اگرچه ما ناخودآگاه این واکنشهای تند زانو را ایجاد میکنیم تا از احساس درد جلوگیری کنیم، اما ممکن است ما را به سمت تصمیمگیریهای تجاری بد/تکانشی سوق دهند.
خوب، همانطور که تمایل به واکنش به رویدادها و محیط های بازار به روش های خاصی دارد، معامله گران فردی نیز واکنش ها و تمایلات رفتاری تکراری دارند. با این حال، ما اغلب آنها را نادیده می گیریم و اینکه چگونه ممکن است بر عملکرد معاملاتی ما تأثیر بگذارند.
مطمئنا، نگه داشتن امتیاز از آمار شما عالی است. اما اعداد فقط اعداد خواهند بود و در واقع کل داستان را بیان نمی کنند.
به همین دلیل است که باید یک مجله روانشناسی داشته باشید. این ابزاری است که به شما کمک می کند الگوهای شخصیت خود را بشناسید.
در نهایت، مکانیسمهای مقابلهای مانند این تبدیل به عادت میشوند و وقتی با موقعیتهای مشابهی مواجه میشویم، به طور طبیعی از بین میروند.
نتایج تصمیمات تجاری خود را یادداشت کنید تا بفهمید چه احساساتی تأثیر مثبت یا منفی دارند. برای مشخص کردن مشکلات احتمالی، سوالاتی مانند:
- آیا معامله خود را خیلی زود تعطیل کردید زیرا آن روز احساس بی حوصلگی شدیدی می کردید؟
- آیا تمرکز برای شما سخت بود و چرا؟
- آیا توقف های خود را دورتر منتقل کردید زیرا برای برد خیلی گرسنه بودید؟
- آیا از ایده تجارت خود اطمینان داشتید که تصمیم به افزایش اندازه موقعیت خود دارید؟
و احتمالاً خودتان را به خاطر انجام بارها و بارها شکست داده اید، حتی اگر می دانستید که می توانستید آخرین معامله خود را با یک برد بزرگتر به پایان برسانید، اگر برنامه خود را دنبال می کردید.
جدای از محیط بازار، افکار و احساسات خود را در حین معامله نیز دربر بگیرید.
مطمئناً ممکن است در ابتدا نوشتن در مورد احساسات خود خنده دار باشد، اما در ادامه مسیر، برخی از الگوهای رفتاری را تشخیص خواهید داد.
سوالات زیر را از خود بپرسید:
- در حال حاضر موضوعات بازار غالب کدامند؟
- آیا ریسک روشن است یا خاموش؟
- آیا من قصد دارم معامله ای را انجام دهم که مطابق با این مضامین و احساسات ریسک باشد؟
2. به احساس خود توجه داشته باشید
به عنوان مثال، اولین باری که به داخل استخر می پرید، متوجه شدید که آب می تواند به طور غیرقابل تحملی سرد باشد. برای جلوگیری از تکرار این تجربه تکان دهنده، یاد گرفته اید که قبل از پریدن، ابتدا انگشتان پا را فرو ببرید.
سعی کنید وضعیت فعلی بازار و اینکه چرا راه اندازی تجارت شما می تواند در آن محیط خاص کار کند را توصیف کنید.
ببینید، در طول زندگیمان، مکانیسمهای مقابلهای را برای کمک به مقابله با پریشانی ایجاد کردهایم.
اگر قبلاً فکر کرده اید که دارید کار اشتباهی را بارها و بارها انجام می دهید، اما نمی دانید چیست، شاید وقت آن رسیده است که شما یک مجله روانشناسی راه اندازی کنید هم!
به زودی میتوانید آگاهی کافی از این الگوهای رفتاری ایجاد کنید، به وضوح آنچه را که باعث ناراحتی شما میشود شناسایی کنید، و بتوانید از آسیب دیدن آن موقعیتها به حساب معاملاتی خود جلوگیری کنید.