داده های ایالات متحده، و روایت کاهش تورم

انتظار می‌رود در داده‌های آتی که اواخر امروز و فردا در رابطه با بزرگ‌ترین مؤلفه اقتصاد آمریکا یعنی مسکن منتشر می‌شود، روند مشابهی وجود داشته باشد. قیمت خانه ها در حال افزایش است زیرا افزایش نرخ بهره خرید خانه را بسیار گران تر کرده است. اما، طی چند هفته گذشته، نرخ بهره کاهش یافته است، از جمله میانگین نرخ وام مسکن.

پیش بینی ها چیست

با این حال، بلافاصله برای معامله گران، کاهش تورم یک علامت هشدار مهم است. افزایش فعالیت اقتصادی معمولاً به افزایش قیمت ها تبدیل می شود. و برعکس، کند شدن فعالیت اقتصادی معمولاً به کاهش تورم تبدیل می شود. با نگاهی به داده‌های دیروز، کاهش قیمت غیرمنتظره PPI همراه با کاهش غافلگیرکننده خرده‌فروشی و تولید صنعتی بود. انتظار می رفت که داده ها منفی باشد، اما بسیار منفی تر از حد انتظار بود.

این تغییر در روند قیمت‌ها در میانه‌ی بحث بازار در مورد اینکه آیا فدرال رزرو نرخ‌ها را افزایش می‌دهد و آن‌ها را بالا نگه می‌دارد، یا چرخشی رخ می‌دهد و فدرال رزرو نرخ‌ها را کاهش می‌دهد اتفاق می‌افتد. به طور سنتی، فدرال رزرو برای جلوگیری از کاهش تورم احتمالی، بسیار سریعتر از افزایش نرخ بهره برای مقابله با تورم عمل می کند. در پایان، فدرال رزرو می خواهد مقداری تورم (کنترل شده) وجود داشته باشد.

اگر تورم بد است، برعکس آن خوب است، درست است؟ نه چندان. نقطه مقابل تورم، کاهش تورم است و می تواند به اندازه تورم برای اقتصاد مضر باشد. به ویژه در مورد ایالات متحده، که در آن فدرال رزرو هرگز با تورم سرسام آور مقابله نکرده است. تورم بالا، بله؛ اما ابر تورم مانند آنچه در اروپا در قرن گذشته تجربه شد، برای مثال، رخ نداده است. آنچه فدرال رزرو تا زمانی که ایالات متحده از استاندارد طلا خارج شد باید با آن دست و پنجه نرم کند، حملات تورمی بود. و به این ترتیب، فدرال رزرو بیشتر از تورم نگران کاهش تورم است.

علائم هشدار دهنده

پست داده های ایالات متحده و روایت کاهش تورم اولین بار در وبلاگ تجارت فارکس Orbex ظاهر شد.


منبع: https://www.orbex.com/blog/en/2023/01/us-data-and-the-disinflation-narrative

تحلیل بنیادی

با وجود هزینه های کمتر برای خرید، پیش بینی می شود شروع مسکن به کاهش ادامه دهد، پیش بینی 1.36 میلیون در مقایسه با 1.43 میلیون در ماه نوامبر. معمولاً در فصل زمستان، خانه‌ها کندتر فروخته می‌شوند، اما کاهش پیش‌بینی‌شده بسیار سریع‌تر از آنچه در فصل معمول است است. همچنین انتظار می‌رود فروش خانه‌های موجود به 3.96 میلیون در مقایسه با 4.09 میلیون در نوامبر ادامه دهد.

در پی آخرین داده‌ها، دلار در مقایسه با سایر جفت‌ها با کاهش نرخ اوراق بهادار آمریکا کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح از سپتامبر گذشته رسید. دلار در بدترین سطح خود از ماه می سال گذشته بود. که ما را به واکنش بالقوه فدرال رزرو برمی گرداند.

به کدام سمت می رویم؟

در حال حاضر، کاهش تورم در رقم سرفصل CPI و PPI نشان داده شده است، که معیارهای کلیدی مورد استفاده فدرال رزرو برای تعیین نرخ ها نیستند. برخی از نوسانات در عدد تورم سرفصل قابل درک است، به ویژه زمانی که فدرال رزرو در تلاش برای کاهش تورم است. اما اگر این اولین نشانه‌ای باشد که اعداد منفی تورم به حالت عادی تبدیل می‌شوند، می‌تواند شانس کاهش نرخ بهره را در آینده نزدیک افزایش دهد.

پس از ماه‌ها افزایش نرخ تورم بالاتر از هدف فدرال رزرو، آخرین انتشارات روند متفاوتی را نشان می‌دهند. ارقام ماهانه CPI ایالات متحده برای ماه دسامبر، کاهش قیمت ها را نشان می دهد که تا حد زیادی به کمک قیمت انرژی بوده است. دیروز قیمت تولیدکننده بسیار منفی تر از حد انتظار بود.

توسط رضا خانتاراج

رضا خانتاراج