خلاصه هفتگی FX: 24 تا 28 آوریل 2023


ظهور مجدد مشکلات بخش بانکی، ترس از رکود در ایالات متحده و نگرانی های سقف بدهی، جریان های ریسک را در بیشتر بخش های هفته در جریان نگه داشت و بر ارزهای با بازده بالاتر تأثیر گذاشت.

علیرغم جذابیت پناهگاه امن، دلار و ین همچنان تلاش می‌کنند تا روی آب باقی بمانند، زیرا داده‌های ایالات متحده از تخمین‌ها کمتر بود در حالی که تصمیم محتاطانه BOJ در پیش بود.

پوند انگلیس در این هفته جایگاه اول را به خود اختصاص داد، احتمالاً به دلیل عدم وجود عناوین منفی از بریتانیا، که به معامله گران اجازه می دهد به حرکت صعودی خود ادامه دهند که هفته گذشته پس از به روز رسانی قوی تورم بریتانیا جرقه زد.

جفت USD

همپوشانی جفت های USD: نمودار 1 ساعته فارکس

همپوشانی از جفت USD: نمودار 1 ساعته فارکس

دلار آمریکا شاهد تغییرات قیمتی متلاطم زیادی بود، زیرا معامله‌گران مجبور بودند به‌روزرسانی‌های اقتصادی را متعادل کنند که هم شرایط تورم بالا و هم نشانه‌هایی از کند شدن رشد اقتصادی را نشان می‌داد.

اما بر اساس نزولی خالص برای گرین‌بک که در نمودار بالا مشاهده می‌شود، به نظر می‌رسد معامله‌گران بیشتر بر روایت احتمال افزایش رکود و گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه فدرال رزرو به زودی به اوج چرخه صعود خود خواهد رسید، متمرکز شده‌اند.

استدلال های سرفصل صعودی

سفارشات کالاهای بادوام ایالات متحده برای ماه مارس: +3.2% متر در متر 276.4 میلیارد دلار در مقایسه با کاهش -1.2% متر در متر قبلی؛ سفارشات اصلی کالاهای بادوام با +0.3% m/m (پیش‌بینی +0.1% m/m) در مقابل -0.3% m/m قبلی رسید.

درخواست های وام مسکن ایالات متحده در هفته منتهی به 21 آوریل 4.6% افزایش یافت. علیرغم افزایش 12 واحدی در وام مسکن ثابت 30 ساله به 6.55 درصد (بالاترین سطح یک ماهه)

شاخص قیمت‌های هسته PCE سه ماهه ایالات متحده با نرخ 4.9% (پیش‌بینی 4.1% در هر سال) در مقابل 4.4% q/q قبلی افزایش یافت.

ادعای بیکاری اولیه هفتگی ایالات متحده برای هفته منتهی به 22 آوریل: 230 هزار در مقابل 246 هزار هفته قبل

PMI شیکاگو برای آوریل: 48.6 (پیش بینی 46.0) در مقابل 43.5 در ماه مارس

شاخص هزینه اشتغال ایالات متحده در سه ماهه اول 2023 به میزان 1.2 درصد (تعدیل فصلی) افزایش یافت که قوی تر از پیش بینی 1 درصد در هر سال توسط اقتصاددانان بود.

احساسات مصرف کننده ایالات متحده برای آوریل: 63.5 در مقابل 62.0 – دانشگاه میشیگان

🔴 استدلال های سرفصل نزولی

فعالیت تولیدی فدرال رزرو دالاس برای آوریل: -23.4 (پیش بینی -11.0) در مقابل -15.7 در ماه مارس. شاخص اشتغال 2.4 واحد کاهش یافت و به 8.0 رسید. شاخص دستمزدها و مزایا به 37.6 رسید که بالاتر از میانگین نرخ 21.0 بود.

یلن وزیر خزانه داری ایالات متحده گفت که عدم افزایش سقف بدهی منجر به نکول می شود و باعث یک “فاجعه اقتصادی” می شود.

شاخص اعتماد مصرف کننده ایالات متحده در آوریل به 101.3 کاهش یافت (106.0 پیش بینی) در مقابل 104.0 قبلی

S&P/Case-Shiller USHome Index: +0.4% سالانه (+1.3% پیش‌بینی سالانه) در مقابل 2.6% سال قبل

پیشخوان تولید ناخالص داخلی ایالات متحده برای سه ماهه اول 2023: + 1.1٪ در هر سال در مقابل +2.6٪ Q/Q قبلی؛ قیمت‌های Core PCE با 4.9% q/q (+4.1% q/q پیش‌بینی) در مقابل 4.4% q/q قبلی افزایش یافت.

فروش خانه معلق ایالات متحده برای ماه مارس: -5.2% m/m (پیش‌بینی +0.3% m/m) در مقابل 0.0% قبلی؛ فروش کمتر به دلیل کمبود عرضه

جفت یورو

همپوشانی جفت‌های یورو: نمودار 1 ساعته فارکس

همپوشانی از یورو جفت: نمودار 1 ساعته فارکس

یورو در این هفته یک برنده خالص بود، که احتمالاً توسط مقامات بانک مرکزی اروپا حمایت می شود و به درخواست خود برای افزایش نرخ در نشست بعدی سیاست پولی خود ادامه می دهند.

داده‌های اقتصادی همچنین از گمانه‌زنی‌های افزایش نرخ بهره حمایت می‌کرد، به ویژه به دلیل به‌روزرسانی‌های مداوم تورم بالا، بهبود داده‌های احساسات نظرسنجی، و نشانه‌هایی مبنی بر اینکه منطقه یورو از رکود فنی اجتناب خواهد کرد.

استدلال های سرفصل صعودی

شاخص آب و هوای تجاری Ifo آلمان برای آوریل: 93.6 در مقابل 93.2 قبلی

لین، اکونومیست ارشد بانک مرکزی اروپا، روز دوشنبه گفت که داده‌های فعلی افزایش مجدد نرخ بهره را در نشست بعدی بانک مرکزی اروپا در ماه می تضمین می‌کند.

شاخص آب و هوای مصرف کننده GfK آلمان از 29.3- به 25.7- در مقابل پیش بینی -28.0 بهبود یافت، زیرا انتظارات درآمدی به طور قابل توجهی در آوریل بهبود یافت.

تورم اولیه آلمان برای آوریل: +7.2% سالانه در مقابل +7.4% سالانه در مارس

معاون رئیس بانک مرکزی اروپا، لوئیس دو گویندوس، معتقد است که منطقه یورو ممکن است از رکود جلوگیری کند

آلمان پیش‌بینی رشد سال 2023 خود را از 0.2 درصد به 0.4 درصد در تولید قوی‌تر از حد انتظار در ابتدای سال افزایش داد.

شاخص احساسات اقتصادی منطقه یورو (ESI) برای آوریل: 99.3 (پیش بینی 99.8) در مقابل 99.2; ESI اتحادیه اروپا بدون تغییر در 97.3 بود

تولید ناخالص داخلی منطقه یورو برای سه ماهه اول 2023: + 0.1٪ در Q/Q همانطور که انتظار می رفت در مقابل + 0.0٪ قبلی

🔴 استدلال های سرفصل نزولی

شاخص احساسات مصرف کننده فرانسه برای آوریل: 83 (پیش بینی 81) در مقابل 82 در ماه مارس

تولید ناخالص داخلی آلمان برای سه ماهه اول 2023: 0.0% q/q (0.1% پیش‌بینی q/q) در مقابل -0.5% q/q خوانده شده قبلی (بازبینی پایین‌تر از -0.4% q/q)

جفت GBP

پوشش جفت GBP: نمودار 1 ساعته فارکس

همپوشانی از جفت GBP: نمودار 1 ساعته فارکس

بریتانیا در این هفته چند به روز رسانی اقتصادی سطح پایین داشت که به نظر نمی رسید تأثیر زیادی بر استرلینگ داشته باشد. احتمالاً می‌توانست از هیجان‌های اولیه خطرات گسترده که از حرکت صعودی قیمت ناشی از به‌روزرسانی‌های تورم داغ هفته گذشته در بریتانیا ناشی شده بود فرار کند.

استدلال های سرفصل صعودی

استقراض خالص بخش دولتی بریتانیا در ماه مارس به 21.5 میلیارد رسید – دومین وام بزرگ مارس در تاریخ – در حالی که دولت به طرح های حمایت از انرژی خود ادامه می دهد.

نظرسنجی صنعت خرده فروشی انگلستان CBI از +1 در ماه مارس به +5 در آوریل بهبود یافته است، اگرچه خرده فروشان انتظار بهبود پایداری ندارند.

🔴 استدلال های سرفصل نزولی

وب‌سایت املاک Rightmove: میانگین قیمت‌های درخواستی املاک در ماه آوریل 0.2% متر در متر افزایش یافت، که کمتر از افزایش 1.2% مشاهده شده در این زمان از سال است.

جفت CHF

پوشش جفت CHF: نمودار 1 ساعته فارکس

همپوشانی از جفت CHF: نمودار 1 ساعته فارکس

فرانک سوئیس پس از گذراندن اوایل هفته در فضای سبز، احتمالاً به دلیل وجود جوهای ریسک در بازارهای گسترده، در روز جمعه در برابر بزرگ‌ها بسته شد.

سودهای آن احتمالاً به دلیل ترس از بخش بانکی محدود شده است، که مشخصه آن اوج آن در روز چهارشنبه است که با عناوین جدید بخش بانکی از ایالات متحده مرتبط است (بخش بانکی با بی قراری بازگشته است زیرا بانک First Republic فروش 100 میلیارد دلار دارایی را در میان سپرده های 72 میلیارد دلاری در سه ماهه اول بررسی می کند).

استدلال های سرفصل صعودی

مازاد تجاری سوئیس از 3.31 میلیارد فرانک فرانک به 4.53 میلیارد فرانک فرانک در ماه مارس افزایش یافت زیرا صادرات 19.9 درصد در مترمربع رشد کرد در حالی که واردات 15.9 درصد متر در متر افزایش یافت.

🔴 استدلال های سرفصل نزولی

خرده فروشی سوئیس در ماه مارس: -1.9% سالانه در مقابل -0.5% سال قبل. میزان قرائت ماهانه 0.1% m/m بود

توماس جردن، رئیس بانک ملی سوئیس، روز جمعه نسبت به مقررات سخت‌تر برای بخش بانکداری هشدار داد

فشارسنج اقتصادی KOF سوئیس برای آوریل: 96.38 در مقابل 99.23

جفت AUD

همپوشانی جفت‌های AUD: نمودار 1 ساعته فارکس

همپوشانی از جفت AUD: نمودار 1 ساعته فارکس

استرالیا با فشار فروش روبرو شد، احتمالاً به دلیل قیمت گذاری معامله گران در انتظار به روز رسانی ضعیف تر از حد انتظار قیمت مصرف کننده از استرالیا در اواخر هفته.

رقم واقعی CPI کمتر از حد انتظار بود که باعث شد تا AUD در جلسه چهارشنبه ایالات متحده فروش بیشتری داشته باشد.

استرالیا برخی از زیان های خود را از آن زمان پس گرفته است، احتمالاً به دلیل کسب سود کوتاه مدت، اما در هفته کاهش یافت. معامله گران احتمالاً پیش از رویداد نزولی دیگری که بیانیه بعدی بانک مرکزی استرالیا در اوایل هفته آینده منتشر می شود، از شورت خود دست نکشند.

استدلال های سرفصل صعودی

افزایش قیمت تولیدکننده استرالیا از 0.4% به 1.0% در Q/Q در سه ماهه چهارم شتاب گرفت. به صورت سالانه، قیمت ها 5.2% افزایش یافت (در مقابل 5.0% مورد انتظار)

🔴 استدلال های سرفصل نزولی

شاخص CPI استرالیا از 1.9 درصد در سه ماهه اول به 1.4 درصد کاهش یافت و تورم سالانه را از 6.8 درصد به 6.3 درصد در مقابل 6.5 درصد پیش بینی کاهش داد.

شاخص قیمت واردات استرالیا برای سه ماهه اول 2023: -4.2٪ در هر سال (+0.7٪ پیش بینی Q/Q) در مقابل +1.8٪ Q/Q قبلی

اعتبار بخش خصوصی استرالیا برای ماه مارس: +6.8% سالانه (+7.4% پیش‌بینی سالانه) در مقابل +7.6% سال قبل

جفت های CAD

همپوشانی جفت های CAD: نمودار 1 ساعته فارکس

همپوشانی از CAD جفت: نمودار 1 ساعته فارکس

Loonie در این هفته یک بازنده خالص بود، به‌سرعت به دلیل کاهش قیمت‌های نفت و نشاط‌های ریسک پایین‌تر از ابتدا تحت فشار قرار گرفت و احتمالاً برخی فشارهای فروش ادامه یافت که ناشی از به‌روزرسانی ضعیف‌تر از حد انتظار تورم هفته گذشته در کانادا بود.

استدلال های سرفصل صعودی

EIA گزارش داد که یا در هفته منتهی به 21 آوریل 2023، موجودی نفت خام تجاری (SPR سابق) با 5.1 میلیون بشکه کاهش به 460.9 میلیون بشکه رسید.

🔴 استدلال های سرفصل نزولی

خلاصه مذاکرات بانک مرکزی کانادا: به دلیل رشد قوی تر از حد انتظار کانادا، افزایش نرخ در آوریل در نظر گرفته شد. اما در نهایت به دلیل کاهش تقاضا و معیارهای تورم برگزار شد. تورم 3 درصدی در تابستان امسال و 2 درصدی تا اواخر سال 2024 خواهد بود.

تولید ناخالص داخلی کانادا برای فوریه: +0.1% m/m (پیش‌بینی +0.3% m/m) در مقابل +0.6% m/m قبلی

جفت NZD

همپوشانی جفت‌های NZD: نمودار 1 ساعته فارکس

همپوشانی از NZD جفت: نمودار 1 ساعته فارکس

دلار کیوی علیرغم به‌روزرسانی خالص داده‌های منفی این هفته از نیوزلند، یک برنده خالص قوی بود. این نشان می‌دهد که احتمالاً به جای کاتالیزورهای NZ و تغییر به سمت ریسک در پایان هفته، از روایت‌های ضعیف ضد ارز سود بیشتری برده است.

استدلال های سرفصل صعودی

کریس هیپکینز، نخست وزیر NZ، متعهد به کاهش هزینه ها و عدم مالیات جدید در سال جاری است

🔴 استدلال های سرفصل نزولی

هزینه کارت اعتباری نیوزلند از 25.5 درصد نسبت به سال گذشته به 20.3 درصد در ماه مارس کاهش یافت.

تراز تجاری نیوزلند برای مارس 2023: -1.27 میلیارد دلار نیوزلند (پیش‌بینی -0.7 میلیارد دلار نیوزلند) در مقابل -0.8 میلیارد دلار نیوزیلند قبلی

ANZ: اعتماد کسب و کار نیوزلند تا حد زیادی بدون تغییر باقی ماند و 43.8٪ (از 43.4٪) از پاسخ دهندگان انتظار داشتند که اقتصاد از آوریل بدتر شود.

جفت JPY

همپوشانی جفت‌های JPY معکوس: نمودار 1 ساعته فارکس

همپوشانی معکوس جفت JPY: نمودار 1 ساعته فارکس

این یک هفته صعودی و نزولی برای ین ژاپن بود زیرا معامله گران روز سه شنبه پس از خواندن داغ به روز رسانی CPI اصلی BOJ، ین را افزایش دادند. بازارهای گسترده نیز روز سه شنبه به سمت رفتار ریسک گریزی روی آوردند که احتمالاً تا اواسط هفته از ین حمایت می کند.

احساس ریسک در روز پنجشنبه به حالت ریسک برگشت، احتمالاً با دوز سنگینی از سود مثبت شرکت از ایالات متحده حرکت می کند.

و در روز جمعه، خرس های ین به ویژه پس از بیانیه سیاست پولی BOJ دوباره کنترل شدند. در آن رویداد، آنها فعلاً از هرگونه تغییر سیاست خودداری کردند و قصد خود را برای انجام بازنگری سیاست پولی که ممکن است بیش از یک سال طول بکشد، اعلام کردند و امیدها برای عادی سازی سیاست پولی به این زودی ها را از بین برد.

استدلال های سرفصل صعودی

شاخص CPI اصلی BOJ از 2.7% به 2.9% سالانه در ماه مارس افزایش یافت.

تورم خدمات تجاری ژاپن 1.8 درصد در سال مالی 2022 (از 1.2 درصد در سال 2021) افزایش یافته است که سریع ترین افزایش از سال مالی 2014 تاکنون است.

روز سه‌شنبه، اوئدا، فرماندار BOJ اظهار داشت که “در حال حاضر حفظ تسهیلات پولی مناسب است” اما همچنین گفت که BOJ آماده است تا نرخ‌های بهره را افزایش دهد “اگر رشد دستمزد و تورم سریع‌تر از حد انتظار شتاب بگیرد”.

شاخص CPI توکیو – که به عنوان شاخص اصلی تورم ژاپن در نظر گرفته می شود – از 3.2 درصد به 3.5 درصد در سال در آوریل افزایش یافت.

خرده فروشی ژاپن 7.2 درصد سالانه در ماه مارس افزایش یافت در حالی که 5.8 درصد انتظار می رفت و 7.3 درصد افزایش در فوریه داشت.

بانک مرکزی ژاپن دستورالعمل های رو به جلو را حذف کرد و قصد خود را برای بازنگری در سیاست های پولی اعلام کرد

بانک مرکزی ژاپن پیش بینی CPI اصلی خود را برای سال 2023 از 1.6 درصد در سال به 1.8 درصد در سال افزایش داد. پیش‌بینی CPI اصلی برای سال 2024 اکنون 2.0٪ سالانه در مقابل 1.8٪ سال قبل است.

🔴 استدلال های سرفصل نزولی

نرخ بیکاری ژاپن از 2.6% به 2.8% در ماه مارس (در مقابل 2.5% مورد انتظار) افزایش یافت.

بررسی اولیه تولید کارخانه ژاپن افزایش 0.8 درصدی در مترمربع را در ماه مارس نشان داد که کندتر از افزایش 4.6 درصدی اصلاح شده در فوریه اما سریعتر از تخمین رشد 0.5 درصدی بود.

بانک ژاپن هرگونه تغییر در سیاست پولی خود را متوقف کرد (نرخ بهره در 0.10-٪ باقی می ماند؛ محدوده کنترل منحنی بازده اوراق قرضه 10 ساله در 0.50٪ در دو طرف 0.0٪ هدف) در روز جمعه باقی می ماند. بررسی سیاست پولی ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد.


منبع: https://www.babypips.com/news/forex-weekly-recap-2023-04-28

توسط رضا خانتاراج

رضا خانتاراج