پس از هیاهوی مراسم تحلیف، چالش های اقتصادی عظیمی در انتظار تینوبو نیجریه است. رویترز

بدهی نیجریه از سال 2015 تقریباً 60 درصد افزایش یافته است و به گفته اداره مدیریت بدهی در سال گذشته به 103 میلیارد دلار رسیده است. رشد آن از رشد تولید ناخالص داخلی پیشی گرفته است و دولت هشدار داده است که زمانی که وام های خارج از دفتر بانک مرکزی به این رقم اضافه شود، ممکن است به 77 تریلیون نایرا (167 میلیارد دلار) برسد.

3/3

© رویترز. عکس فایل: یکی از حامیان کنگره همه مترقیان (APC) کتابی با تصویری از نامزد ریاست جمهوری APC، بولا تینوبو، که برنده انتخابات ریاست جمهوری 2023 نیجریه اعلام شد، در ابوجا، نیجریه، 1 مارس 2023 به همراه دارد. رویترز/ ایسا آل

2/3

تورم به بالاترین حد خود در دو دهه اخیر رسیده است و پس‌انداز و حقوق‌ها را کاهش می‌دهد. بیکاری به رکورد 33 درصد رسیده است که باعث فرار مغزها شده است. علاوه بر این، 8.79 میلیون رای تینوبو کمترین رای رئیس جمهور نیجریه از زمان بازگشت کشور به دموکراسی در سال 1999 است که حسن نیت وی را محدود کرده است.

کسب‌وکارها می‌گویند کمبود گسترده دلار ناشی از آن در حال فروپاشی است، در حالی که سرمایه‌گذاران می‌گویند دشواری در خروج پول از کشور سرمایه‌گذاری را خفه کرده است.

دولت بوهاری شبکه پیچیده ای از نرخ های ارز رسمی و موازی را در تلاش برای حمایت از نایرا درگیر ایجاد کرد. همچنین فهرست بلندبالایی از اقلام ممنوعه استفاده از ارز بانک مرکزی ایجاد کرد.

دزدی نفت، یارانه

زندگی برای شهروندان بزرگ‌ترین اقتصاد آفریقا سخت است و مجموعه سیاست‌های اقتصادی حمایت‌گرایانه و مداخلات ارزی خارجی، سرمایه‌گذاران را به وحشت انداخته است.

اسمیت و باب گفتند که در نتیجه، اوراق قرضه نایرا، و سرمایه گذاری محلی، عملا غیرممکن است.

اسمیت گفت: «فشارهای بدهی نشانه کمبود درآمد دولت است.

باب در مورد یارانه های سوخت گفت: «او ممکن است نیاز داشته باشد که نشان دهد چه چیزی می تواند برای مردم نیجریه ارائه دهد، قبل از اینکه بتواند چیزی را که آشکارا هزینه زندگی را برای بخش بزرگی از جمعیت کاهش می دهد، از بین ببرد. او افزود که اجازه دادن به نایرا برای تضعیف، “هزینه دارد”.

داده های دولت نشان داد که سرمایه گذاری مستقیم خارجی از 2.2 میلیارد دلار در سال 2014، سال قبل از روی کار آمدن بوهاری، به 468 میلیون دلار در سال گذشته کاهش یافته است.

(1 دلار = 460.0000 نایرا)


منبع: https://www.investing.com/news/forex-news/after-inauguration-fanfare-immense-economic-challenges-await-nigerias-tinubu-3091860

در ژانویه، آژانس رتبه‌بندی مودی (NYSE:) رتبه نیجریه را با استناد به این ارقام کاهش داد. بر اساس برخی محاسبات، هزینه های خدمات بدهی در سال گذشته از درآمد پیشی گرفت.

گرگوری اسمیت، مدیر صندوق بازارهای نوظهور شرکت M&G Investments، گفت که “سطوح پایین درآمد دولت به طرز تکان دهنده ای” نیجریه همچنین سوالاتی را در مورد توانایی این کشور برای هزینه کردن برای تقویت رشد ایجاد کرده است.

تینوبو، یکی از اعضای کنگره همه مترقیان رئیس جمهور محمدو بوهاری، در سال 2015 به قدرت گرفتن رئیس جمهور مستعفی کمک کرد.

اسمیت می‌گوید: «مشکل اصلی این است که بتوانید از بازار خارج شوید، حتی اگر احساس کنید می‌توانید بازدهی داشته باشید.

نوشته مک دونالد دزیروتو و لیبی جورج

تلاش نیجریه برای کاهش یارانه های گران قیمت سوخت در یک دهه پیش با اعتراضات گسترده عمومی روبرو شد و مجبور شد کنار گذاشته شود.

در حالی که نسبت بدهی نیجریه به تولید ناخالص داخلی 23.2 درصد است، در مقایسه با 60 درصد در تولیدکننده نفت آنگولا، کارشناسان می گویند که بخشی از درآمد مورد نیاز برای ارائه بدهی نگران کننده است.

برخی از مشکلات درآمدی ناشی از سرقت گسترده و در مقیاس صنعتی است که در سال گذشته تولید نفت را به کمترین میزان خود در بیش از 30 سال گذشته رساند. نفت و گاز معمولا نیمی از بودجه نیجریه و 90 درصد ارز خارجی آن را تامین می کند. ادامه دزدی، سرمایه گذاری کم و اختلافات صنعتی مانع از تولید می شود.

اسمیت گفت که افزایش جمع آوری مالیات برای Tinubu کلید خواهد بود.

در بدهی، در مشکل

لاگوس (رویترز) – رئیس جمهور آینده نیجریه، بولا تینوبو، وارث رشد اقتصادی کم خون، بدهی رکورد و کاهش تولید نفت خواهد بود، اما قبل از اینکه بتواند این مشکلات مبرم را حل کند، باید از حمایت عمومی برای تصمیمات دردناک برخوردار شود.

علاوه بر این، یارانه های فلج کننده سوخت، آنچه از فروش نفت باقی مانده است را تخلیه می کند. رتبه بندی فیچ تخمین می زند که یارانه ضمنی بنزین تقریباً 2.4 درصد از تولید ناخالص داخلی درآمدهای ناپدید شده را برای دولت هزینه داشته است. کارشناسان می گویند رام کردن یارانه ها و افزایش تولید نفت کلیدی است.

ایوت باب، مدیر صندوق، ویلیام بلر، گفت: «بازار در تمرکز بر این دو چیز به طور خاص کاملاً نزدیک‌بین به نظر می‌رسد: سیاست FX و حذف یارانه‌های سوخت، علاوه بر تغییرات گسترده‌تر در CBN».

واداشتن نیجریه‌ها به اصلاحات دردناک در گرو متقاعد کردن آنها است که زندگی را بهتر خواهند کرد – و این فروش سختی خواهد بود.

تغییرات به سختی فروخته می شوند

اکنون، کسب‌وکارها، سرمایه‌گذاران بین‌المللی و شهروندان امیدوارند که او بتواند از تجربیات خود به‌عنوان فرماندار ایالت لاگوس برای شارژ مجدد اقتصاد در حال مبارزه نیجریه و در نهایت مقابله با سخت‌ترین چالش‌های آن استفاده کند.

توسط رضا خانتاراج

رضا خانتاراج