آسانسور ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

در کنار شرکت‌های تولیدی فوق حدود سی شرکت نصب و فروش آسانسور هم در ایران تا سال ۱۳۵۷ دائر می‌شود که بعضی از این شرکت‌ها نمایندگی فروش شرکت‌های فوق را در تهران و شهرستان‌ها دریافت می‌کنند. همچنین چهار یا پنج کارگاه تولید در و کابین هم ایجاد می‌شود که شرکت‌های فروش و نصب آسانسور را یاری می‌دهند. بدین ترتیب تا قبل از بثمر رسیدن انقلاب وضعیت صنعت آسانسور ایران بشرح فوق است. البته اگر گفته‌های بدون مدرک در مورد نصب آسانسور در کاخ گلستان توسط ناصر الدین شاه را نادیده بگیریم، اولین آسانسورها که آن هم البته اثری از آن‌ها بجا نیست در پالایشگاه آبادان در دوران حکومت احمد شاه قاجار نصب شده‌است. از جمله آن‌ها پایین بودن بازده الکتریکی موتور (در حدود هشتاد درصد) و پایین بودن بازده مکانیکی گیربکس (در حدود ۴۵ درصد) که موجب افزایش هزینه‌ها و استهلاک سیستم می‌شود. به همین خاطر موتورهای سنکرون با مغناطیس دائم کم‌کم در صنعت آسانسور پدیدار شدند که بازده نهایی آن‌ها گاهی به ۹۵ درصد هم می‌رسد.

موارد ناصحیح در نصب آسانسورها

براي آسانسورهاي با سرعت حداکثر 1 متر بر ثانيه از انواع پاراشوت لحظه اي و براي سرعتهاي بيشتر از 1 متر بر ثانيه حتما” ازپاراشوت نوع تدريجي استفاده خواهد شد . گاورنرها در هنگام توليد ، کنترل کيفيت گرديده وسپس طبق سفارش خريدار در سرعتهاي مورد نظر وبراساس استاندارد مربوطه توسط دستگاههاي الکترونيکي تنظيم وپلمپ مي شوند . به منظور باز و بسته شدن به موقع درب باید سیستم های شناسایی درب روی آسانسور نصب شود.

اينگونه کابل ها با سطح مقطع تخت يا گرد ومخصوص آسانسور با مغزي شيلد شده وضد پارازيت وپيچ خوردگي عرضه مي شوند. سيم بگسلهاي مورد استفاده اين شرکت ساخت کارخانجات معتبر گوستاوولف يا فايفر دراکو آلمان بوده واز بهترين نوع انتخاب مي شوند . اين طنابهاي فولادي مخصوص آسانسورهاي کششي بوده که يک رشته کنف نيز در مرکز خود دارند ومطابق با استاندارد DIN3062 توليد مي شوند.

وظیفه قلاب سر بکسل این است که بین سیم‌های بکسل، چهارچوب کابین، و چهارچوب وزنه تعادل، اتصال برقرار کند. یا به طور دقیق تر، می‌توان گفت درایو در واقع نقش بخشی از مغز را در سیستم آسانسور ایفا می‌کند. وظیفه درایو آسانسور این است که حرکات، سرعت، و گشتاور آسانسور را مدیریت کند. اگر سرعت شروع کار و توقف یک آسانسور اغلب پایین باشد، یا اگر حرکات ناگهانی از خود نشان دهد، با تعمیر درایو آسانسور می‌توان این مشکل را رفع کرد.

یکی از مهم ترین ایمنی های آسانسورها، تعمیر و نگهداری آسانسور است. به دلیل قدیمی بودن تجهیزات، محیط‌های خشن، استفاده طولانی مدت و استفاده نادرست؛ آسانسورها باید در فواصل زمانی معین تعمیر و نگهداری شوند تا کارکرد و ایمن نگه داشته شوند. تعمیر و نگهداری آسانسور یک زمینه بسیار تخصصی است و به متخصصین ماهر در بازه های زمانی مناسب نیاز دارد. همچنین شرکت هایی که کار نصب، راه اندازی و تعمیر آسانسور انجام می دهند، باید به حفظ قطعات و موجودی آسانسور برای بهبود قابلیت اطمینان و در دسترس بودن اهمیت دهند.

نمونه کار ها

آسانسور ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد استفاده حرفه‌ای از چندین فلکه هرزگرد سبب کاهش مصرف انرژی و بهبود حرکت کابین اینجا می‌شود. با این اوصاف اگر حرکت کابین و سیم بکسل آسانسور شما مختل شد، بهترین کار تعمیر و استفاده از فلکه‌های هرزگرد است. همچنین به‌طور هم‌زمان اولین کارخانه سازنده قطعات آسانسور در ایران با نام تسلا ــ ایران تولید خود را شروع می‌کند.

  • استاندارد ادواری نیز بیانگر این مطلب است که آسانسور سالم بوده و قطعات بدون مشکل به کار خود ادامه می دهند.
  • معمولاً دکمه های توضیح داده شده در آسانسورهای ساختمان‌ها و فروشگاه‌های تجاری به کار برده می‌شوند.
  • استفاده از لاستیک‌ها علاوه بر رفع ناهمواری‌های زیر موتور، کارایی آن را نیز افزایش می‌دهد.
  • بالابرها برای اینکه بتوانند از سرعت بسیار مطلوبی برخوردار باشد، بایستی به شکل ادواری مورد سرویس قرار بگیرند.
  • در اقدام سوم دکمه تماس با تکنسین را فشار دهید اگر چنین دکمه ای وجود نداشت یا پاسخی دریافت نکردید با آتش نشانی تماس بگیرید.

توسط رضا خانتاراج

رضا خانتاراج