خلاصه هفتگی بازار بین بازار: 17 تا 21 آوریل 2023

و سپس با حمله ملت آتش همه چیز تغییر کرد. و منظور من از “ملت آتش” ترس از رکود است.

اقتصاد چین در سه ماهه دوم در مقایسه با رشد تخمینی 4.0 درصد و رشد قبلی 2.9 درصد رشد 4.5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته که با کاهش محدودیت‌های COVID-19 تقویت شده است.

جلسه آسیایی روز جمعه با کندی آغاز شد زیرا معامله گران احتمالا منتظر دیدن آخرین به روز رسانی های نظرسنجی تجاری فلش (یک شاخص اقتصادی پیشرو) از سراسر جهان بودند. و طولی نکشید که نوسانات افزایش یافت زیرا آخرین به روز رسانی PMI همچنان تضعیف احساسات بخش تولید را نشان می داد، در حالی که احساسات بخش خدمات به سطوح بالاتری از خوش بینی رسید.

بر اساس کاهش گسترده دارایی‌های ریسک پس از PMI اروپا و بریتانیا، به نظر می‌رسد معامله‌گران بر بخش خدمات گزارش‌های PMI تمرکز کرده‌اند و نشان می‌دهند که مؤلفه‌های اشتغال و قیمت‌ها هنوز برای بانک‌های مرکزی قوی‌تر از آن هستند که شروع به صحبت کنند. چرخش سیاست پولی/نرخ بهره در حال حاضر.

سهام آسیایی و اروپایی با قیمت قرمز بسته شدند، بازده اوراق قرضه کاهش یافت، نفت زیان خود را افزایش داد و طلای امن دوباره به مرز 2000 دلار رسید. BTC/USD حتی با سطوح 30000 دلاری خداحافظی کرد!

در همین حال، GBP و CAD روندهای روزانه را مشاهده کردند که منعکس کننده انتظارات متفاوت سیاست پولی آنها بود، که تحت تأثیر به روز رسانی های اقتصادی جدید بریتانیا و کانادا در جلسه بود.

پوند انگلیس روز چهارشنبه پس از غافلگیری بریتانیا با تورم دو رقمی دیگر در ماه مارس، افزایش بیشتری یافت. انتظارات Hawkish BOE GBP را در برابر همتایان اصلی خود به بالاترین حد خود در داخل هفته رساند.

در مجموع، این به احتمال زیاد معامله‌گران را وادار کرد که شرط‌های محوری را در جلسه کاهش دهند، که مشخصه آن کاهش ارزش سهام ایالات متحده (که یک KAH-POW اضافی از گزارش‌های حاشیه ناامیدکننده TSLA گرفت)، بازده خزانه‌داری ایالات متحده و نفت است.

ببینید، تورم بالای کانادا و بریتانیا (هنوز) باعث شد تا معامله گران بیشتری باور کنند که بانک های مرکزی بزرگ نرخ های بهره خود را برای مدت طولانی تری بالا نگه می دارند. وقتی برخی از شاخص های پیشرو در حال حاضر فعالیت اقتصادی ضعیف را نشان می دهند، خوب نیست.

متأسفانه برای دارایی‌های ریسک، انتشار داده‌های این هفته حاکی از یک دوره طولانی مدت نرخ‌های بهره بالا، حتی در میان نشانه‌هایی از فعالیت‌های اقتصادی ضعیف‌تر و تنها کاهش تورم نهایی است.

BTC/USD به طور پایدار از مرز 30000 دلار عبور نمی کند

بیت کوین دوباره سطح 30000 دلار را به دست آورد، سهام آسیایی و اروپایی سودهای وال استریت را دنبال کردند و قیمت طلا به 2000 دلار بازگشت.

داده های فلش PMI ایالات متحده کمی احساسات را تکان داد زیرا کمی از سایر نقاط جهان منحرف شد. هر دو بخش تولید و خدمات نشان دهنده خوش بینی فزاینده ای هستند، که به نظر می رسد معامله گران را بر آن داشته است تا برخی از شرط بندی های بدون ریسک را در پایان هفته کاهش دهند.


منبع: https://www.babypips.com/news/intermarket-weekly-recap-2023-04-21

بررسی‌ها همچنین نشان داد که قیمت‌ها همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند، البته با نرخ‌های آهسته‌تر، که کمی آب سرد را بر این ایده می‌اندازد که کاهش نرخ بهره ممکن است نزدیک باشد.

فلش گلوبال PMI ضعف بیشتری در فعالیت های تولیدی نشان داد در حالی که بخش خدمات تقویت می شود:

  • S&P Global US Manufacturing PMI برای آوریل: 50.4 در مقابل 49.2 قبلی. شاخص فعالیت تجاری خدمات 53.7 در مقابل 52.6 قبلی است
  • PMI تولیدی HCOB Flash منطقه یورو برای آوریل: 45.5 در مقابل 47.3 قبلی: PMI خدمات در 56.6 در مقابل 55.0 قبلی
  • PMI تولید UK Flash برای آوریل: 46.6 در مقابل 47.9 قبلی؛ PMI خدمات به 54.9 در مقابل 52.9 بهبود می یابد

سخنرانی قابل توجه فدرال رزرو در این هفته:

  • بانک فدرال رزرو سنت لوئیس، رئیس جمهور بولارد (عضو بدون رای) در شش ماه آینده شاهد رکود نیست. استدلال برای افزایش 50 bps به دامنه 5.5٪ تا 5.75٪ است
  • روز سه‌شنبه، بوستیک، رئیس بانک فدرال رزرو آتلانتا گفت که مایل است قبل از توقف و نگه داشتن نرخ‌ها برای مدتی بالای 5 درصد، شاهد یک افزایش دیگر باشد.
  • ویلیامز، مسئول فدرال رزرو: تورم همچنان بسیار بالاست، بنابراین فدرال رزرو باید برای کاهش قیمت ها اقدام کند و احتمالا دو سال طول می کشد تا به هدف 2 درصد برسد.

خلاصه هفتگی Intermarket

دلار، طلا، S&P 500، نفت، بازده 10 ساله ایالات متحده، پوشش بیت کوین 1 ساعته توسط TradingView

انتشار داده‌های تورم و نیروی کار این هفته، روندهای سیاست پولی و تأثیر آن بر رشد اقتصادی را مورد توجه قرار داد.

صورتجلسه بانک مرکزی استرالیا نشان داد که سیاستگذاران در ماه آوریل نرخ های افزایشی را در نظر گرفته اند

CPI کانادا برای ماه مارس: +0.5% m/m (پیش‌بینی +0.3% m/m) در مقابل +0.4% m/m قبلی؛ +4.3% سالانه در مقابل 5.2% سالانه در فوریه

روز سه‌شنبه پس از اینکه تولید ناخالص داخلی چین بهتر از حد انتظار رسید، دلار عقب‌نشینی کرد و در برابر ریسک‌پذیری سر فرود آورد. صورتجلسه RBA همچنین نشان داد که اعضا در اوایل ماه جاری به طور جدی به افزایش نرخ بهره (به جای توقف) فکر کردند، به این معنی که بانک مرکزی می تواند از تعصب توقف افزایش نرخ بهره خود را متقاعد کند.

دارایی‌های امن مانند CHF در حالی که شرط‌بندی‌های «خطرناک‌تر» مانند بیت‌کوین، نفت خام، NZD و CAD شاهد روند نزولی درون هفته‌ای بودند، رشد کردند.

اخبار و اخبار اقتصادی قابل توجه:

نگرانی در مورد تورم چسبنده، انقباض بیشتر بانک مرکزی و رکود برای برخی از اقتصادهای بزرگ باعث ریسک گریزی شده است.

این یک شروع آهسته برای بازارهای گسترده در روز دوشنبه بود، حداقل تا زمانی که دارایی‌ها نشانه‌های خود را از انتشار قوی Empire State در ایالات متحده در جلسه صبحگاهی ایالات متحده گرفتند. بازده اوراق قرضه ایالات متحده افزایش یافت و دلار در برابر ین و فرانک CHF کشورهای امن دیگر افزایش یافت که احتمالاً از روایت فدرال رزرو مبنی بر بالا نگه داشتن نرخ بهره برای مدت طولانی تری حمایت می کند.

گزارش مشاغل در بریتانیا قوی‌تر از حد انتظار، گمانه‌زنی‌های افزایش نرخ BOE را تقویت کرد و به پوند اجازه داد که پس از کسب سود، نزدیک به بالاترین سطح روزانه خود باقی بماند. از سوی دیگر، CAD به راحتی به روند نزولی درون هفته ای خود پس از گزارش ملایم CPI کانادا که از ایده توقف افزایش نرخ حمایت کرد، بازگشت.

دلار، طلا، S&P 500، نفت، بازده 10 ساله ایالات متحده، پوشش بیت کوین 1 ساعت توسط TradingView

قطار ریسک‌گریزی روز پنج‌شنبه به حرکت خود ادامه داد، زیرا ترس از رکود از زمان باز شدن آسیا افزایش یافت. و در طول جلسه ایالات متحده بود که شاهد ادعاهای بیکاری هفتگی ایالات متحده بیش از حد انتظار، آمار ضعیف مسکن و فقدان قابل توجه در شاخص تولید فیلی فدرال رزرو بودیم که از ایده افزایش خطرات رکود برای بزرگترین اقتصاد جهان حمایت می کرد.

CPI سه ماهه دوم نیوزلند از 1.4% به 1.2% در Q/Q در مقابل افزایش پیش بینی شده به 1.5% کاهش یافت و امیدها را کاهش داد که RBNZ با کاهش قیمت انرژی کاهش یافت.

صورتجلسات ECB نشان داد که اکثریت اعضا از افزایش 50 واحدی نرخ بهره در ماه مارس با وجود نگرانی های بخش بانکی جهانی حمایت کردند.

نرخ تورم در بریتانیا شگفت‌انگیز بود، CPI 10.1% سالانه در مارس در مقابل 9.8% مورد انتظار و 10.4% در فوریه افزایش یافت، زیرا خانوارها همچنان با قبوض بالای غذا و انرژی سروکار دارند.

قدرت دلار همچنین برای بیت کوین (BTC/USD) و نفت خام هیچ لطفی نکرد، زیرا پس از رد شدن در سطوح فنی کلیدی، شاهد نوسانات شدید روزانه بودند.

این که اعضای فدرال رزرو چندان نگران خطرات رکود اقتصادی نبودند نیز کمکی نکرد. به عنوان مثال، مستر، رئیس فدرال رزرو کلیولند، گفت که انتظار دارد سیاست پولی «بیشتر به قلمرو محدودکننده» حرکت کند و نرخ‌ها «برای مدتی» بالای 5 درصد باقی بماند. در همین حال، لوری لوگان، رئیس فدرال رزرو دالاس، توقف افزایش نرخ بهره تضمینی برای عدم افزایش مجدد نرخ بهره توسط فدرال رزرو در آینده نزدیک نیست.

توسط رضا خانتاراج

رضا خانتاراج