معماری ایرانی و سیر تحول آن در دوره های تاریخی گوناگون دستی بر ایران | معماری نواز

آن چه که معماری هخامنشیان را از هر یک از سبک های اجزای آن متمایز می کرد، سبک خاص ترکیب آن ها با ذائقه و اهداف بومی است. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. لیسانس زمین‌شناسی کاربردی، ارشد پترولوژی، سئوکار، نویسنده محتوای وبسایت.

  • باور کنید یا نه، ایران یکی از قدیمی ترین سرزمین های اشغالی در کره زمین است.
  • دیوارها و سقف‌ها معمولا برای حفظ یکپارچگی و القای حس طبیعی بیشتر به رنگ‌های خنثی دیده میشن تا تاکیدی به رنگ عناصر فرعی و تزئینات هم داشته باشند.
  • بارگاه شاه‌ چراغ در شیراز، مدرسه سپه‌ سالار تهران، مسجد و مدرسه‌‌ مشیر السلطنه و مسجد جامع کرمان از نمونه‌های بارز استفاده از ساعت سردر هستند.
  • یک معمار اهل کاشان یا یزد هیچ گاه راضی نمی شد که سیمان از یک شهر دیگر بیاید و او شروع به کار کند.

در ادامه مبحث آشنایی با عناصر معماری ایرانی به مبحث اتاق‌ها می‌رسیم که جایگاه ویژه‌ای در این سبک معماری داشته است. باغچه‌ها در حیاط اصلی خانه‌های قدیمی و کمی پایین‌تر از سطح حیاط (در حد یک طبقه) ساخته می‌شدند. این کار باعث سهولت دسترسی به قنات می‌شد و مصالح برداشت شده نیز در ساخت و سازها مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

دانلود پاورپوینت معماری اسلامی در قاجاریه

در مناطقی مانند جنگل‌ها و نواحی کوهستانی که چوب در دسترس قرار دارد از سازه معماری مخصوصی به نام لته سر یا دارورچین استفاده می‌کنند. دارورچین از سه کلمه دار به‌معنای درخت، ور به‌معنای پهلو و چین به‌معنای چیدن شکل گرفته است. در این نوع سازه پس از چیدن الوارها و قرار دادن یک خرپای چوبی به روی ساختمان، شروع به پوشاندن آن با قطعات چوب می‌کنند.

مساجد، بارزترین آثار سنتی و اسلامی در معماری ایرانی

معماری ایرانی و سیر تحول آن در دوره های تاریخی گوناگون دستی بر ایران | معماری نواز ساختمان‌هایی از قبیل مسجد، مدرسه، پل، قلعه و کاروانسرا از جدیدترین مقالات شهرسازی آن دسته بودند. از علل بهره گیری از فن تقارن علاوه بر مساله سهولت در طراحی ساختار و سازه بنا و از منظر دینی نمایانگر یگانگی و محوریت خداوند است . تقارن در معماری ایرانی ( عمدتا محوری ) از نوعی نگاه متعادل و اندیشمندانه نشات می گیرد که سعی در ایجاد تعادل بین وزن های مختلف در گستره بصری نمای داخلی بنا دارد. یک معماری برون گرا اغلب دارای چهار نمای اصلی می باشد ، تقارن در معماری ایرانی در این نوع پلان با دو محور عمود بر هم ایجاد شده و نماها از تقارن نسبی برخوردارند. به جرأت می‌توان بادگیر را یکی از مهم‌ترین عناصر معماری ایرانی دانست.

عضویت در گروه معماران آرل

معماری سنتی ایران سرشار از نکات ارزشمندی است که گاهی تنها بررسی و مطالعه گوشه ای از آن می تواند احکام مهمی برای معماری امروز در اختیار طراحان قرار دهد. یکی از شاخصه های اصلی معماری ایرانی ، بهره مندی از تقارن در معماری در کل بنا و اجزای سازنده آن است. از سوی دیگر قرینه سازی اوج یک تفکر استوار محسوب می شود که با دستورالعمل های روشن نقش مهمی در یکپارچگی کلیت اثر و به تعادل رساندن آن بر عهده دارد. تقارن در معماری ایرانی از اصول حاکم بر کالبد بناها و انتظام فضاهاست. تقارن در معماری به صورت های مختلف و در مراتب گوناگون طرح، به تمام و کمال، مورد توجه و استفاده قرار گرفته است ، هر چند که این اصل در اغلب معماری های سنتی دیگر نیز اصلی مهم و کارآمد در ترکیب به شمار می رود.

توسط رضا خانتاراج

رضا خانتاراج