نشست BOJ پیش از انتشار داده های تورم

سال گذشته، ین به طور قابل توجهی تضعیف شد، زیرا BOJ سیاست تسهیلی فوق العاده خود را ادامه داد، در حالی که سایر بانک های مرکزی سخت تر شدند. معاملات Carry دوباره رواج یافت و ارزش پول ژاپن به حدی کاهش یافت که دولت مجبور شد برای جلوگیری از سقوط وارد عمل شود.

اما، ارقام تولید ناخالص داخلی اخیر نشان داد که ژاپن بالاخره شاهد رشد است، که می تواند به نوعی تورم «ارگانیک» تبدیل شود که BOJ می خواهد ببیند. این می‌تواند تورم قیمت‌ها را که ناشی از ضعیف‌تر شدن ارز است، تشدید کند و نیاز بانک مرکزی آمریکا را تسریع کند که حداقل شروع به پایان دادن به سیاست نرخ‌های بسیار پایین کند. اکثر معامله گران باور ندارند که این اتفاق در جلسه فعلی رخ دهد، اما این یک سوال باز است که چقدر Ueda اجازه می دهد ارز تضعیف شود قبل از اشاره به سیاست های سخت تر.

استراتژی خود را در مورد چگونگی عملکرد ین با Orbex آزمایش کنید

اما اصلاح واقعی زمانی اتفاق افتاد که BOJ باند YCC خود را افزایش داد و عملاً امکان انقباض پولی را فراهم کرد. از آنجایی که این اولین گامی بود که باید برداشته شود تا در نهایت BOJ شروع به افزایش نرخ کند، بازار به شدت واکنش نشان داد. ین برای چند ماه تقویت شد، به ویژه با افزایش انتظارات مبنی بر اینکه یک فرماندار جدید BOJ پایان نرخ های بسیار پایین را آغاز کند.

حفظ اعتبار

فردا جلسه BOJ و هفته آینده با ارقام تورم همراه است. در شرایط تا حدی غیرعادی، داده هایی که پس از جلسه بانک مرکزی منتشر می شود ممکن است تأثیر بیشتری بر بازار داشته باشد.

مسترکلاس 90*728 [EN]

در حال حاضر بررسی های زیادی بر روی BOJ وجود دارد زیرا USDJPY در حال رسیدن به سطوح بحرانی است. هر چه این جفت بالاتر می رود، گمانه زنی ها بیشتر می شود که می توان کاری برای کاهش آن انجام داد و BOJ به طور بالقوه پیشتاز خواهد بود. این امر ین را در موقعیتی منحصر به فرد در میان سایر ارزهای اصلی قرار می دهد، زیرا نرخ بهره به عنوان محرک فوری ارز در نظر گرفته نمی شود.

ما دوباره اینجا هستیم؟

باز کردن حساب زنده


منبع: https://www.orbex.com/blog/en/2023/06/boj-to-meet-ahead-of-inflation-data

ضعف ین یک مشکل خاص برای BOJ است، زیرا به عنوان عامل اصلی جهش اخیر تورم در نظر گرفته می شود. به این دلیل که ژاپن مقدار قابل توجهی از کالاهای خود را وارد می کند و ین ضعیف تر صادرات را جذاب تر می کند. همانطور که فرماندار Ueda انتظار داشت، تورم کاهش یافته است، اما این به تقویت ین در آن دوره بستگی دارد. اگر USDJPY دوباره روی نرخ 150.00 حرکت کند، می تواند تورم را بازگرداند.

BOJ در مقابل اعداد

انتظار می رود BOJ سیاست را دقیقاً همانطور که در حال حاضر است حفظ کند، مطابق با اظهارات مکرر مقامات مبنی بر اینکه سیاست فوق العاده کم تا پایان بازنگری پابرجا خواهد ماند. در همین حال، قرائت تورم هفته آینده انتظار می رود که نرخ سالانه کاهش به 3.2 درصد از 3.5 درصد قبل را نشان دهد. تاکنون، داده ها با چشم انداز و سیاست BOJ مطابقت دارد.

اما فرماندار جدید، کازوئو اوئدا، به این انتظارات عمل نکرد و سیاست فوق العاده پایین را دو برابر کرد. به طور طبیعی، ین شروع به حرکت به سمت پایین ترین سطح قبلی خود کرده است. هفته گذشته، دولت شروع به ابراز نگرانی در مورد ضعف ارز در تلاش برای “استخوان فک” در آن کرد. اما حرکت های اخیر در USDJPY نشان می دهد که بازارها این بار آنها را باور نمی کنند.

توسط رضا خانتاراج

رضا خانتاراج