رویترز، روحانی برجسته اهل سنت، سرکوب ایران را محکوم کرد

برخی از بدترین ناآرامی‌ها در ماه‌های اخیر در مناطقی بوده است که گروه‌های قومی اقلیت با نارضایتی‌های دیرینه علیه دولت، از جمله سیستان و بلوچستان و مناطق کردنشین، زندگی می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، روزنامه فراز آنلاین به نقل از محمد آلطاح، تحلیلگر آمریکایی نوشت: اگر دلار از سطح مقاومت روانی (400 هزار ریال) عبور کند و بالاتر از آن تثبیت شود، شرایط بحرانی‌تر می‌شود و باید منتظر افزایش قیمت دلار بود.

به گزارش سایت ارزی بن بست دات کام، دلار آمریکا در بازار غیررسمی ارز روز جمعه به قیمت 400 هزار و 500 ریال فروخته شد که در مقایسه با بالاترین رقم تاریخی 401 هزار دلار در روز پنجشنبه، اندکی کاهش داشت.

از زمان شروع اعتراضات سراسری بیش از سه ماه پیش، ریال نزدیک به 21 درصد از ارزش خود را از دست داده است. در ماه می 2018، این ارز در حدود 65000 دلار در هر دلار آمریکا معامله می شد – درست قبل از خروج ایالات متحده از توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی و اعمال مجدد تحریم ها علیه این کشور.

دولت تظاهرکنندگان را مقصر این ناآرامی دانسته است که تمایل به تخریب اموال عمومی دارند و می گوید که آنها توسط دشمنانی از جمله ایالات متحده، اسرائیل و عربستان سعودی آموزش دیده و مسلح شده اند.

5/5

© رویترز. مردم در اعتراض به رژیم اسلامی ایران در پی درگذشت مهسا امینی، در استانبول، ترکیه در 10 دسامبر 2022 شرکت کردند. رویترز/دیلارا سنکایا

2/5
مولوی عبدالحمید، یک روحانی صریح اهل سنت، در خطبه های نماز جمعه به نقل از وب سایت خود گفت: “توصیه من این است که شهروندان را کتک نزنید. هیچ دولتی مانند این به شهروندان خود شلیک نمی کند… بگذارید سربازان در پادگان های خود بمانند.” اقامه نماز در زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان.

این ناآرامی با قتل مهسا امینی، یک زن کرد ایرانی 22 ساله در 16 سپتامبر، که به دلیل پوشیدن “لباس نامناسب” تحت قوانین سختگیرانه پوشش اسلامی ایران برای زنان بازداشت شده بود، آغاز شد.

دبی (رویترز) – در بحبوحه تجدید اعتراضات خیابانی در جنوب شرقی ناآرام، جایی که یک روحانی مسلمان سنی مخالف سرکوب خونین تظاهرات خیابانی را محکوم کرد، ارزش پول ایران در بازار غیررسمی ارز در نزدیکی پایین ترین سطح تاریخی در برابر دلار آمریکا در نوسان بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، فعالان اجتماعی، تا روز پنجشنبه ۵۰۶ معترض از جمله ۶۹ خردسال کشته شده‌اند. شصت و شش تن از نیروهای امنیتی نیز کشته شده اند. گفته می شود که حدود 18480 نفر دستگیر شده اند.

در همین حال، با مواجهه با نرخ تورم رسمی حدود 50 درصد، ایرانی‌هایی که ناامید از یافتن پناهگاه‌های امن برای پس‌انداز خود هستند، سعی کرده‌اند دلار، سایر ارزها یا طلا بخرند.

بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی، پس از خطبه، تظاهرکنندگان در زاهدان راهپیمایی کردند و شعارهای «زندانیان سیاسی آزاد شوند» و «مرگ بر جمهوری اسلامی» سر دادند. رویترز نتوانست فوراً این فیلم را تأیید کند.

مقامات دولتی گفته اند که بیش از 300 نفر از جمله اعضای نیروهای امنیتی کشته شده اند.


منبع: https://www.investing.com/news/forex-news/prominent-sunni-cleric-denounces-iran-crackdown-currency-near-record-low-2969832

سیستان و بلوچستان فقیرانه خانه اقلیت بلوچ ایران است که تخمین زده می شود تعداد آنها بالغ بر 2 میلیون نفر باشد که به گفته گروه های حقوق بشری دهه هاست با تبعیض و سرکوب مواجه بوده اند.

تظاهراتی که در آن تظاهرکنندگان از همه اقشار خواهان سقوط حکومت دینی حاکم در ایران شده‌اند، یکی از بزرگترین چالش‌ها را برای جمهوری اسلامی مسلمان شیعه از زمان انقلاب 1979 به وجود آورده است.

توسط رضا خانتاراج

رضا خانتاراج