چرا نرخ بهره بر بورس تاثیر می گذارد؟

همانطور که در بالا توضیح دادیم و در سال جاری بارها شاهد آن بوده ایم، تغییرات نرخ سود نیز بر بازار سهام تاثیر دارد.

به طور طبیعی، هر چیزی که توضیح داده شد مدتی طول می کشد تا پس از افزایش نرخ بهره فیلتر شود. با این حال، بازار سهام منتظر نمی ماند تا این پیامدها واقعاً اتفاق بیفتد، آنها را پیش بینی می کند و خود را بر اساس آن تنظیم می کند.

دیروز، وال استریت ماه را با سبکی بسته و هر سه شاخص اصلی برای دومین ماه متوالی با رنگ سبز پایان یافتند. به طور خاص، داوجونز، اس اند پی 500 و نزدک کامپوزیت جلسه دیروز را به ترتیب با 2.18 درصد، 3.09 درصد و 4.41 درصد به پایان رساندند.

سرمایه گذاران مشتاقانه به هرگونه اشاره ای در مورد اقدامات بعدی فدرال رزرو پیش از نشست سیاست گذاری خود در چند هفته دیگر گوش می دادند. ناامید نشدند.

در بالا نشان دادیم که چگونه نرخ بهره بالاتر باعث کاهش مصرف و در نتیجه فشار نزولی بر قیمت ها می شود. ما به این موضوع دقیقاً از دیدگاه مصرف کننده نگاه کردیم، اما نرخ بهره بر همه افراد، از جمله مشاغل، تأثیر می گذارد.

افزایش نرخ بهره – و در نتیجه، افزایش هزینه استقراض – به طرق مختلف بر کسب و کار تأثیر می گذارد:

  • افزایش هزینه های عملیاتی
  • سرمایه کمتر برای سرمایه گذاری در رشد آینده
  • کاهش فروش به دلیل کاهش درآمد اختیاری و کاهش انگیزه برای استقراض

افزایش نرخ بهره به این معنی است که مصرف کنندگان پول کمتری برای خرج کردن دارند، بنابراین کمتر مصرف می کنند. عواقب این کار بر عهده کیست؟ کسب و کار.

هزاران سهام و ETF در دسترس شماست

شروع به سرمایه گذاری کنید

به طور کلی، این دو رابطه معکوس دارند. هنگامی که نرخ بهره افزایش می یابد، بازار سهام تمایل به حرکت در جهت مخالف دارد و بالعکس. اما منطق پشت این چیست؟

افزایش نرخ و قیمت سهم

سود کمتر و سرمایه گذاری کمتر در رشد آتی، جریان نقدی تخمینی شرکت را کاهش می دهد. اگر همه چیز برابر باشد، این باعث می شود که شرکت به عنوان یک سرمایه گذاری جذابیت کمتری داشته باشد. سهامداران موجود ممکن است متقاعد شوند که سهام خود را بفروشند و سرمایه گذاران بالقوه ممکن است به دنبال مقصد دیگری برای سرمایه خود باشند که باعث کاهش قیمت سهام می شود.

مصرف کمتر به طور طبیعی به فروش کمتر منجر می شود که منجر به کاهش درآمد و متعاقباً سود کمتر می شود. این اثری که در بالا توضیح داده شد را تقویت می کند. علاوه بر افزایش هزینه های عملیاتی که بر سود تأثیر می گذارد، کاهش فروش نیز تأثیرگذار است و حتی سرمایه کمتری برای سرمایه گذاری در رشد آینده در دسترس است.

پس چی؟

این مطالب حاوی توصیه‌های سرمایه‌گذاری، توصیه‌های سرمایه‌گذاری، پیشنهاد یا درخواست برای هرگونه معامله در ابزارهای مالی نیست و نباید تفسیر شود. لطفاً توجه داشته باشید که چنین تحلیل معاملاتی یک شاخص قابل اعتماد برای عملکرد فعلی یا آتی نیست، زیرا ممکن است شرایط در طول زمان تغییر کند. قبل از تصمیم گیری برای سرمایه گذاری، باید از مشاوران مالی مستقل مشاوره بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که خطرات را درک می کنید.


منبع: https://admiralmarkets.com/analytics/traders-blog/interest-rates-and-the-stock-market

با یک حساب Invest.MT5 از Admirals، سرمایه گذاران می توانند سهام بیش از 4500 شرکت و بیش از 200 صندوق قابل معامله در بورس (ETF) را از سراسر جهان خریداری کنند! برای کسب اطلاعات بیشتر روی بنر زیر کلیک کنید:

روی ابزارهای برتر دنیا سرمایه گذاری کنید

اما چرا سرمایه گذاران اینقدر در مورد افزایش نرخ بهره نگران هستند؟ چگونه و چرا بر بازار سهام تأثیر می گذارند؟

تورم، نرخ بهره و بازار سهام

در حالی که این نظرات تا حد زیادی مطابق با اظهارات قبلی فدرال رزرو در هفته‌های اخیر بود، سرمایه‌گذاران از لحن بدخواهانه استقبال کردند. واکنش در وال استریت تقریباً آنی بود، زیرا هر سه شاخص اصلی ایالات متحده مدت کوتاهی پس از روی صحنه آمدن پاول شروع به رشد کردند.

با دریاسالارها سرمایه گذاری کنید

پاول قبل از اینکه اضافه کرد: «زمان تعدیل سرعت افزایش نرخ ممکن است به زودی فرا برسد، منطقی است که سرعت افزایش نرخ خود را با نزدیک شدن به سطح مهاری که برای کاهش تورم کافی است تعدیل کنیم.» به عنوان جلسه دسامبر.

افزایش روز چهارشنبه وال استریت با اظهار نظر جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در جریان سخنرانی در اندیشکده موسسه بروکینگز در واشنگتن، در مورد چشم انداز اقتصاد ایالات متحده ایجاد شد.

نرخ بهره مهمترین ابزار بانک مرکزی در مبارزه با تورم است. هنگامی که تورم بالا است، همانطور که در حال حاضر وجود دارد، بانک‌های مرکزی معمولاً نرخ‌ها را افزایش می‌دهند تا تورم را به سمت نرخ هدف خود یعنی حدود 2 درصد برگردانند.

کاهش سود به معنای پول کمتری برای سرمایه گذاری در شرکت برای رشد آینده است. علاوه بر این، به دلیل افزایش هزینه وام، ممکن است شرکت تمایل کمتری به افزایش اعتبار خود برای اهداف سرمایه گذاری داشته باشد.

سقوط در فروش

نرخ های بهره بالاتر اساسا مصرف و سرمایه گذاری را کاهش می دهد که به نوبه خود فشار نزولی بر قیمت ها وارد می کند. نرخ‌های بهره بالاتر به روش‌های مختلفی با افزایش قیمت‌ها مقابله می‌کنند:

  • آنها هزینه وام را افزایش می دهند، که وام گرفتن جدید را برای خرید اقلام بزرگ بلیط، مانند خانه یا ماشین، منع می کند.
  • نرخ‌های بهره بالاتر همچنین هزینه خدمات بدهی موجود را افزایش می‌دهد که باعث کاهش درآمدهای اختیاری مصرف‌کنندگان می‌شود. درآمد اختیاری کمتر = هزینه کمتر، به ویژه در مورد موارد غیر ضروری.
  • مصرف‌کنندگان از سپرده‌های پس‌انداز در بانک سود بیشتری کسب می‌کنند، که آنها را تشویق می‌کند به جای صرف یا سرمایه‌گذاری، پول خود را پس‌انداز کنند.

اکثریت قریب به اتفاق کسب و کارها سطحی از بدهی در دفاتر خود دارند. افزایش نرخ ها باعث افزایش هزینه های خدمات این بدهی، افزایش هزینه های عملیاتی و در نتیجه کاهش سودآوری شرکت می شود.

سرمایه گذاری کمتر در رشد آینده

در حالی که ظاهراً نرخ‌ها به افزایش خود ادامه خواهند داد، این واقعیت که این افزایش‌ها نسبت به افزایش‌های قبلی محدودتر خواهند بود، برای بهبود احساسات سرمایه‌گذاران کافی بود.

بیایید اینها را یکی یکی بررسی کنیم.

افزایش هزینه های عملیاتی

به همین دلیل، هر نشانه ای مبنی بر تغییر در نرخ بهره معمولاً واکنشی را در بازار سهام ایجاد می کند، زیرا سرمایه گذاران تلاش می کنند تا در نتیجه مورد انتظار قیمت گذاری کنند. بنابراین، دیروز، در حالی که سرمایه گذاران نظرات پاول در مورد افزایش نرخ بهره را هضم کردند، شاهد واکنش بسیار مثبتی در وال استریت بودیم.

توسط رضا خانتاراج

رضا خانتاراج