که با توجه به اینکه سهام و کریپتو بیشتر زمان خود را در فضای سبز سپری می‌کردند، تمایل مثبتی وجود داشت. این احتمال وجود داشت که آنها از تغییر ادراک در مورد چشم انداز افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، و احتمالاً تداوم جهش فنی ناشی از سقوط در سال 2022 سود برده باشند.

جفت USD

همپوشانی جفت های USD: نمودار 1 ساعته فارکس

اقدام جانبی قیمت برای گرین‌بک در این هفته علی‌رغم رویدادهای اقتصادی سطح بالا مانند به‌روزرسانی‌های احساسات تجاری، تولید ناخالص داخلی و به‌روزرسانی‌های تورم در راه است. باز هم، هیچ شگفتی بزرگی در این هفته وجود ندارد، بنابراین به احتمال زیاد معامله گران در انتظار بیانیه FOMC در هفته آینده ایستاده اند.

جفت AUD

همپوشانی جفت‌های AUD: نمودار 1 ساعته فارکس

همپوشانی از جفت USD: نمودار 1 ساعته فارکس

در حالی که داده‌های نظرسنجی Flash PMI منتشر شده در روز سه‌شنبه نشان می‌دهد که احتمالاً احساسات خالص برای ژانویه بهبود یافته است، اکثر مشاغل همچنان شرایط انقباضی را مشاهده می‌کنند.

  • PMI تولید UK Flash از 45.3 به 46.7 در ژانویه افزایش یافت
  • PMI تولید فلش ایالات متحده برای ژانویه 2022: به 46.8 در مقابل 46.2 در دسامبر بهبود یافته است. شرکت‌ها همچنان به تاکید بر کاهش تقاضای مشتریان و تأثیر تورم بالا بر مخارج مشتری ادامه دادند.
  • PMI تولیدی منطقه یورو از 47.8 به 48.8 افزایش یافت، PMI خدمات بالاتر از 49.3 به 50.2 در ژانویه
  • PMI تولید ژاپن بدون تغییر در 48.9، PMI خدمات بالاتر از 51.1 به 52.3 در ژانویه.

تورم استرالیا یکی از رویدادهای موردانتظار این هفته برای معامله گران فارکس بود، زیرا نتیجه احتمالاً تصمیم RBA را در جلسه آتی آنها هدایت خواهد کرد. و بر اساس اقدام قیمت، به نظر می‌رسد معامله‌گران انتظار یک شاخص CPI داغ را داشتند که با بالاتر از حد انتظار 1.9% q/q (1.6% پیش‌بینی q/q) به دست آوردند.

جفت های CAD

همپوشانی جفت های CAD: نمودار 1 ساعته فارکس

CPI اصلی بانک مرکزی ژاپن در دسامبر: 3.1% سالانه در مقابل 2.9% سالانه

در جبهه سیاست پولی، این تصویر متفاوتی بود، زیرا لفاظی های مقامات بانک مرکزی اروپا همچنان تندروانه بود (از جمله درخواست های کلااس نات، عضو شورای حاکم بانک مرکزی اروپا مبنی بر اینکه بانک مرکزی اروپا در فوریه و مارس 50 واحد در ثانیه افزایش خواهد یافت)، در مقابل آخرین جمع بندی. از نظرات بانک مرکزی ژاپن، که مجدداً تأکید کرد که آنها به سیاست های پولی محرک خود ادامه خواهند داد. این مواضع از قبل مشخص بوده و نسبت به هفته‌های گذشته تغییری نکرده است، به همین دلیل است که این هفته واکنش محسوسی از سوی معامله‌گران نداشته است.

US Core PCE (ابزار تورم ترجیحی فدرال رزرو) در دسامبر: + 0.3% m/m همانطور که انتظار می رفت. +5% سالانه (هنوز بالاتر از هدف 2% سالانه فدرال رزرو)

روز دوشنبه، لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، گفت که نرخ‌ها “باید با سرعت ثابت به طور قابل توجهی افزایش یابد” و “تا زمانی که لازم باشد در آن سطوح باقی بماند.”

CPI استرالیا از 1.8% به 1.9% در Q/Q در سه ماهه اول افزایش یافت که بالاتر از برآورد کلی 1.6% بود.

تعطیلات سال نو قمری در مراکز مالی بزرگ بسته در سراسر آسیا، از جمله چین، هنگ کنگ، سنگاپور تا پنجشنبه

آرژانتین و برزیل، دو اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی، در حال بحث درباره یک ارز مشترک برای کاهش اتکای خود به دلار آمریکا هستند.

همپوشانی از جفت AUD: نمودار 1 ساعته فارکس

اتحادیه اروپا در نظر دارد قیمت گازوئیل روسیه را به 100 دلار در هر بشکه محدود کند

افزایش ۲۵ واحدی در ثانیه به ۴.۵۰ درصد انتظار می‌رفت و با توجه به اینکه BOC سیگنال‌هایی را برای توقف افزایش نرخ‌ها برای ارزیابی اثرات آن بر اقتصاد نشان می‌دهد، نباید تعجب‌آور بود که Loonie پس از این رویداد سقوط کرد. اگرچه این سقوط کوتاه مدت بود زیرا Loonie احتمالاً با احساسات مثبت جهانی ریسک در این هفته بهبود یافت.


منبع: https://www.babypips.com/news/weekly-forex-market-recap-2023-01-27

در یک تغییر قابل توجه از موضع قبلی، ایالات متحده و آلمان هر دو روز چهارشنبه اعلام کردند که ده ها تانک را به اوکراین تحویل خواهند داد.

دلار، طلا، S&P 500، نفت، بازده 10 ساله ایالات متحده، پوشش بیت کوین 1 ساعت توسط TradingView

API گزارش می دهد که ذخیره نفت خصوصی بزرگتر از حد انتظار 3.4 میلیون بشکه است

توسط رضا خانتاراج

رضا خانتاراج