چه زمانی یک رالی بازار خرسی به بازار گاوی تبدیل می شود؟

معمولاً دو هفته آخر سال در آنچه به عنوان “رالی بابا نوئل” شناخته می شود، شناوری بیشتری به بازارها می بخشد. به طور معمول، پس از تصمیم نهایی فدرال رزرو برای نرخ بهره برای سال در اواسط ماه، اکثر معامله گران عمده استراحت می کنند. نقدینگی محدود به نوسانات بیشتر کمک می کند، اما معامله گران کوچکتر نیز خوشبین تر هستند.

داو در مقایسه با سایر شاخص ها، به ویژه نزدک، عملکرد بهتری داشته است، که به ما بینشی از پویایی ها می دهد. از زمانی که فدرال رزرو شروع به پیاده روی کرد، یک حرکت عمومی به سمت سهام ارزشی و دور شدن از سهام های فناوری که به عنوان ریسک پذیرتر دیده می شوند، صورت گرفته است. به این معنی که حتی زمانی که بازار در حال افزایش است، به این دلیل است که کسانی که جرات خرید دارند، این کار را در دارایی‌های دفاعی و نسبتاً «ایمن» انجام می‌دهند.

بیش از 200 مورد از داغترین CFDهای سهام را با اسپردهای شروع از 0.0 پیپ معامله کنید – همین امروز حساب Orbex خود را باز کنید!


منبع: https://www.orbex.com/blog/en/2022/11/when-does-a-bear-market-rally-become-a-bull-market

از زمان رسیدن به پایین ترین نقطه خود در 13 اکتبر، DJIA تا به امروز 19.5 درصد افزایش یافته است. که اگر به رشد خود ادامه دهد، از نظر فنی آن را در محدوده بازار صعودی قرار می دهد. البته مشکل این است که روند تعمیم یافته نزولی بوده است. و با توجه به پیش بینی بیشتر اقتصاددانان برای رکود در سال آینده، دلایل زیادی وجود دارد که انتظار داشته باشیم که شاخص روند نزولی خود را از سر بگیرد. به عبارت دیگر، تجارت را بر اساس یک تعریف فنی تنظیم نکنید.

هر چه صعود بزرگتر باشد، سقوط بزرگتر است؟

در ماه ژوئن، ما در مورد اینکه چگونه یک رالی می تواند در وسط یک بازار نزولی اتفاق بیفتد صحبت کردیم. با وجود اینکه روند کلی بازار نزولی است، طبیعتاً دوره هایی وجود دارد که در آن دوباره روند صعودی پیدا می کند. سپس در ماه آگوست در مورد نشانه هایی برای پایان چنین تجمعی هشدار دادیم. و در تمام ماه سپتامبر، بازارها روند نزولی داشتند و در پایان ماه به کف جدیدی رسیدند.

از آنجایی که نزدک در چند ماه گذشته رشد چندانی نداشته است، «اصلاح» زیادی برای انجام دادن ندارد. اما اگر قرار بود فدرال رزرو ناامید شود، یا قبل از آن رویداد ریسک دیگری رخ دهد، معامله گران ممکن است خیلی سریع آن انگشت آزمایشی را که به امن ترین بخش بازار سهام فرو برده اند، بردارند.

بازارهای “خرس” و “گاو نر” بیشتر در مورد جهت گیری هستند. اما بازار نوسانات زیادی دارد، بنابراین نوعی جدایی بین بازار به طور موقت نزولی یا وارد یک روند بلندمدت لازم است. به طور معمول از نشانگر 20% استفاده می شود، اما این بیشتر یک دستورالعمل است تا یک قانون سخت. اگر بازار نسبت به آخرین بالاترین خود 20 درصد کاهش داشته باشد، می توان گفت که در بازار نزولی قرار دارد. در مقابل، اگر 20 درصد نسبت به پایین ترین سطح اخیر خود افزایش یابد، به طور کلی یک بازار صعودی در نظر گرفته می شود.

اما، از آغاز ماه اکتبر، شاخص های ایالات متحده به طور کلی بالاتر معامله می شوند. به عنوان مثال، DJIA عملکرد بسیار بهتری نسبت به Nasdaq داشته است (و S&P تفاوت را به نوعی تقسیم می کند). اما پس از اینکه داو به بالاترین حد خود در تابستان رسید، شروع به ایجاد این سوال کرد که روند فعلی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. به خصوص که به پایان سال می رسیم.

از اینجا به کجا می رویم؟

از آنجایی که دسامبر در شرف شروع است، ما به نوعی زمان برای وجود یک بازار نزولی دیگر در آستانه تعطیلات رو به اتمام هستیم. بنابراین، آیا این بدان معناست که بازارها احتمالاً از این پس به روند صعودی خود ادامه خواهند داد؟ یا حداقل تا پایان سال؟ و آیا این بدان معناست که بازار نزولی به پایان رسیده است؟ چقدر باید به این تعریف پایبند باشیم؟

نتیجه گیری از فراز و نشیب ها

توسط رضا خانتاراج

رضا خانتاراج