永田 Nagata, 洋 Hiroshi (2022)

هر هفته یکبار نیز برای حفظ رطوبت می توانید از اسپری کردن برگ ها استفاده کنید. همچنین خاک مورد استفاده برای رز باید زه کشی خوبی داشته باشد. آگلومنا یا گیاه همیشه سبز چینی برای حیوانات خانگی سمی است، بنابراین آن ها را در گلخانه و جایی دور از دسترس حیوانات قرار دهید. این گیاه باید در ترکیب خاک گلدان با زهکشی مناسب قرار بگیرد. این گیاه را روی ستون یا پایه قرار دهید یا در کنار پنجره آفتابگیر آویزان کنید چون باعث از بین رفتن مولکول های بنزن و فرمالدئید هوا میشود. آبیاری این گیاه را می توانید هر ده روز یک بار انجام دهید، و در روزهای سرد زمستانی آبیاری می تواند یک بار در ماه انجام شود.

این گیاه از مجموعه ی گیاهان آپارتمانی مقاوم به بی آبی در نور روشن شادتر می باشد، ولی نور کم را نیز تحمل می کند. با وجود این، خودکشی از طریق بلعیدن دانههای کرچک در کشورهایی مانند هندوستان که این گیاه به صورت خودرو در کنار جادهها میروید هیچ وقت گزارش نشده. تکثیر این گیاه از طریق قلمه نیز راحت می باشد. برای تکثیر این گل از طریق برگ، باید برگ های آن را از قسمتی که به ساقه چسبیده جدا کنید و سپس در خاک مرطوب بکارید. به مقداری کمپوست مرغوب، تعدادی گلدان با اندازه های متفاوت، چند تایی چوب قیم و نخ (برای بستن ساقه های ترد و شکننده) نیاز دارید. این گیاه به خوبی در خاک های اسیدی رشد می کند، و برای تأمین رطوبت آن باید حاک را اندکی مرطوب نگه دارید. در چنین حالتی نیاز به رسیدگی خاص دیگری ندارد. زیبایی خاص و منحصر به فرد این گیاهان لاکچری را میتوان در تمامی قسمتهای آن مشاهده کرد. گیاه آپارتمانی پتوس یک گیاه تصفیه کنندهی هوا است، و می تواند سموم موجود در خانه را جذب کند. در چنین حالتی خیلی خوب در خانه دوام می آورد.

این گیاه از خانواده شیپوری بوده و به علت زیاد بودن برگها و شکل برگ، در مکانهای کوچک جلوه بیشتری دارد، به ویژه زمانی که در گلدانهای گرد قرار بگیرد.این گیاه در مناطق کم نور و شرایط سخت از نظر خشکی نیز مقاوم است. فقط روی برگها را مرطوب نکنید. فقط برای نگهداری از این گیاه عجیب و دوستداشتنی هر دو هفته یکبار، آب آنرا عوض کنید. کاربرد نشانگرهای مولکولی برای شناسایی ارقام در گیاهان زینتی به طور گستردهای گزارش شده است، به عنوان مثال در میخک، گونههای رز، بنت قنسول، آنتوریوم و داوودی. بیشتر گونههای مربوط به این جنس گیاهانی بالارونده محسوب میشوند. لیتوپس بیشتر از 4 یا 5 سانتی متر رشد نمی کند، ولی از آن جایی که این گیاه ریشه های بزرگی دارد، بهتر می باشد، آن ها را در گلدانی بکارید، که فضای کافی داشته باشد. این گیاه به خاطر داشتن شاخه و برگ های چند رنگ دارای محبوبیت زیادی در بین افرادی که عاشق گل و گیاه هستند، می باشد.

البته در معرض نور کامل هم دوام می آورد. سانسوریا از آن دسته گیاهان آپارتمانی مقاوم می باشد، که یک نقطه ی آفتابی را ترجیح می دهد، ولی در هر سطح روشنایی رشد خواهد کرد. همچنین این گیاه در برابر تغییرات دما، حشرات و بیماری ها بسیار مقاوم می باشد. آگلومنا را زیر نورافکن سقفی قرار دهید، که حدود 6 تا 8 ساعت در روز روشن است، و گیاه شما به نور طبیعی زیادی نیاز ندارد. پتوس نور روشن و غیر مستقیم را ترجیح می دهد، ولی شرایط تاریکی را نیز تحمل خواهد کرد. برای تکثیر این گیاه نیز روش های کاشت بذر، قلمه زنی و تقسیم ریشه پیشنهاد می شود.

برای ایجاد رطوبت محیط، میتوانید از روش جزیره بویژه در فصول رشد کمک بگیرید. بهتر است در روزهای بسیار گرم گیاه را از پنجره دور کنید تا نور و گرمای زیاد باعث خشک شدن گیاه نشود. رنگ کاسه در آغاز سبز روشن است و کمکم نارنجی میشود. در داخل خانه، آن را در گلدانی مناسب کاشته و روی طاقچه یک پنجره نورگیر قرار دهید. نام نخل اریکا در فهرست گیاهان تصفیه کننده هوا ناسا قرار گرفته است. در نهایت در فروردین ۱۳۹۶ با رای شعبه ۶ دادگاه انقلاب اسلامی مالکیت این کاخ به بنیاد مستضعفان رسید. برگهای آبی و سبز این گیاه نقطه قوت آن است و باعث میشود یک طراحی خاص و چشمگیر را به خانه شما اضافه کند.

گلها و گیاهان زینتی جزء کشتهاي متراکم محسوب شده و از توانمندي بالایی در بهره وري نهاده ها به ویژه آب برخوردار است. پاسیو در جاهایی از خانه که نورگیر نیستند طراحی می شود و اغلب آب و هوای استوایی به آن مکان می بخشد. این گیاه می تواند در محیط خانه شرایط بسیار عالی را دوام بیاورد. در چنین حالتی دیگر نباید نگران مشکلات این گیاه باشید، زیرا شرایط را به خوبی دوام می آورد. برگ های این گیاه تیره و بزرگ می باشد، که در محیط خانه بسیار عالی دوام می آورد. گیاه هوا در معرض نور غیر مستقیم خوب دوام می آورد. هیومیک اسید و عناصر ریز مغذی مانند آهن، روی، منگنز و بر نیز بایستی در رژیم غذایی گیاهان آپارتمانی گنجانده شود، گرچه اکثر کودهای موجود در بازیر که تحت عنوان کودهای کامل NPK شناخته می شوند، معمولا این عناصر را دارا می باشند. هر یک از عناصر غذایی از اهمیت خاصی در گیاهان زینتی برخوردار هستند به عنوان مثال عنصر نیتروژن نقش رشد رویشی و سلامت گیاه را ایفا میکند و عنصر فسفر رشد ریشه ها و گلدهی گیاهان را بهبود میبخشد. کودهای ارگانیک از منابع طبیعی و از دل اقیانوس ها حاصل میشوند و دارای منابع غذایی و ویژگی هایی هستند که از عهده کودهای شیمیایی خارج است.

این صفحه آخرینبار در ۱۲ ژوئیهٔ ۲۰۲۲ ساعت ۱۷:۳۰ لیست گیاهان زینتی (https://golheaven.ir/ornamental-plants/) ویرایش شدهاست. این صفحه آخرینبار در ۹ مارس ۲۰۲۲ ساعت ۱۹:۱۲ ویرایش شدهاست. گیاه مذکور در فصل های بهار و تابستان نیاز به کوددهی کامل داشته که این روند در فصل پاییز و زمستان برای حفظ سلامتی هر چه بهتر گیاه، نباید تداوم داشته باشد. باید خاک گلدان با زهکشی مناسب برای آن استفاده کنید. در اینجا 20 گل و گیاه زینتی و آپارتمانی که باعث ایجاد طراوت و زیبایی در به محل کار و زندگی شما می شود را معرفی کرده ایم که باید شرایط رشدی و محیطی نگهداری آنها را متناسب با محلی که می خواهید استفاده کنید انتخاب کنید.

این گیاه دارای برگهای گوشتی و نرم می باشد، و به خاطر طعم تند و زننده ی شیره ی آن آفات و حشرات به این گیاه علاقه ای ندارند. گیاه همیشه سبز چینی (آگلونما) بسیار در برابر بیماری ها و آفات مقاوم می باشد. به علاوه گیاه برگ عبایی به آفات نیز مقاوم است. کاکتوس لیتوپس نه تنها نسبت به خشکی مقاوم است، بلکه جزو منحصر به فردترین ساکولنت هایی می باشد، که می توانید در خانه از آن نگهداری کنید. گیاه (Nephrolepis exaltata) یا همان سرخس بوستون جزو گیاهان گرمسیری همیشه سبز و پر انرژی است. هرچه برگ های آگلونما رنگ زرد یا نقره ای بیشتری داشته باشد، به نور بیشتری احتیاج دارد. انواع آگلونما با برگ های سبز تیره می توانند در سایه نیز رشد کنند. اما این گیاه را هرگز نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. این گل مناسب باغچه، در ابتدا کوچک است، اما رشد سریعی دارد، با نام گل زمان نیز شناخته می شود.

خاک معمولی گلدان برای آن مناسب است. درجه قلیایی خاک برای آن باید بین 5 و نیم تا 6 و نیم باشد. هزینه ی پرورش و نگهداری گل های زینتی بالا است و ناچارید تا مبالغ زیادی را برای تجهیزات بپردازید؛ که با سود بالایی که این گلها دارند و فروش مناسب جبران خواهد شد. پرورش آن هم اصلا سخت نیست. نگهداری از دیفن باخیا نیز کار دشواری نیست. ارتفاع دیفن باخیا نیز می تواند به اندازهی 182 سانتی متر برسد. البته گیاهانی هم هستند که بطور همزمان جزو هر دو دسته قرار میگیرند مثلاً گیاه اسطوخودوس که در باغات بعنوان یک گیاه زینتی پرورش داده میشود اما ممکن است برای مقاصد کشاورزی و تغذیهای جهت استفاده از روغن آن نیز رشد داده شود.

با این که این گیاه بومی مناطق استوایی است، ولی به راحتی در همه جا و در داخل منزل پرورش میابد. مهم ترین نکته نور غیر مستقیم است، که می تواند با همه نوع خاک گلدان دوام بیاورد. این گیاه که به خون سیاوشان نیز معروف است قادر است در همه جا رشد کند. فراموش نکنید گیاهان سایه دوست را در زیر نور مستقیم آفتاب قرار ندهید با این کار به گیاه لطف نمی کنید بلکه موجب آسیب جدی به برگ های گیاه می شوید. مرغ بهشتی می تواند در معرض نور غیر مستقیم قرار بگیرد. اختراع نیز می تواند در لیست مشاغل خانگی برای زنان خلاق قرار گیرد. خاک گلدان با زهکشی مناسب برای آن عالی می باشد. خاک گلدان با زهکشی مناسب را احتیاج دارد، و درجه قلیایی خاک برای آن باید بین 5 تا 5 و نیم باشد. نور غیر مستقیم برای آن لازم است. بهتر است برای آپارتمانها گیاهانی انتخاب شوند که به میزان نور حساسیت خیلی بالایی نداشته باشند تا سلامت و رشد آنها در بهترین شکل ممکن تضمین شود. در نگهداری از این گونه ی گیاهان آپارتمانی مقاوم باید بدانید، که تعویض مکرر گلدان این گیاه در سلامت و رشد آن تاثیر گذار می باشد.

پیت یا تورب ایران رنگ روشنتری دارد در حالیکه پیت اروپا دارای رنگ قهوهای بسیار تیره است. اگر منتظر چنین اتفاقی هستند گلدانتان را در کنار پنجره یا در گلخانه بگذارید. در چنین حالتی اگر نور طبیعی هم دریافت کند، دوام خوبی خواهد داشت. این گیاه در نور غیر مستقیم دوام بسیار عالی دارد، و خیلی نیاز به مراقبت شدید و زیادی از آن نیست. این گیاه رشد سریعی دارد، آن قدر سریع که گاهی در یک زمان کوتاه از گلدان بزرگ تر می شود. هرس کردن در زمان مناسب و آبیاری منظم برای سلامت این گیاه اهمیت زیادی دارد. بنابراین داشتن یک اطلاعات نسبی از میزان نور و آب مطلوب برای گیاه و خاک مناسبش در رابطه با گیاهی که میخواهید به خانهتان بیاورید به شما کمک خواهد کرد که در مدت زمان کوتاه بر اثر اشتباهات رایج در نگهداری گیاهان آپارتمانی، گیاه سبز و زیبایتان را از دست ندهید. دلفینیدین رنگدانه گیاهی است که رنگ آبی را تولید میکند این رنگدانه بهطور طبیعی در گل رز یافت نمیشود.

پیچک انگلیسی باید در معرض نور غیرمستقیم و جانبی قرار بگیرد. سانسوریا را در یک گلدان بلند قرار دهید، و از آن به عنوان یک ویترین زیبا در آپارتمان خود لذت ببرید. سابقة استفاده از گياهان دارويي به زمانهاي بسيار دور برميگردد؛ بهطوريکه حتي در کتب قديمي مانند انجيل و کتاب مقدس باستاني هند (ودا)، استفاده از برخي گياهان در درمان بيماريها توصيه شده است. می توان در فصل رشد هر دو هفته یکبار از کود های مایع برای برگ ها و همچنین فنجان گیاه استفاده کرد. این گل، جزء گیاهان روز کوتاه است و به همین دلیل در نیمه دوم سال گل میدهد. آقای قربانی یکی از برترین تولید کنندگان استانی گل وگیاهان زینتی در شهرستان محلات است. کراسولا گیاهی می باشد، که در انواع و رنگ های متفاوتی وجود دارد. یک خاک خوب معمولا مواد غذایی و تغذیه کنندگی بالایی می خواهد و گیاهی که در خاک می باشد ، مواد غذایی را به خوبی جذب خود می کند.

توسط رضا خانتاراج

رضا خانتاراج