چشم انداز یورو 2023 – وبلاگ تجارت فارکس Orbex

در ماه اکتبر، یورو به زیر برابری با دلار آمریکا سقوط کرد. از آن زمان به بعد، دوباره بازگشته است، اما به سطوح ابتدایی سال برنگشته است. طبیعتاً سؤال این است که آیا این جفت به روند صعودی خود ادامه خواهد داد یا برای یک حرکت دیگر در برابری تغییر خواهد کرد. و این برای کراس های یورو چه معنایی دارد؟

با این حال، هزینه های بالاتر از طریق تورم اصلی فیلتر شده است. اگرچه به اندازه شماره تیتر بالا نیست، اما همچنان بیش از دو برابر هدف بانک مرکزی اروپا است. مسئله این است که این معیار ممکن است بیشتر از رقم تیتر «چسبنده» باشد. که می تواند فشار را بر بانک مرکزی اروپا برای ادامه انقباضات ادامه دهد، حتی اگر اقتصاد شروع به آسیب کند. این امر می‌تواند اروپا را در مسیری قرار دهد که در اواخر سال از ایالات متحده و بریتانیا وارد رکود اقتصادی شود.

استراتژی خود را در مورد چگونگی عملکرد یورو با Orbex آزمایش کنید

عملکرد ضعیف یورو در سال جاری عمدتاً ناشی از کندی بانک مرکزی اروپا در افزایش نرخ بهره بوده است. حتی زمانی که سرانجام به افزایش نرخ‌ها رسید، آنقدر از بقیه عقب بود که ارز همچنان ضعیف‌تر بود تا اینکه نسبتاً مشخص شد که فدرال رزرو آماده می‌شود تا روند صعود خود را کاهش دهد. پس از آن، یورو افزایش یافت و درک کرد که بانک مرکزی اروپا هنوز فضای بیشتری برای انقباض دارد. انتظار می رود که بانک مرکزی اروپا در سه ماهه اول به روند صعودی خود ادامه دهد و سپس فروش اوراق قرضه را در ماه مارس آغاز کند.

یکی از عوامل اصلی نوسانات ارز مشترک در سال گذشته احتمالاً موضوع سال آینده نیز خواهد بود. حداقل تا نیمه اول. و این رویکرد منحصربه‌فرد بانک مرکزی اروپا در قبال چالش منحصربه‌فردی است که یورو با آن مواجه است. سایر ارزها در یک حوزه اقتصادی واحد عمل می کنند، اما بانک مرکزی اروپا باید سیاست مالی 19 کشور مختلف را متعادل کند. (20، سال آینده، با احتساب کرواسی.)

مارس می تواند نقطه عطف یورو باشد. تا آن زمان، بدترین فصل زمستان به پایان رسیده است و خطر یک اختلال عمده انرژی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. انتظار می رود که جنگ در اوکراین نیز به نقطه عطف برسد، زیرا انتظار می رود وضعیت ژئواستراتژیک پس از زمستان عادی شود. علاوه بر این، بانک مرکزی اروپا قرار است وضعیت را بررسی کند و تصمیم بگیرد که آیا انقباضات کمی را دو برابر کند، که انتظار می‌رود با جلسه مارس آغاز شود.

در همین حال، شرکای اصلی تجاری یورو، ایالات متحده و بریتانیا، در صورتی که افزایش نرخ بهره را متوقف نکنند، به نظر می رسد که در حال کند شدن هستند. انتظار می رود که ایالات متحده در نیمه اول به رکود سقوط کند و تورم در چند ماه گذشته سریعتر از حد انتظار کاهش یابد. تورم بریتانیا همچنان بالاست، اما در حال حاضر در رکود است. در همین حال، انتظار می‌رود اتحادیه اروپا رشد اقتصادی متوسطی را در سه ماهه اول مدیریت کند، با این فرض که در فصل زمستان اختلال عمده‌ای در تامین انرژی وجود نداشته باشد.

فراتر از عدم قطعیت

یک مسیر نامشخص

باز کردن حساب زنده


منبع: https://www.orbex.com/blog/en/2022/12/euro-2023-outlook-2

موضوع معلق تورم است. در بیشتر سال 2022، شکاف گسترده ای بین تورم اصلی و اصلی وجود داشت، زیرا اروپا به ویژه تحت تأثیر هزینه بالای انرژی قرار داشت. با این حال، قیمت نفت خام در پایان سال کاهش یافت. این بدان معناست که یورو کمتری برای خرید انرژی فروخته شده است. اگر این روند ادامه یابد، فشار نزولی بر ارز مشترک می تواند تا حدودی کاهش یابد.

توسط رضا خانتاراج

رضا خانتاراج