کاربردهای بتن؛ تحقیق درباره انواع بتن و کاربردهای آن ها در زندگی ستاره

ریختن و عمل آوردن بتن‌ در قالب و مراقبت از آن نقش بسیار پررنگی در ساخت بتن‌ توپر با ضریب نفوذپذیری کم دارد. از تنش‌های متحمل شده، تغییرشکل‌های اضافی دیگری به نام خزش ایجاد می‌شود. همچنین این عوامل روی مقاومت‌های خمشی، کششی و همچنین بر چسبندگی بتن‌ و میلگرد نیز مؤثر است. این آب اضافی حبس شده سبب ایجاد لایه‌های بسیار ضعیف و متخلخل و کم‌دوام از بتن‌‌ در هر دو لایه می‌شود.

روانی و به تبع آن، اسلامپ بتن خود تراکم بسیار بالاست و طبق استانداردها بین 455 تا 810 میلی‌متر است که بنا به نیاز پروژه، در مورد اسلامپ آن تصمیم گیری می‌شود. ویسکوزیته‌ی بتن خود تراکم، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع بتن است که در بسیاری از پروژه‌های عمرانی از این ویژگی خاص استفاده می‌شود. به طور کامل در مورد مزایا و معایب مخلوط بتنی و جزئیات آن صحبت می‌کنیم. میزان اسلامپ در مخلوط بتن‌ باید همواره کنترل شود و همچنین این میزان به ۵۰ میلی‌متر محدود شود. میزان خزش (تغییر شکل در واحد زمان) با گذشت زمان کم می‌شود و بعد از تقریبا ۵ سال به صفر نزدیک می‌شود.

بتن چیست ؟

کاربردهای بتن؛ تحقیق درباره انواع بتن و کاربردهای آن ها در زندگی ستاره از مهم‌ترین ویژگی‌های بتن سبک می‌توان به رسانایی حرارتی بسیار پایین آن نسبت به سایر بتن‌ها اشاره کرد. حداکثر میزان استفاده از افزودنی های بتن‌ ۵ درصد وزن سیمان است. این مواد در خواص بتن‌‌ جوان یا سخت شده می‌تواند مؤثر باشد. حتی اگر آب اضافی سبب کاهش مقاومت بتن‌ شود، این نسبت باید رعایت شود. پس نتیجه می‌گیریم که افزایش آب منجر به افزایش خلل اضافه در بتن‌‌ شده و مقاومت آن را کاهش می‌دهد.

برای درک بهتر بتن سبک و آشنایی با ویژگی‌ها، انواع آن و کاربردهای آن پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. بتن یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که به دلیل خواص انعطاف‌پذیر خود مورداستفاده قرار می‌گیرد. با کمی تغییر در ترکیب بتن و افزودن مواد مختلف به آن می‌توان خاصیت‌های این ماده را تا حد زیادی تغییر داده و برای کاربردهای مختلف از آن استفاده کرد.

کاربرد بتن در ساخت و سازهای دریایی

در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بیان توضیحات بیشتر در مورد بتن بازیافتی می پردازیم. در این صورت بتن تخریب شده را می توان مجدداً بازیافت نمود و مورد استفاده قرار داد. قابلیت بازیافت یکی از ویژگی های منحصر بفرد بتن است که میزان ضایعات محیطی و زباله های صنعتی را به قالب بتن حداقل می رساند. تفاوت این سه دسته برای مهندس طراح مهم می باشد تا بتواند ماده ی مناسب برای کاربری داده شده را انتخاب کند . نوعی بتن با روانی بالا و بدون جمع شدگی است که با ریخته شدن در محل، به خوبی تمامی فضاهای خالی را پر کرده و بدون نیاز به هیچ گونه فشار مکانیکی، به صورت خود به خود متراکم می‌شود.

از این رو باید در ترکیب و انتخاب مواد افزودنی بسیار دقت شود. هر نوع کوتاهی می‌تواند هزینه‌های زیادی را به هر دو طرف اعمال کند. ماسه، سیمان پرتلند و سنگ از ترکیبات اصلی ساخت بتن آماده می باشد و بنابراین لازم است تا در اولین گام، محصولاتی با کیفیت و استاندارد مناسب تهیه کنیم. در بتن پلیمری، به جای سیمان از یک نوع پلیمر استفاده می‌شود؛ به همین دلیل فرایند ساخت آن کمی دشوار است و همین امر موجب افزایش قیمت آن نیز خواهد شد. با توجه به این موضوع معمولا موارد استفاده از این نوع بتن‌ها محدود است و اغلب در جاهایی که نیاز به مقاومت بالا و وزن کم وجود دارد به کار می‌روند.

هر چه‌قدر دانه بندی مواد سنگی مناسب‌تر انتخاب شود، بتن‌‌ مقاوم‌تر و متراکم‌تر بوده و نفوذپذیری کمتری خواهد داشت. به طور کلی آب مناسب بتن‌‌‌ سازی باید دارای pH بین ۶ تا ۸ باشد و همچنین طعم شوری نداشته باشد. رنگ تیره و بو اثبات‌کننده نامناسب بودن آب برای بتن سازی نیست. سیمان در اثر ترکیب با آب، طی واکنش شیمیایی هیدراتاسیون به تدریج شروع به سفت شدن می‌کند.

  • این مسئله باعث ایجاد تنش در داخل بتن می شود و باید توسط مهندسین و متخصصانی که با بتن آماده سروکار دارند، مورد توجه قرار گیرد.
  • مهم‌ترین دلیل استفاده از بتن مسلح، جلوگیری از ترک‌خوردگی و منهدم شدن بتن‌ در برابر نیروهای کششی است.
  • در برخی از موارد،‌ سطوح سازه‌های بتنی با حفره همراه می‌شوند.
  • در ادامه به معرفی برخی از انواع بتن‌های پرکاربرد می‌پردازیم.
  • استحکام یا مقاومت فشاری بتن توسط نیروی مورد نیاز برای خرد شدن آن تعیین می‌شود و بر حسب پوند بر اینچ مربع یا کیلوگرم بر سانتی متر مربع اندازه گیری خواهد شد.

توسط رضا خانتاراج

رضا خانتاراج