خلاصه هفتگی بازار FX: 6 تا 10 مارس 2023

قیمت مصرف کننده چین در ماه فوریه 1.0 درصد سالانه افزایش یافت که کندترین رشد آن در یک سال گذشته است. در همین حال، قیمت‌های تولیدکننده در ماه فوریه 1.4 درصد سالانه کاهش یافت (از 0.8- درصد در ژانویه) و پنجمین ماه متوالی کاهش قیمت را رقم زد.

وام های جدید چین در ماه فوریه: 1.81 تریلیون یوان (پیش بینی 1.50 تریلیون یوان). عرضه پول M2 12.9+ سال در سال در مقابل 12.5+ پیش‌بینی سالانه رشد کرد.

در تاریخ اخیر رفتار بازار، دارایی‌های ریسک‌پذیر در این سناریو بیشتر می‌شوند، اما به نظر می‌رسد که معامله‌گران به سرعت تمرکز خود را به داستان بانک سیلیکون ولی برگردانده‌اند، که با اخباری مبنی بر تعطیل شدن بانک سیلیکون ولی به‌روزرسانی شد. توسط رگولاتورها تصاحب شده است. به نظر می‌رسد این رفتار ریسک‌گریزی بیشتر را برانگیخته است، که مشخصه آن کاهش بیشتر سهام در حالی است که طلا، اوراق قرضه و ارزهای پناهگاه امن در آخر هفته افزایش یافتند.

قابل توجه ترین حرکات FX

جفت USD

همپوشانی جفت های USD: نمودار 1 ساعته فارکس

اگرچه پاول در روز چهارشنبه خود در مقابل کنگره (با استناد به اینکه هنوز تصمیمی برای ماه مارس گرفته نشده است) سعی در کم اهمیت جلوه دادن تعصب تهاجمی فدرال رزرو برای پیاده روی کرد، اما شاخص های قوی تر از حد انتظار مشاغل پیشرو مانند ارقام ADP و JOLTS باعث شد تا جو صعودی را در بازی حفظ کند. دلار و بازده اوراق قرضه

نرخ بیکاری سوئیس در ماه فوریه از 2.2 درصد به 2.1 درصد کاهش یافت

کاهش مشاغل چالش برانگیز از 440 درصد نسبت به سال قبل به 410.1 درصد در فوریه کاهش یافت، با 77.7 هزار اخراج در مقابل افزایش 102943 هزار نفری قبلی در بیکاری، که نشان دهنده افزایش احتمالی مطالبات در هفته های آینده است.

در روز جمعه، گزارش اشتغال ایالات متحده که بسیار مورد انتظار بود، بالاتر از انتظارات بود و در فوریه به 311 هزار رسید در حالی که در ژانویه، 504 هزار نفر بود.

خلاصه هفتگی Intermarket

دلار، طلا، S&P 500، نفت، بازده 10 ساله ایالات متحده، پوشش بیت کوین 1 ساعته توسط TradingView

دستمزدهای واقعی ژاپن در ژانویه 4.1 درصد سالانه کاهش یافت و دهمین کاهش ماهانه متوالی و سریع‌ترین کاهش از ماه می 2014 را به ثبت رساند.

همپوشانی از جفت USD: نمودار 1 ساعته فارکس

رفتار کاهش ریسک بیشتر هفته بر بازارهای مالی حاکم بود، زیرا معامله گران بین چشم انداز نرخ بهره منفی در برابر عناوین منفی بخش بانکی ایالات متحده دستکاری می کردند.

جای تعجب نیست که این امر باعث افزایش بازدهی گرین‌بک و اوراق قرضه ایالات متحده شد و حتی باعث ایجاد بزرگترین وارونگی منحنی بازدهی 2 ساله و 10 ساله در تقریباً 40 سال گذشته شد!

Ivey PMI از 60.1 به 51.6 در ماه فوریه در برابر رقم پیش بینی شده 55.9 کاهش یافت که نشان دهنده رشد قابل توجه کندتر صنعت با کاهش قیمت ها و مولفه های اشتغال است.

کتاب بژ فدرال رزرو گفت که بازار کار در ماه فوریه «استحکام» باقی می‌ماند، حتی اگر «گزارش‌های پراکنده ای از اخراج کارکنان» وجود داشته باشد و در حالی که «پیدا کردن کارگران با مهارت‌ها یا تجربه مورد نظر همچنان چالش برانگیز است».

روز دوشنبه با حالتی متفاوت آغاز شد، زیرا لحن خوش بینانه روز جمعه پس از بازنگری در پیش بینی های تولید ناخالص داخلی چین پایین تر و جلوتر از کاتالیزورهای سطح بالای ایالات متحده، منفی شد.

تولید ناخالص داخلی سالانه ژاپن در سه ماهه چهارم از 0.6 درصد به 0.1 درصد کاهش یافت و تقاضای داخلی بیش از برآورد اولیه کاهش یافت.

در طرف دیگر طیف ریسک، سهام و کالاها متحمل ضربات بزرگی شدند، زیرا سرمایه گذاران در مورد تأثیر بالقوه هزینه های استقراض بالاتر بر فعالیت های تجاری و سرمایه گذاری قیمت گذاری کردند. S&P 500 1.50 درصد به زیر 4000 رسید در حالی که نزدک 1.2 درصد پس از شهادت پاول در روز سه شنبه سقوط کرد.

همپوشانی از جفت CHF: نمودار 1 ساعته فارکس

اظهارات محتاطانه RBA و BOC در اعلامیه های سیاست پولی خود، اضافه کردن ضربه دیگری به دل و روده برای ارزهای کالایی بود که حاکی از سرعت پایین تر پیاده روی یا توقف طولانی مدت بود.

شاخص تورم MI در فوریه از 0.9% به 0.4% در مترمربع کاهش یافت و رقم سرفصل سالانه را 6.3% و تورم اصلی را از 5.3% به 4.9% نسبت به سال قبل نگه داشت.

با بهره مندی از شرایط ریسک گریزی گسترده و به روز رسانی های اقتصادی سوئیس که نشان می دهد شرایط قوی نیروی کار و تورم همچنان ادامه دارد، جای تعجب نیست که فرانک سوئیس به راحتی در پایان روز جمعه جایگاه اول را در میان بزرگان FX به دست آورد.

اخبار و اخبار اقتصادی قابل توجه:

«آخرین داده‌های اقتصادی قوی‌تر از حد انتظار آمده است، که نشان می‌دهد سطح نهایی نرخ‌های بهره احتمالاً بالاتر از پیش‌بینی‌های قبلی خواهد بود.اگر مجموع داده‌ها نشان دهد که انقباضات سریع‌تر الزامی است، ما آماده خواهیم بود تا سرعت افزایش نرخ‌ها را افزایش دهیم.» – پاول رئیس فدرال رزرو

تغییر اشتغال غیرکشاورزی ADP در 224 هزار در برابر برآورد 200 هزار در فوریه، قرائت قبلی از 106 هزار به 119 هزار ارتقا یافته است.

BOC نرخ بهره را همانطور که عموماً انتظار می‌رفت روی 4.50 درصد نگه داشت، اما در صورت نیاز، درها را برای افزایش بیشتر باز نگه داشت، زیرا آنها انتظار داشتند که اقدامات انقباضی قبلی خود، CPI را تا اواسط سال 2023 به هدف 3 درصدی کاهش دهد.

بانک سیلورگیت بانک متمرکز بر رمزنگاری تایید کرد که فعالیت های خود را تعطیل می کند و موج دیگری را برای بیت کوین و آلت کوین ها ایجاد می کند.

در حالی که به نظر نمی‌رسد در حال حاضر این ریسک سیستمی برای سیستم بانکی داشته باشد، اما مسائلی را که بانک‌ها با افزایش سریع نرخ‌های بهره دارند، مطرح می‌کند. این عمدتاً فشاری است که بانک ها برای افزایش نرخ سپرده برای سپرده گذاران در مقابل محبوس شدن در موقعیت های بدهی کم بازده انباشته شده در رژیم قبلی نرخ بهره پایین مشاهده می کنند.

RBA همانطور که انتظار می رفت نرخ بهره را از 3.35% به 3.60% افزایش داد اما حذف شد.افزایش بیشتر نرخ بهره طی ماه های آینده مورد نیاز خواهد بود” به جای “تشدید بیشتر سیاست پولی برای اطمینان از بازگشت تورم به هدف مورد نیاز است

CPI سوئیس با افزایش 0.7 درصدی ماهانه در ماه فوریه در مقابل برآوردهای کاهش 0.5 درصدی صعودی و 0.6 درصدی قبلی افزایش شگفت‌آوری کرد.

روز جمعه، سرانجام به به‌روزرسانی مورد انتظار اشتغال ایالات متحده رسیدیم، که مسلماً برای احساسات ریسک پذیر مثبت بود. در حالی که افزایش خالص مشاغل بار دیگر بسیار بالاتر از حد انتظار بود و در 311 هزار نفر (225 هزار پیش بینی) بود، کمتر از سود ماه قبل بود و نرخ بیکاری به 3.6 درصد افزایش یافت. همچنین، میانگین درآمد ساعتی کمتر از انتظارات 0.2% m/m (0.3% m/m پیش‌بینی) بود که همگی در مجموع خالص، استدلال را برای چشم‌انداز افزایش نرخ تهاجمی کاهش می‌دهد.

شاخص احساسات ناظران اقتصاد ژاپن از 48.5 به 52.0 در برابر پیش بینی 49.1 در فوریه بهبود یافت که نشان دهنده تغییر به سمت خوش بینی است.

اردن، رئیس SNB می گوید که تورم هنوز بالاتر از هدف ثبات قیمت است، بنابراین آنها نمی توانند احتمال تشدید بیشتر را رد کنند.

جفت AUD

همپوشانی جفت‌های AUD: نمودار 1 ساعته فارکس

این هفته مطمئناً برای دلتنگی نبود زیرا معامله گران چندین کاتالیزور سطح بالا برای مانور دادن داشتند.

تا زمانی که عمو سام ادعاهای بیکاری هفتگی ضعیفی را منتشر کرد و برخی از نقاط ضعف در گزارش کاهش مشاغل Challenger را منتشر کرد که بازیگران بازار تصمیم گرفتند با موقعیت های طرفدار دلار خود را راحت کنند.

اما بازدهی اوراق قرضه دوباره در اروپا شروع به افزایش کرد، زیرا توجه به اظهارنظرهای جنگ طلبانه هولزمن، مسئول بانک مرکزی اروپا و بعداً به سخنرانی فوق العاده شاهین پاول در کنگره در روز سه شنبه تبدیل شد.

مازاد تجاری چین در دوره ژانویه تا فوریه از انتظارات 81.8 میلیارد دلار به 116.9 میلیارد دلار فراتر رفت، اما مؤلفه های اساسی نشان می دهد که صادرات 6.8 درصد در سال و واردات 0.2 درصد سالانه کاهش یافته است، که عمیق تر از حد انتظار کاهش یافته است.

گروه مالی SVB در این هفته سقوط کرد و نگرانی هایی را ایجاد کرد که ممکن است بخش بانکی به دلیل افزایش سریع نرخ بهره با مشکل مواجه شود.

به دنبال هدف رشد ضعیف‌تر از حد انتظار چین، نفت خام کاهش یافت زیرا هیثم الغیس، رئیس اوپک نیز اشاره کرد که مصرف نفت در آمریکا و اروپا در حال کاهش است. فلزات گرانبها نیز در وضعیت متزلزلی قرار داشتند، به ویژه مس که به دلیل فعالیت واردات ضعیف تر و کاهش محدودیت های عرضه در پرو گرفتار شده بود.

BOJ همانطور که انتظار می رفت سیاست پولی را بدون تغییر نگه داشت، زیرا فرماندار کورودا برای انتقال به رهبری Ueda آماده می شود. رای به حفظ کنترل منحنی بازده به اتفاق آرا بود.


منبع: https://www.babypips.com/news/weekly-forex-market-recap-2023-03-10

لو، فرماندار RBA اذعان کرد که آنها به نقطه ای نزدیک می شوند که ممکن است نیاز به توقف کوهنوردی داشته باشند، با اشاره به خطر کند شدن رشد اقتصادی در تلاش برای بازگرداندن تورم به هدفشان.

همپوشانی از جفت AUD: نمودار 1 ساعته فارکس

ICYMI، رئیس فدرال رزرو به ناظران بازار یادآوری کرد که داده‌های اقتصادی بسیار قوی‌تر از آنچه انتظار می‌رفت به دست می‌آیند، بنابراین آنها در افزایش تلاش‌های سخت‌گیرانه خود تردیدی ندارند.

اخبار بانک مرکزی:

  • پاول، رئیس فدرال رزرو تاکید کرد که داده‌ها قوی‌تر از حد انتظار بوده است، بنابراین سطح نهایی نرخ‌های بهره احتمالاً بالاتر از پیش‌بینی‌های قبلی خواهد بود و اگر داده‌های آتی آن را ایجاب کند، آنها آماده هستند تا سرعت افزایش را افزایش دهند.
  • پاول در سخنرانی بعدی خود در مقابل کنگره تصریح کرد که آنها در یک مسیر از پیش تعیین شده قرار نگرفته اند و هنوز تصمیمی در مورد پیاده روی برای نشست ماه مارس گرفته نشده است.
  • هولزمن، یکی از مقامات بانک مرکزی اروپا، پیش‌بینی کرد که بانک مرکزی در سال جاری نرخ بهره را 0.50 درصد افزایش خواهد داد، زیرا تورم اصلی احتمالاً برای نیمه اول سال 2023 ثابت خواهد ماند.
  • RBA همانطور که انتظار می رفت نرخ بهره را 0.25% از 3.35% به 3.60% افزایش داد، اما اظهارات جنگ طلبانه خود در نشست فوریه را کاهش داد و به این اشاره کرد که تشدید بیشتر همچنان به داده ها وابسته است.
  • بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را همانطور که انتظار می‌رفت روی 4.50 درصد نگه داشت و پیش‌بینی کرد که احتمالاً CPI تا اواسط سال به هدف 3 درصدی خود باز می‌گردد.
  • BOJ همانطور که انتظار می رفت سیاست پولی را بدون تغییر نگه داشت، زیرا مقامات به اتفاق آرا به حفظ کنترل منحنی بازده رای دادند.

CPI چین از 2.1% به 1.0% در ماه فوریه نسبت به مدت مشابه سال قبل در مقایسه با کاهش پیش بینی شده به 1.9% کاهش یافت.

جفت های CAD

همپوشانی جفت های CAD: نمودار 1 ساعته فارکس

دلار، طلا، S&P 500، نفت، بازده 10 ساله ایالات متحده، پوشش بیت کوین 1 ساعت توسط TradingView

همپوشانی معکوس جفت JPY: نمودار 1 ساعته فارکس

فرصت های شغلی JOLTS در ژانویه به 10.824 میلیون رسید در مقابل 10.546 میلیون مورد انتظار برای ژانویه، میزان قبلی از 11.01 میلیون به 11.23 میلیون ارتقا یافت.

گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده، افزایش خالص مشاغل 311 هزار نفری را در فوریه در مقایسه با 504 هزار نفر کاهش یافته در ژانویه (پیش بینی 224 هزار نفر) نشان می دهد. نرخ بیکاری به 3.6 درصد افزایش یافت. میانگین درآمد ساعتی تنها 0.2% در مترمربع افزایش یافت

جفت CHF

پوشش جفت CHF: نمودار 1 ساعته فارکس

دولت چین در کنگره سالانه حزب ملی در مقابل انتظارات تحلیلگران برای حداقل 5.5 درصد توسعه اقتصادی، هدف رشد متوسطی را برای سال 2023 در حدود 5 درصد تعیین کرده است.

این حرکت ریسک منفی به دلیل اخباری بود که بانک سیلیکون ولی (موسسه بانکی ترجیحی برای استارت‌آپ‌های فناوری و VCها) تحت فشار بانکی قرار گرفت و گروه مالی SVB (شرکت مادر SVB) اوراق بهادار به ارزش 21 میلیارد دلار را تخلیه کرد و فروش سهام را برگزار کرد. برای تقویت مالی

همپوشانی از CAD جفت: نمودار 1 ساعته فارکس

کانادا در ماه فوریه 21.8 هزار شغل (150 هزار شغل در ژانویه) اضافه کرد در حالی که نرخ بیکاری در 5.00 درصد باقی ماند. دستمزد کارگران دائمی 5.4 درصد افزایش یافت (بالاترین نرخ از نوامبر)

جفت JPY

همپوشانی جفت‌های JPY معکوس: نمودار 1 ساعته فارکس

با این حال، بازارهای سهام ایالات متحده و معامله گران ریسک پذیر به سختی توانستند از مزیت استفاده کنند، زیرا سهام مالی و بانکی پس از انتشار عناوین منفی تازه در اواخر جلسه پنجشنبه بر شاخص های اصلی فشار آوردند.

توسط رضا خانتاراج

رضا خانتاراج