خلاصه اخبار تجارت 2022، چشم انداز 2023

بانک‌های مرکزی، از جمله بانک انگلستان (BoE) و بانک رزرو استرالیا (RBA)، با پیروی از مسیر جنگ طلبانه فدرال رزرو، شروع به واکنش به تورم دو رقمی با افزایش نرخ‌های بهره کردند. بازار کار قوی یکی از بادهای زیر بال بانک های مرکزی بود.

اخبار سال قدیم و سال جدید را با یکی از بزرگترین محورهای اقتصاد جهانی – بهره وری چین – پیوند می دهد. حتی با وجود نرخ های رشد بسیار پایین تر از سطح قبل از همه گیری، سهم چین از تولید ناخالص داخلی جهانی (GDP) در سال جاری حدود 19 درصد بود. بانک جهانی رشد تولید ناخالص داخلی چین را 2.7 درصد برای سال 2022 می بیند.

در همین حال، بازارهای سهام ایالات متحده، آسیا و اروپا نوسان بیشتری پیدا کردند، زیرا هزینه‌های استقراض بر احساسات سرمایه‌گذاران تأثیر گذاشت و عرضه‌های عمومی اولیه (IPOs) به تعویق افتاد یا لغو شد.

Q3 – بانک مرکزی اروپا به رله افزایش نرخ می پیوندد

در طول چهار چهارم تغییرات سرسختانه تورم و نرخ بهره، دو بانک مرکزی نسبتا سردرگم باقی ماندند: بانک ژاپن (BoJ) و بانک خلق چین (PBoC) پس از تجربه نرخ تورم ملایم‌تر نسبت به سایر کشورها.

چشم انداز 2023

همانطور که برنامه‌های جهانی واکسن کووید ایمنی را در برابر این بیماری بهبود بخشید، اقتصادها شروع به بهبود کردند و سپس به سمت جلو حرکت کردند و باعث افزایش تورم شد. از جنگ در اوکراین که در پایان فوریه آغاز شد، بادهای مخالف تورم بیشتری به وجود آمد. افزایش نرخ تورم به زودی با اولین افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در سال در ماه مارس همراه شد.

سیاست تحمل صفر چین برای کووید، این کشور را از آغاز همه‌گیری در قرنطینه قرار داد و این در 8 ژانویه با حداقل نیاز به آزمایش منفی کووید برای بازدیدکنندگان تغییر خواهد کرد.

دلار آمریکا از نرخ‌های بهره بالاتر قدرت گرفت و با روندی که در بیشتر سال ادامه داشت، نسبت به سایر ارزها بالا رفت. بخش‌های مالی و انرژی شاهد حمایت از افزایش درآمد نرخ بهره و افزایش قیمت نفت خام بودند.

این مطالب حاوی توصیه‌های سرمایه‌گذاری، توصیه‌های سرمایه‌گذاری، پیشنهاد یا درخواست برای هرگونه معامله در ابزارهای مالی نیست و نباید تفسیر شود. لطفاً توجه داشته باشید که چنین تحلیل معاملاتی یک شاخص قابل اعتماد برای عملکرد فعلی یا آتی نیست، زیرا ممکن است شرایط در طول زمان تغییر کند. قبل از تصمیم گیری برای سرمایه گذاری، باید از مشاوران مالی مستقل مشاوره بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که خطرات را درک می کنید.


منبع: https://admiralmarkets.com/analytics/traders-blog/2022-trading-news-digest-2023-outlookسیاست های بانک مرکزی در اتحادیه اروپا، بریتانیا و ایالات متحده شروع به درو کردن پاداش در قالب کاهش تورم کردند. فدرال رزرو به طور قاطعانه به نرخ تورم 2 درصدی خود و همزمان با شناخت خطرات رکود متعهد بود. افزایش نرخ بهره بانک مرکزی در دسامبر کمتر از افزایش نرخ های قبلی بود که تا حدی منعکس کننده فشار کاهشی قیمت نفت خام بر تورم بود.

در پایان، یک نقطه روشن این است که همه‌گیری به سرعت در حال تبدیل شدن به یک خاطره است و – به جز هر چیز غیرمنتظره‌ای – هنگامی که تورم تحت کنترل است و نرخ‌های بهره تثبیت می‌شود، اقتصاد جهانی می‌تواند بر تقویت مجدد رشد متمرکز شود.

پایان یک سال پر نوسان در بازارهای مالی با تصمیم چین برای بازگشایی مرزهای خود به روی مسافران خارجی مشخص شد.

پیش بینی آنچه در سال 2023 اتفاق می افتد دشوار است، عاقلانه است که انتظار داشته باشیم که عدم قطعیت موضوعی مداوم باشد. موضوعات دیگری نیز وجود دارند که احتمالاً ادامه خواهند داشت، از جمله عزم بانک‌های مرکزی بزرگ برای کاهش تورم با نرخ‌های بهره بالاتر.

با نگاهی به سال 2022، سالی پر از تناسب بود و زمانی شروع شد که بازارهای مالی از شرایط همه گیر دور شدند و با تأثیر اقتصادی جنگ در اوکراین مواجه شدند، که با جهش قیمت کالاها و نوسانات طرف عرضه در بازارهای انرژی آغاز شد. .

Q1 – فشارهای تورمی آغاز می شود

فدرال رزرو خصمانه ترین موضع را در برابر تورم اتخاذ کرده است، بنابراین بعید است بانک مرکزی تا رسیدن به نرخ هدف 2 درصدی، ترمز انقباض پولی را بگیرد. این نشان می‌دهد که تلاقی‌های ارز دلار ممکن است تحت فشار یک دلار قوی باقی بماند. با توجه به واگرایی در سیاست پولی بین ایالات متحده و ژاپن، جفت USDJPY ممکن است تا سال 2023 بی ثبات باقی بماند.

انتظار می رود بازارهای سهام برای انطباق با محیط های افزایش نرخ بهره در ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا تحت فشار کوتاه مدت تا میان مدت باقی بمانند. اگر دلار دوباره تقویت شود، اختلافات سیاست بین ایالات متحده و ژاپن نیز ممکن است بر اشتها و جهت سرمایه گذاری تأثیر بگذارد.

بخش‌هایی مانند صنعت تراشه‌های نیمه‌رسانا در عرض یک سال با کمبود عرضه و مازاد مواجه شدند، اما تقاضا در مسیر رشد قرار دارد زیرا علاقه به هوش مصنوعی، واقعیت مجازی مختلط و سایر سهام‌های متاورس افزایش می‌یابد. اطلاعات بیشتر در مورد سهام برتر در صنعت نیمه هادی را اینجا بخوانید.

شرکت ها شروع به استقبال از کارمندان در محل کردند و بازار کار شروع به تنگ شدن کرد.

Q2 – قیمت های بیش از حد نفت خام باعث رشد می شود

آیا تجارت در اخبار اقتصاد کلان برای شما جالب است؟ بیاموزید که چگونه این رویکرد با وبینارهای رایگان ما کار می کند. با معامله گران خبره ملاقات و تعامل داشته باشید. جلسات معاملاتی زنده را تماشا کنید و یاد بگیرید.

وبینارهای تجاری رایگان

بر اساس گزارش بانک جهانی، انتظار می رود اقتصاد چین در سال آینده 4.3 درصد بهبود یابد. چشم‌انداز روشن‌تر همچنین ممکن است احساسات سرمایه‌گذاران را از رکود فعلی خود در زمان نگارش این مقاله دور کند.

انقباض ECB و BoE از یورو و پوند حمایت کرده است و اگر بانک های مرکزی به افزایش نرخ بهره ادامه دهند، این روند ممکن است ادامه یابد. ارزهای قوی‌تر خطرات قابل‌توجه دیگری را نیز به همراه دارند، که با فشار بر صادرات و افزایش کسری تجاری که قبلاً در بریتانیا و اتحادیه اروپا دیده شده است، شروع می‌شود.

کالاها

از آنجایی که انتظار غالب برای رکود اقتصادی در سال 2023 است، ممکن است فشاری بر رشد در بازار کار وجود داشته باشد، با شروع از ایالات متحده که نرخ بهره از دیگر اقتصادهای بزرگ پیشی گرفته است.

ارزهای اصلی

سهام‌های جهانی به تضعیف خود ادامه دادند و به بازار نزولی تبدیل شدند که مشخصه آن افزایش‌های کوتاه مدت در طول فصل سود و احساسات محتاطانه بود زیرا ترس‌های رکود باعث افزایش ریسک‌پذیری شد.

کالای اصلی در سال 2022 نفت خام و تأثیر آن بر قیمت ها در بیشتر بخش های اقتصاد بود. این وضعیت در پایان سال پس از کاهش شدید قیمت نفت خام، عمدتاً به دلیل ترس از رکود، تغییر کرد.

اگر قیمت نفت خام پایین بماند، این می‌تواند از تقاضا برای سایر مواد خام متاثر از افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل حمایت کند، به‌ویژه از کشورهایی مانند استرالیا که به صادرات معدن متکی هستند.

بازارهای سهام

سایر بخش های اقتصاد جهان چندان خوب نبودند. همانطور که تورم بر هزینه های تولید و ساخت و ساز فشار می آورد، قیمت سایر کالاها همزمان با نفت خام شروع به افزایش کرد. چشم انداز نقدینگی شرکت ها و مصرف کنندگان با افزایش هزینه های وام گران تر شد.

در ماه ژوئیه، بانک مرکزی اروپا (ECB) به فدرال رزرو و BoE پیوست تا برای اولین بار در 11 سال گذشته، نرخ بهره کلیدی خود را افزایش دهد. بانک مرکزی اروپا در بحبوحه جنگ در اوکراین نسبت به آسیب رساندن به چشم انداز رشد اتحادیه اروپا محتاط بود اما در نهایت در مواجهه با تورم فزاینده چشمک زد.

Q4 – بازارهای سهام سنگی

به نظر می رسد که جنگ در اوکراین در ماه فوریه به یک سال می رسد، مگر اینکه قبل از آن آتش بس یا توافق صلح محقق شود.

در وبینارهای زنده برگزار شده توسط کارشناسان تجارت ما هماهنگ شوید

عضویت رایگان

توسط رضا خانتاراج

رضا خانتاراج