پس از هشدار وزیر نفت عربستان به فروشندگان کوتاه مدت و کاهش شدید ذخایر EIA، نفت 1 درصد افزایش یافت.

علیرغم تسلط روند نزولی، علائم رو به رشدی وجود دارد که به نتیجه گیری و معکوس شدن احتمالی اشاره می کند. همگرایی خفیف صعودی بین قیمت و شاخص قدرت نسبی (RSI) در پایین‌ترین حد مارس و می 2023 – با کاهش قیمت در ماه می که با پایین‌تر بودن RSI مطابقت ندارد – نشانه‌ای از کاهش فشار نزولی است.

گزارش‌های هفتگی موجودی نفت منتشر شده توسط موسسه نفت آمریکا (API) و آژانس اطلاعات انرژی (EIA) بر قیمت نفت WTI تأثیر می‌گذارد. تغییرات در موجودی ها منعکس کننده نوسان عرضه و تقاضا است. اگر داده‌ها کاهش ذخایر را نشان دهد، می‌تواند نشان دهنده افزایش تقاضا و افزایش قیمت نفت باشد. موجودی های بالاتر می تواند منعکس کننده افزایش عرضه و کاهش قیمت ها باشد. گزارش API هر سه شنبه و EIA روز بعد منتشر می شود. نتایج آنها معمولاً مشابه است و در 75 درصد مواقع در 1٪ از یکدیگر قرار می گیرند. داده های EIA قابل اعتمادتر در نظر گرفته می شوند، زیرا این یک سازمان دولتی است.

اوپک چگونه بر قیمت نفت WTI تاثیر می گذارد؟


اشتراک گذاری:

  • پس از اینکه شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت این کشور، به فروشندگان کوتاه مدت هشدار داد که “مراقب باشند”، قیمت نفت همچنان به افزایش خود ادامه می دهد.
  • داده های موجودی از EIA نشان دهنده کاهش شدید در هفته قبل است که منعکس کننده افزایش تقاضا قبل از فصل رانندگی ایالات متحده است.
  • یک الگوی مثلث صعودی در نمودار 4 ساعته شکل می گیرد که شواهدی را افزایش می دهد که روند نزولی ممکن است معکوس شود.
  • داده‌های موجودی EIA نشان می‌دهد که افت شدید موجودی، افزایش تقاضای نفت را نشان می‌دهد.

علاوه بر این، یک مثلث قائم الزاویه بر روی نمودار 4 ساعته زیر شکل گرفته است (که در خطوط نقطه چین ترسیم شده است)، که به دلیل شکل آن به سمت شکستن بالاتر متمایل است.

اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) گروهی متشکل از 13 کشور تولیدکننده نفت است که مجموعاً در نشست‌های دوبار در سال، سهمیه‌های تولید را برای کشورهای عضو تعیین می‌کنند. تصمیمات آنها اغلب بر قیمت نفت WTI تأثیر می گذارد. زمانی که اوپک تصمیم به کاهش سهمیه ها می گیرد، می تواند عرضه را محدود کند و قیمت نفت را بالا ببرد. وقتی اوپک تولید را افزایش می دهد، نتیجه معکوس دارد. اوپک پلاس به گروه گسترده ای اطلاق می شود که شامل ده عضو اضافی غیراوپک می شود که قابل توجه ترین آنها روسیه است.


منبع: https://www.fxstreet.com/news/oil-price-rallies-on-saudi-oil-ministers-comments-inventory-drawdown-202305241259

برای شعله‌ور کردن مجدد روند نزولی، یک شکست به پایین‌تر از پایین‌ترین سطح سال تا امروز (YTD) یعنی 64.31 دلار، با هدف بعدی در حدود 62.00 دلار، جایی که کف‌های پایین‌تر از سال 2021 وارد عمل خواهد شد، و به دنبال آن حمایت 57.50 دلار خواهد بود.

در زمان نگارش این مقاله، نفت WTI در اواسط 74 دلار و نفت خام برنت با 78 دلار پایین تر معامله می شوند. یک مثلث قائم الزاویه صعودی در نمودار 4 ساعته تکمیل شده است که روند کلی خرسی را به چالش می کشد.

اخبار نفت و محرکان بازار

تحلیل فنی نفت خام: مثلث صعودی در روند نزولی

این احتمال وجود دارد که مثلث در هر دو جهت بشکند، اما به دلیل اینکه لبه بالایی صاف است (زاویه قائمه دارد) به سمت بالاتر شکسته می شود. یک شکست بالاتر می تواند منجر به افزایش قیمت در یک رالی نوسان به هدف بالقوه 79.75 دلار شود، که با استفاده از روش فنی معمول محاسبه می شود، که عبارت است از گرفتن 61.8٪ از ارتفاع مثلث و برون یابی آن از نقطه شکست بالاتر. قیمت نفت در موارد صعودی حتی می‌تواند تا 100 درصد برون‌یابی پیش برود، با این حال، سطح 61.8 درصد با میانگین متحرک 200 روزه همزمان است و اهمیت آن را به عنوان یک سطح مقاومت کلیدی افزایش می‌دهد.

نفت WTI نوعی نفت خام است که در بازارهای بین المللی به فروش می رسد. WTI مخفف West Texas Intermediate، یکی از سه نوع اصلی از جمله نفت برنت و دبی است. WTI همچنین به عنوان “سبک” و “شیرین” به دلیل گرانش نسبتا کم و محتوای گوگرد آن به ترتیب شناخته می شود. این روغن با کیفیت بالا در نظر گرفته می شود که به راحتی تصفیه می شود. منبع آن در ایالات متحده است و از طریق مرکز کوشینگ، که “چهارراه خط لوله جهان” در نظر گرفته می شود، توزیع می شود. این یک معیار برای بازار نفت است و قیمت WTI اغلب در رسانه ها نقل می شود.

چه عواملی باعث افزایش قیمت نفت WTI می شود؟

با این حال، شکست های کاذب در این الگو رایج است و معامله گران باید منتظر یک شکست «قاطع» باشند. چنین شکستی با یک نوار سبز صعودی طولانی تر از حد متوسط ​​مشخص می شود که به طور کامل از مرز بالایی مثلث عبور می کند و در نزدیکی اوج دوره 4 ساعته بسته می شود، یا سه میله سبز در یک ردیف که در بالای خط مرزی نیز سوراخ می شوند.

قیمت نفت در روز چهارشنبه پس از اینکه داده های ایالات متحده کاهش چشمگیر ذخایر نفت را نشان داد که نشان دهنده افزایش تقاضا است، تقریباً یک درصد بالاتر رفت. قیمت نفت پس از آن افزایش یافت که وزیر نفت عربستان به فروشندگان کوتاه مدت هشدار داد تا قبل از نشست اوپک پلاس در 4 ژوئن “مراقب” باشند.

چنین شکستی و با فرض رسیدن قیمت نفت به هدف خود به معنای شکستن قیمت به بالای 76.85 دلار پایین تر از 28 آوریل است و در نتیجه روند نزولی غالب را زیر سوال می برد.

WTI US Oil: نمودار روزانه

نفت WTI از منظر فنی در یک روند نزولی بلندمدت قرار دارد و به پایین‌ترین حد متوالی رسیده است. با توجه به ضرب المثل قدیمی که ترند دوست شماست، این به نفع پوزیشن های کوتاه نسبت به موقعیت های بلند است. نفت WTI زیر تمام میانگین‌های متحرک ساده روزانه (SMA) و همه SMAهای هفتگی به جز 200 هفته که 66.89 دلار است معامله می‌شود.

با توجه به اینکه روند نزولی غالب است، همچنان این احتمال وجود دارد که قیمت نفت WTI با شکست قاطع زیر مرز پایین تر، به همین ترتیب مورد نیاز، و هدف 67.27 دلار کاهش یابد. این دقیقاً بالای جایی است که SMA 200 هفته ای قرار دارد و احتمالاً پشتیبانی ارائه می دهد. معامله گران حتی ممکن است بخواهند برای تأیید بیشتر منتظر یک شکست به زیر کف های موج B در 69.40 دلار باشند.

سوالات متداول نفت WTI

روغن WTI چیست؟

RSI در نمودار 4 ساعته نیز یک واگرایی خفیف نزولی را بین بالای امواج C و E و RSI نشان می دهد. در حالی که قیمت در موج E بالاتر رفته است، RSI از این روند پیروی نکرده و در زیر سطح زمانی که موج C به اوج خود رسیده بود، باقی می‌ماند. این نشان‌دهنده کاهش علاقه صعودی است، اگرچه با توجه به خفیف بودن آن، اگر حرکت ناگهانی افزایش یابد، همچنان احتمال شکست وجود دارد.


WTI US Oil: نمودار 4 ساعته

این مثلث پس از بهبود قیمت از پایین ترین سطح YTD در 4 می شکل گرفت. بازگشت اولیه به پایین‌ترین سطح ماه می 4 می‌تواند موج A باشد و موج B بین 8 تا 15 می نزول کند. موج C احتمالاً در هفته بعد افزایش یافته و سپس در موج D به عقب کشیده شده است. بازیابی این هفته احتمالاً موج E است. از آنجایی که بیشتر مثلث ها فقط از پنج موج تشکیل شده اند، این یکی اکنون احتمالاً کامل شده است. هر لحظه ممکن است رخ دهد.

الگوی شمعدانی چکشی بلند ژاپنی که در 4 ماه مه (و سال تا امروز) شکل گرفت، نشانه ای است که می تواند یک پایین استراتژیک کلیدی باشد.

مانند همه دارایی ها، عرضه و تقاضا محرک های کلیدی قیمت نفت WTI هستند. به این ترتیب، رشد جهانی می تواند محرک افزایش تقاضا و بالعکس برای رشد ضعیف جهانی باشد. بی‌ثباتی سیاسی، جنگ‌ها و تحریم‌ها می‌توانند عرضه را مختل کنند و بر قیمت‌ها تأثیر بگذارند. تصمیمات اوپک، گروهی از کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت، یکی دیگر از عوامل کلیدی قیمت است. ارزش دلار آمریکا بر قیمت نفت خام WTI تأثیر می‌گذارد، زیرا نفت عمدتاً با دلار آمریکا معامله می‌شود، بنابراین دلار ضعیف‌تر می‌تواند نفت را مقرون به صرفه‌تر کند و بالعکس.

چگونه داده های موجودی بر قیمت نفت WTI تاثیر می گذارد

توسط رضا خانتاراج

رضا خانتاراج