ژاپن جان تورم و شهادت اوئدا

پاسخ به این سؤالات ممکن است روز جمعه ارائه شود، زیرا انتظار می‌رود که نامزد پست عالی BOJ در مجلس علیای پارلمان ژاپن شهادت دهد. به یاد داشته باشید که کازوئو اوئدا یک آکادمیک نسبتاً ناشناخته بوده است و در ده سال گذشته تقریباً هیچ اظهارنظر عمومی در مورد سیاست پولی نداشته است. این امر بررسی دقیق دیدگاه او را کمی دشوار می کند. اما، مواردی وجود دارد که می‌تواند به درک چگونگی واکنش جفت‌های ین در روزهای آینده کمک کند.

اول، داده ها

باز کردن حساب زنده


منبع: https://www.orbex.com/blog/en/2023/02/japan-jan-inflation-and-ueda-testimonyقیمت ها در ژاپن به دلیل عوامل خارجی، به ویژه افزایش هزینه کالاها و خدمات، افزایش یافته است. این اثر با کاهش شدید ارزش ین در سال گذشته اغراق آمیز شد و کالاهای وارداتی را به میزان قابل توجهی گرانتر کرد. این به عنوان تورم “ناسالم” تلقی می شود، زیرا ناشی از افزایش تقاضای داخلی نیست که توسط یک اقتصاد پر جنب و جوش تقویت می شود. در واقع، قیمت های بالاتر می تواند فشار بیشتری را بر اقتصاد وارد کند.

به همین دلیل، شروع پیاده روی مانند سایر بانک های مرکزی برای BOJ کار ساده ای نیست. تولید ناخالص داخلی در سه ماهه گذشته با نرخ سالانه تنها 0.6 درصد رشد کرد و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری با رشدی کم‌خونی 1.8 درصدی روبرو شود. سایر بانک‌های مرکزی به میزان قابل توجهی افزایش یافته‌اند و انتظار می‌رود که همچنان بتوانند با کندی‌های اقتصادی جزئی، اسکیت کنند. اما اگر BOJ حتی با سرعت نسبتاً آهسته بانک مرکزی اروپا، نرخ بهره را افزایش دهد، می تواند عواقب بسیار شدیدتری برای اقتصاد داشته باشد.

خیلی سفت شد اما…

ژاپن چندین دهه است که نرخ های بهره را پایین نگه داشته است، زیرا BOJ سال ها با کاهش تورم مبارزه کرد. تقریباً کل دوره تصدی کورودا در راس BOJ، افزایش تورم بوده است. اما اکنون که تورم بالاتر است، BOJ واقعاً ناراحت کننده است، زیرا این نوع تورم “اشتباه” است.

معضل تسهیل

به همین دلیل است که با شنیدن کاندید شدن اوئدا، یک واکنش صعودی اولیه در ین وجود داشت، زیرا این اقدام به منزله دور شدن از تسهیلات فوق العاده کورودا تلقی می شد و اوئدا در گذشته از تسهیل گری انتقاد کرده بود. اما این حرکت کوتاه مدت بود. اوئدا بعداً مصاحبه ای انجام داد و در آن حمایت از سیاست فعلی را تأیید کرد، اما اعتراف کرد که باید در آینده پایان یابد.

مشکل اصلی بانک مرکزی البته افزایش تورم است. این در حال حاضر هدف بانک را در ماه دسامبر دو برابر کرده است. پیش‌بینی می‌شود که تغییر CPI ژانویه به 4.2 درصد افزایش یابد. از 4.0 درصد، علیرغم تغییر سیاست قبلی BOJ.

پس از استراحت در روز چهارشنبه برای تولد امپراتور، ین ممکن است در بقیه هفته نوسانات قابل توجهی داشته باشد. روز سه شنبه، BOJ مجبور شد برای دفاع از محدوده YCC خود وارد عمل شود و 400 میلیارد ین اوراق قرضه خریداری کند. بازارها به وضوح مشتاق این هستند که ببینند ژاپن چه زمانی و چگونه از سیاست فوق العاده تسهیل کننده خود خارج خواهد شد.

اظهارات اوئدا در مقابل پارلمان می تواند از خط مشابهی “دووی” پیروی کند. در حالی که او ممکن است از نظر آکادمیک موافق باشد که نرخ های فوق العاده پایین یک مشکل بلندمدت است، چگونگی تغییر سیاست بدون آسیب رساندن به اقتصاد یک سوال بسیار پیچیده تر است. از آنجایی که دولت اکثریت پارلمان را در اختیار دارد، بعید است که نامزد دولت در جلسه استماع با سؤالات دشواری مواجه شود.

استراتژی خود را در مورد چگونگی عملکرد ین با Orbex آزمایش کنید

توسط رضا خانتاراج

رضا خانتاراج