راهنمای رویداد: بیانیه ECB – ژوئن 2023

گزارش مه 2023 بوندس بانک:نرخ تورم در ماه مارس به دلیل اثر پایه به میزان قابل توجهی کاهش یافت“؛ فشارهای زیربنایی قیمت را در چند ماه آینده بالا نگه می دارد

افزایش نرخ بالاتر از حد انتظار ممکن است یورو را در کل افزایش دهد. با این حال، قدرت یورو بستگی به این دارد که پیش‌بینی‌های اقتصادی جدید و فشار لاگارد چقدر سخت‌گیرانه هستند.


منبع: https://www.babypips.com/news/forex-event-guide-ecb-statement-june-2023-05-13

در اینجا نکات مهمی وجود دارد که باید قبل از کار بر روی طرح معاملاتی خود بدانید:

رویداد در کانون:

15 ژوئن، پنجشنبه: 6:00 بعد از ظهر به وقت گرینویچ

تولید صنعتی آلمان افزایش 0.3 درصدی در مترمربع در مقابل افزایش 0.7 درصدی پیش بینی شده در آوریل، که پیش از این از 3.4 درصد کاهش به 2.1 درصد کاهش یافت.

محیط ریسک و رفتارهای بین بازاری: نگرانی ها در مورد Credit Suisse چند روز قبل از تصمیم بانک مرکزی اروپا به اوج خود رسید، بنابراین اطمینان از اینکه بخش بانکی منطقه یورو “مقاوم” است و بانک مرکزی اروپا ابزارهای آماده برای استقرار را دارد، به آرام کردن آشفتگی های بانکی کمک کرد.

PMI تولید منطقه یورو HCOB برای ماه می: 44.8 در مقابل 45.8 در ماه آوریل. بررسی ها کاهش شدید سفارشات جدید و تولید کارخانه را نشان داد. هنوز استخدام می شود اما با سرعتی رو به کاهش است

مورد پایه: همانطور که چندین مقام بانک مرکزی اروپا اشاره کرده اند، بانک مرکزی احتمالاً نرخ بهره خود را 25 واحد پایه افزایش می دهد و به 4.00 درصد می رساند.

در 12 می معاون ECB در Guindos گفت که در مورد کاهش یا عدم کاهش تورم اساسی تردید دارد. می گوید ممکن است افزایش نرخ بهره بیشتری در پیش باشد

🔴 استدلال برای سیاست پولی سست تر / یورو نزولی

در 5 ژوئن، لاگارد گفت “شواهد روشنی وجود ندارد که نشان دهد تورم اساسی به اوج خود رسیده است

تورم سالانه منطقه یورو (برآورد فلش برای ماه می): 6.1% سالانه (6.5% پیش‌بینی سالانه) در مقابل 6.7% سال قبل

احساس ریسک گسترده منفی شد، احتمالاً به دلیل سیگنال‌های تازه از اوج رشد احتمالی جهانی، به ویژه حرکت PMI چین به سمت قلمرو انقباضی، کاهش فروش خرده‌فروشی در آلمان، و افزایش در کاهش مشاغل در ایالات متحده. تضعیف شرایط اقتصادی در منطقه یورو به جای سخنان جنگ طلبانه بانک مرکزی اروپا در آن هفته.

پوشش جفت های یورو: فارکس 1 ساعته نمودارها بر اساس تلویزیون

علیرغم اظهارات تندروانه لاگارد، یورو در کل سقوط کرد و تا پایان روز نزدیک به پایین ترین سطح خود باقی ماند.

سناریوی جایگزین: برای تأکید بر نیاز به تشدید بیشتر، بانک مرکزی اروپا احتمالاً می‌تواند نرخ‌های خود را به جای 25 واحد در ثانیه 50 واحد در ثانیه افزایش دهد، که در حال حاضر یک سناریوی قطعیت بسیار پایین است.

HCOB آلمان خدمات PMI برای ماه می: 57.2 در مقابل 56.0 قبلی؛ “افزایش هزینه ها و تقاضای انعطاف پذیر منجر به تورم ثابت قیمت خدمات می شود

این تصمیم چگونه می تواند بر قیمت یورو تأثیر بگذارد؟

اقدام/نتایج: همانطور که انتظار می رفت، بانک مرکزی اروپا در ماه مارس، نرخ های بازپرداخت اصلی خود را 50 واحد پایه دیگر به 3.50 درصد افزایش داد.

تولید ناخالص داخلی منطقه یورو برای سه ماهه اول 2023 (آزمایش سوم): -0.1% q/q (0.1% q/q پیش‌بینی؛ -0.1% q/q قبلی). اشتغال به میزان +0.6% q/q (تخمین نهایی) در مقابل +0.6% q/q پیش‌بینی و +0.3% q/q قبلی افزایش داشت.

مانند تصمیم ماه گذشته، یورو ممکن است قبل از افزایش سود و قیمت‌گذاری «افزایش سود»، ارز رایج را در برابر همتایان اصلی خود پایین بیاورد، به ویژه آن‌هایی که جنگ‌طلب ماندند/از افزایش نرخ‌ها مانند CAD غافلگیر شدند.

احتمالات ریسک: دارایی‌های «ریسک‌دار» مانند سهام، کالاها و ارزهای مرتبط با کالا، احتمالاً به دلیل گزارش‌های درآمدی بهتر از انتظار و انتظارات بانک‌های مرکزی بزرگ در مورد پایان چرخه‌های سخت‌گیرانه، از یک محیط معاملاتی سازگار با ریسک سود می‌برند.

در 7 ژوئن، ایزابل اشنابل، عضو هیئت اجرایی بانک مرکزی اروپا با تداوم نرخ های تورم بالا، نشان داد که نرخ بهره بیشتر افزایش می یابد

سفارشات کارخانه آلمان در ماه آوریل 0.4% متر در متر کاهش یافت که کمتر از کاهش 10.9% اصلاح شده مارس و کاهش 2.2% مورد انتظار بود.

تورم فرانسه کاهش غیرمنتظره در -0.1% m/m در ماه می در مقابل 0.3% مورد انتظار، 0.6% افزایش در آوریل

محیط ریسک و رفتارهای بین بازاری:

PMI خدمات منطقه یورو HCOB برای ماه می: 55.1 در مقابل 56.2 در ماه آوریل. تورم قیمت نهاده به پایین ترین نرخ 28 ماهه کاهش یافت

او همچنین به اشتراک گذاشت که بانک مرکزی سرمایه گذاری مجدد برنامه خرید دارایی (APP) خود را در ماه جولای متوقف خواهد کرد، اقدامی که به طور متوسط ​​25 میلیارد یورو در ماه پرتفوی بانک مرکزی اروپا را کاهش می دهد.

قیمت تولید کننده آلمان شاخص در ماه آوریل: +0.3% m/m در مقابل -1.4% m/m قبلی

واکنش به رویداد بانک مرکزی اروپا نیز احتمالاً کوتاه مدت خواهد بود زیرا بازارها در نهایت تمرکز خود را به موضوعات و اطلاعات منتشر شده در ایالات متحده برمی‌گردانند.

نرخ بیکاری در منطقه یورو برای آوریل 2023: 6.5٪ همانطور که انتظار می رفت در مقابل 6.6٪ قبلی

در 6 ژوئن، عضو شورای حاکم بانک مرکزی اروپا گره گفت که به دلیل هزینه های بالای انرژی، کاهش نرخ تورم مصرف کننده دشوارتر خواهد بود

در روز پنجشنبه، بانک مرکزی اروپا احتمالاً نرخ بهره خود را 25 واحد پایه دیگر افزایش خواهد داد.

CPI نهایی خوانده شد برای آوریل: مطابق با +7.0% پیش‌بینی سالانه و بالاتر از +6.9٪ سالانه پیش‌بینی قبلی؛ CPI اصلی با پیش‌بینی 5.6 درصد و قبل از آن کمتر از 5.7 درصد است

همپوشانی یورو در مقابل ارزهای اصلی نمودارها بر اساس تلویزیون

اما شاخص‌های اقتصادی ضعیف‌تر از حد انتظار، توجیه بیشتر جنگ‌طلبی را برای بانک مرکزی اروپا دشوار می‌کند و معامله‌گران یورو آن را می‌دانند.

نرخ های بهره بالاتر منطقه یورو، همراه با افزایش اعتماد به بخش بانکی منطقه یورو، به خروج یورو از پایین ترین سطح روزانه خود کمک کرد. واحد پول رایج روز را تنها اندکی پایین تر از ارزهای اصلی خود به پایان رساند.

احتمالات عمل قیمت

اقدام/نتایج: بانک مرکزی اروپا نرخ بازپرداخت اصلی خود را 25 واحد در ثانیه افزایش داد و به 3.75 درصد رساند و کسانی را که در افزایش نرخ 50 واحدی قیمت گذاری کردند، ناامید کرد.

4 مه 2023

همپوشانی نمودار یورو در مقابل ارزهای اصلی توسط تلویزیون

تولید ناخالص داخلی آلمان در سه ماهه اول 2023 از 0.0% به -0.3% بازنگری شد و اقتصاد را در رکود فنی پس از افت 0.5% سه ماهه چهارم قرار داد.

مدت کوتاهی پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر کاهش نرخ تورم و وام‌دهی بانکی، انتخاب افزایش ۲۵ واحدی نرخ‌ها به‌جای ۵۰ واحد در ثانیه «معمول»، برای بسیاری از معامله‌گران بوی «تقریبا پایان چرخه انقباض» می‌داد.

یورو نیز در روزهای قبل از تصمیم افزایش یافته بود، بنابراین سناریوی خرید شایعه، فروش خبر روی میز بود.

لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا در مطبوعات خود گفت که بانک مرکزی اکنون “وابسته به داده ها” خواهد بود. او همچنین اطمینان داد که بخش بانکی منطقه یورو “مقاوم” است و بانک مرکزی اروپا ابزارها و امکانات را در اختیار دارد و آماده پاسخگویی “در صورت لزوم” در صورت نیاز است.

16 مارس 2023

همپوشانی جفت‌های یورو: نمودار 1 ساعته فارکس

لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، 30 دقیقه بعد یک پرس را انجام خواهد داد.

لاگارد در مطبوعات خود خاطرنشان کرد که برخی از اعضا به افزایش 50 واحدی در ثانیه رای دادند و جایی برای افزایش بیشتر نرخ وجود دارد.

تصمیم بانک مرکزی اروپا یک روز پس از آنچه بازارها برای فدرال رزرو “افزایش dovish” در نظر گرفتند، اتخاذ شد، که معامله‌گران را آسان‌تر کرد تا قیمت‌ها را در آن هفته افزایش دهند.

کارکنان بانک مرکزی اروپا همچنین آخرین پیش‌بینی‌های خود را (که قبل از اوج‌گیری تنش‌های بخش بانکی انجام شده بود) منتشر کردند که میانگین تورم اصلی و اصلی را به ترتیب 5.3 درصد (از 6.3 درصد) و 4.6 درصد در سال 2023 نشان می‌دهد. در همین حال، رشد سال 2023 از 0.5 درصد در دسامبر به 1.0 درصد به دلیل تحولات انرژی و «محیط بین المللی» بهتر از حد انتظار افزایش یافت.

🢔 استدلال برای سیاست پولی سفت تر / یورو صعودی

اعضای بانک مرکزی اروپا همچنین ممکن است بر نیاز به انجام کارهای بیشتر برای مبارزه با تورم بالا تأکید کنند، احتمالاً از طریق پیش‌بینی‌های جدید کارکنان خود یا به ما می‌گویند فضای بیشتری برای افزایش نرخ بهره داریم.

اگر گزارش‌های امروز CPI ایالات متحده و تصمیم فردای FOMC حاکی از افزایش بسیار بیشتر نرخ‌های بانک مرکزی در آینده قابل پیش‌بینی نسبت به قیمت‌گذاری بازارها باشد، دارایی‌های جهانی ممکن است همچنان خوش‌بینی به پایان افزایش نرخ‌های بهره را منعکس کنند.

یورو سناریوها

PMI تولید HCOB آلمان برای ماه می: 43.2 (کمترین میزان مطالعه در سه سال گذشته) در مقابل 44.5

PMI تولید فلش آلمان در ماه می: 42.9 در مقابل 44.5 قبلی; PMI خدمات در 57.8 در مقابل 56.0

انتشارهای قبلی و تأثیر محیط ریسک بر یورو

بیانیه سیاست پولی بانک مرکزی اروپا (ECB).

چه زمانی منتشر خواهد شد:

از ابزار ساعت بازار فارکس ما برای تبدیل GMT به منطقه زمانی محلی خود استفاده کنید.

انتظارات:

  • بانک مرکزی اروپا به بالا بردن نرخ های تامین مالی مجدد آن با 25 واحد پایه به 4.00 درصد رسید.
  • لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، احتمالاً پیش‌بینی می‌کند که نبرد با تورم بالا به پایان نرسیده است و قبل از در نظر گرفتن هرگونه مکث، فضایی را برای افزایش بیشتر نرخ‌ها اعلام می‌کند.

داده های مرتبط منطقه یورو از آخرین بیانیه بانک مرکزی اروپا:

در 19 می لاگارد گفت که بانک مرکزی در لحظه حساسی است که تورم در حال کاهش است، اما نیاز به “نرخ های بهره بالا و پایدار” وجود دارد.

توسط رضا خانتاراج

رضا خانتاراج