فروشگاه تخصصی لپتاپ و موبایل

هر دو پردازنده در زمان اجرای بازیها عملکرد خوبی از خود نشان میدهند. البته که این لپتاپ را نمیتوانیم جزو لپتاپهای گیمینگ رده بالا قرار داد، اما عملکرد خوبی در اجرای بازیها و فعالیتهای سنگین از خود نشان میدهد. پردازنده Ryzen7 4800H ای ام دی با 16 مگابایت حافظه کش، رم 8 گیگابایتی از نوع DDR4 و پردازنده گرافیکی GeForce GTX 1650 انویدیا با 4 گیگابایت حافظه اختصاصی مجموعه مشخصات سختافزاری این لپتاپ هستند. با این حال، ما شاهد زمان های قدرتمندی از پردازنده های Ryzen AMD بوده ایم، و انویدیا پیشنهاد می کند که فناوری بهبود یافته Optimus ممکن است به تغییر روند کمک کند. همچنین گاهی در بعضی سیستمهای حرفهای ، شاهد حضور کارتهای گرافیکی Quadro، Tesla، Radeon Pro و FirePro هستیم که از محصولات همین دو شرکت هستند. اگر شما نیز جزو این دسته هستید و قابل حمل بودن لپتاپ و همچنین امکان بروزرسانی قطعات آن از همه بیشتر برایتان اهمیت دارد پس صد در صد به سراغ لپ تاپ گیمینگ بروید. بهعلاوه برخلاف کامپیوترهای رومیزی، امکان ارتقای قطعات داخلی لپتاپها وجود ندارد و پس از چند سال از رده خارج میشوند. در کنار تغییر حافظه و امکان ذخیره سازی بیشتر، به دلیل ماهیت کارتهای SSD انتظار میرود سرعت عملکرد کامپیوتر بویژه در زمان ذخیره سازی و مدیریت فایلها بیشتر شود و همین موضوع میتواند در بحث مدیریت زمان کمک شایانی به کاربران پر مشغله بکند.

اما اکثر آنها در پیکربندی های مختلف و با قیمت متفاوتی ارائه می شوند. اگر خودتان گیمر باشید و بخواهید یک لپ تاپ گیمینگ بخرید، با تنوع بالایی از لپ تاپهای گیمینگ در برندهای مختلف رو به رو خواهید شد که همگی یک خاصیت یکسان را دارا هستند؛ همه آنها قیمت بالایی دارند! سری لپ تاپهای ویووبوک ایسوس از محصولات خوشقیمت و کارآمدی هستند و در بازار ایران نیز محبوبیت بالایی دارند. این لپ تاپ که اخیراً به بازار ایران وارد شده، دارای 1 ترابایت حافظه SSD و نمایشگر 144 هرتزی است. صفحه نمایش ایسوس FX706 علاوه بر 17.3 اینچ، وضوح 1080P و نرخ به روز رسانی 144 هرتز دارد. از دیگر ویژگیهای این لپتاپ مخصوص بازی میتوانیم به داشتن صفحه نمایشی با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز اشاره کنیم. به همین دلیل پردازنده گرافیکی مهمترین بخش یک لپتاپ مخصوص بازی خواهد بود. این پیشرانه از جدیدترین نسل دهم پردازنده چهار هستهای Intel Core i5 بهره میبرد که با 8 گیگابایت رم و حافظه ویدیویی اختصاصی Nvidia GeForce MX250 2GB DDR5 ترکیب شده است.

همچنین این لپتاپ از حافظه SSD برخوردار است که البته ظرفیت آن بسیار زیاد نیست، اما سرعت مناسبی را پیش روی کاربران قرار میدهد. همچنین در زمان انتخاب پردازنده گرافیکی انتخابهای متعددی را پیش روی خود مشاهده میکنید. البته اگر میخواهید از لپتاپی که خریداری کردهاید به جز بازی کردن استفاده کنید، باید محصولی بخرید که پردازنده قدرتمندی داشته باشد. به طور کلی لپ تاپ های این رده از قیمت جز لپ تاپ های رده بالا طبقهبندی میشود و شما میتوانید کارهای گرافیکی سنگین و بازیهای متوسط رو به بالا را انجام دهید. هر چند سعی می شود که لپ تاپ های گیمینگ حمل و نقلشان راحت تر باشد ولی به طور کلی مدل های بالا و قوی تر فضای بیشتری را اشغال می نماید و سنگین تر هستند چرا که از قطعات قدرتمندتری بهره مند هستند. در حال کلی باید بگوییم که لپتاپ IdeaPad Gaming 3i یک انتخاب خوب برای گیمرها به حساب میآید که قیمت بالایی هم ندارد. مدلی که در حال معرفی آن به شما هستیم به همین دلیل در لیست بهترین لپ تاپ های ارزان گیمینگ ما قرار گرفته است. هواوی میت بوک در لیست بهترین لپ تاپ های 2022 به دلیل قیمت به صرفه در مقابل امکانتش قرار گرفته است.

می توانید VivoBook ایسوس را با صفحه نمایش 14، 15.6 یا 17.3 اینچی تهیه کنید. ایسوس 2 در 1 با نمایشگر 13 اینچی فوقالعاده قابل حمل را عرضه کرده است که دارای یک پردازنده نسبتاً قدرتمند AMD با یک داک GPU خارجی مجهز به پردازنده موبایل Nvidia GeForce RTX 3080 است و نتیجه فوقالعاده انعطافپذیر است. البته میتوانید مدلهایی را هم پیدا کنید که از پردازنده Nvidia RTX 2060 و Nvidia RTX 3060 برخوردارند. با این حال، با اجزای پیشرفته خود مانند Intel Core i9-12900HK و Nvidia GeForce RTX 3080 Ti ارزش خرید بالایی دارد. ارزش این محصول زمانی بیشتر میشود که به قیمت آن توجه کنید. این محصول یک رم 16 گیگابایتی دارد و تنها عیب محصول زیبا ریزر فضای کم حافظه آن است. البته باید بگوییم که این محصول تنها ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD دارد که برای نصب بازیها فضای مناسبی به نظر نمیرسد.

همچنین از وای-فای ۶ استفاده میکند. همچنین عملکرد صفحه کلید و تاچ پد می توانست بهتر طراحی شود. کارت گرافیکی بهتر به معنای این خواهد بود که بازی شما عملکرد بهتری پیدا میکند و با نرخ فریم بالاتری هم اجرا میشود. از دیگر ویژگیهای بسیار جالب این گوشی میتوانیم به پردازنده گرافیکی Nvidia GeForce RTX 2060 قرار گرفته که قدرت فوقالعادهای دارد. این مدل از لپ تاپ Lenovo Ideapad Gaming i3 از پردازنده Core i5 استفاده میکند و با پردازنده گرافیکی GTX 1650 در اختیار علاقهمندان و گیمرها قرار میگیرد. که معروف ترین محصول رایانه همراه این شرکت 5110 و مدل لپ تاپ dell inspiron 15 5000 است. مهم ترین مراحل خرید این محصول را با رنگهایی مثل سفید عرضه میشود.

در ادامه میخواهیم به بخشهای کلیدی در زمان خرید لپتاپ گیمینگ اشاره کنیم. در ادامه مقاله راهنمای خرید لپتاپ دست دوم به شما خواهیم گفت که یک لپتاپ برای برنامهنویسی چه ویژگیهایی باید داشته باشد. لازم به ذکر است عدم رعایت و خرید نکات خرید لپ تاپ یا سیستم مشکلات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت و یا حتی هزینه های زیادی را از دست می دهد. برای بازی کردن به یک پردازنده گرافیکی مناسب نیاز خواهید داشت. در مراحل بعدی بررسی کیفیت صفحه نمایش، رم و پردازنده مرکزی قرار دارند که باید بررسی شوند و در این مورد نیز نظرات کاربران حاکی از رضایت آن ها از لپ تاپ های گیمینگ asus بوده است. در مراحل بعدی به سراغ کیفیت بهتر نمایشگر، رم بیشتر و پردازنده مرکزی قدرتمندتر بروید. به این موضوع توجه کنید که نباید لپتاپی بخرید که پردازنده گرافیکی آن روی پردازنده اصلی قرار داشته باشد. اگر به دنبال یک لپ تاپ با قدرت در سطح دسکتاپ هستید، MSI GE76 Raider تقریباً به همان اندازه مناسب است، اگرچه ممکن است مجبور باشید برای رسیدن به آن مقدار زیادی پول خرج کنید. تنها دسته لپ تاپ هایی که در اینجا به آنها پرداخته نشده است، لپ تاپ های گیمینگ هستند.

البته باید بگویم که Raider دارای یک نوار نور RGB بزرگ در جلو است که وقتی با نورپردازی هر کلید ترکیب می شود، جلوه ای زیبا را در تاریکی ایجاد می کند. همچنین این صفحه نمایش بزرگ باعث شده که این لپ تاپ ایسر جایگزین مناسبی برای کامپیوترهای خانگی یا دسکتاپها باشد. همچنین در این رده قیمتی لپ تاپ، اکثر آنها قابلیت ارتقای رم دارند و اگر RAM لپ تاپ شما بهطور مثال 6 باشد، میتوانید ان را به 12 و یا 16 هم ارتقا دهید. معمولا روی لپتاپهای مخصوص بازی از پردازنده گرافیکی Nvidia و AMD استفاده میشود؛ اما انتظار نداشته باشید که قیمت آنها خیلی کم باشد.

این سرعت بالا را در زمان لودینگ بازیها مشاهده خواهید کرد. انتخاب های ما در اینجا اغلب مدل های سطح بالا هستند. این پردازنده گرافیکی به خوبی از صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی این محصول پشتیبانی میکند و میتواند بازیها را با کیفیت فوقالعادهای با فریم ریت بالا اجرا کند. چرا که کارت گرافیکی و پردازنده نقش مهمتری ایفا میکنند. این لپتاپ گیمینگ از سیستم خنک کننده پیشرفتهای بهره میبرد که صدای کمی تولید میکند. این لپتاپ 1200 دلاری کیبورد خوبی دارد و از نظر گرافیکی و عملکرد هنگام اجرای بازی، بسیار مناسب است. همچنین باید بگوییم که از صفحه کلید بسیار مناسبی هم استفاده میکند که حس خوبی به گیمرها منتقل خواهد کرد.

البته قیمت پایین این محصول باعث شده که در برخی قسمتها نقطه ضعفهایی را مشاهده کنیم. حتی پورتهای بیشتری هم روی این لپتاپها مشاهده میکنید که باعث میشوند لپتاپ خود را به محصولات مختلف متصل کنید. لپتاپهای محصولات پیچیدهای هستند و در زمان خرید یک لپتاپ باید به بخشهای مختلف آن توجه داشته باشید. شما میتوانید در آگهیهای اپلیکیشن واسط کالا، متخصصان کامپیوتر و لپتاپ را پیدا کنید و از آنها کمک بگیرید. بهطوری که CPU، GPU، هارد و مشخصات دیگر آنها با لپتاپهای عادی اصلاً قابل مقایسه نیستند. روی GPU تمرکز کنید: بیشتر بازی ها به GPU وابسته هستند و آنها قابل ارتقا نیستند. بسیاری از آنها برای برنامهنویسی، تدوین، پردازشهای سنگین و همینطور تولید محتوا و فعالیت در عرصه رمز ارز استفاده میکنند. البته باید بگوییم که قدرت این پردازندههای گرافیکی دقیقا با مدل دسکتاپ آنها برابر نمیکند و در برخی موارد مشاهده میکنیم که شرکت Nvidia محصولات خودش را برای لپتاپ به Max-Q تغییر نام میدهد.

اگر انتخاب درستی داشته باشید میتوانید بهترین لپ تاپ زیر 30 میلیون را تهیه کنید. از آنجایی که یک مدل تقلبی ۲۰ میلیون تومانی با بالاترین گرافیک و بهترین نمایشگر ممکن است بهترین تجربه لپ تاپ را به شما ارائه دهد، بسیاری از ما نمی توانیم چنین دستگاهی را بخریم. لازم به ذکر است بدانید که حافظه کارت گرافیک لپتاپ ۲ گیگابایت است که با خیال آسوده میتوانید برنامه های گرافیکی مورد نیاز خودرا نصب و راه اندازی کنید. در حالی که پردازنده گرافیکی بخش اصلی یک لپتاپ مخصوص بازی است، پردازنده هم قوی هم باعث میشود که در اجرای بازیها عملکرد بهتری را شاهد باشیم. عمر باتری این لپ تاپ با ظرفیت 45 وات ساعت مناسب است، اما اگر کابل شارژ خود را فراموش کنید، زمان استفاده شما کوتاهتر بهترین لپتاپ های گیمینگ خواهد بود. خیلی راحت میتوان این دو موضوع را فراموش کرد. البته که باید بگوییم عملکرد باتری این محصول هم خیلی قوی نیست و این لپتاپ ویژگی خاص دیگری هم ندارد. با این حال باید بگوییم نقطه قوت این محصول برخورداری از پردازنده گرافیکی RTX 2060 خواهد بود. همانطور که گفته شد، اصلیترین نقطه قوت این محصول، استفاده از پردازنده گرافیکی قدرتمند GTX 1650Ti با 4 گیگ حافظه است. می توانید برخی از قطعات را بعداً ارتقا دهید: در حالی که بهترین پردازنده های مرکزی برای بازی و پردازنده های گرافیکی تقریباً همیشه لحیم می شوند، اکثر لپ تاپ های بازی به شما اجازه می دهند رم و فضای ذخیره سازی را جایگزین کنید، بنابراین می توانید اکنون ارزانتر بخرید و حافظه بیشتر و هارد دیسک یا SSD بزرگ تر اضافه کنید.

توسط رضا خانتاراج

رضا خانتاراج