مارجین آزاد در معاملات فارکس چیست؟


همه کسانی که با یک کارگزار حساب معاملاتی باز کرده اند با اصطلاح مارجین مواجه شده اند. بسته به نوع بازار، نام ممکن است متفاوت باشد. در فارکس، مفاهیمی مانند حاشیه آزاد و سهام عمدتاً استفاده می شود. در بورس از آنها به عنوان تعادل و وثیقه یاد می شود.

با این حال، نام ها چندان مهم نیستند. صرف نظر از بازار مالی، همه باید این مفاهیم را مطالعه کنند زیرا نتیجه معامله تا حد زیادی به سطوح حاشیه بستگی دارد.

مقاله موضوعات زیر را پوشش می دهد:

تجارت تضمینی چیست؟

مارجین در معاملات سهم وجوه موجود در حساب معامله گر است که تضمینی برای یک تراکنش یا معاملات باز ارائه می کند. به عبارت دیگر، مارجین فارکس بخشی از وجوه مورد نیاز برای باز کردن معاملات است. اگر حاشیه استفاده شده از اندازه سپرده بیشتر شود، کارگزار به شما اجازه بازکردن آن را نخواهد داد.

مقدار حاشیه حداکثر اهرمی را که می توان برای معامله استفاده کرد را تعیین می کند. بنابراین، معامله با اهرم را معامله مارجین می نامند.

کارگزار فارکس در درجه اول به مارجین به عنوان تضمینی نیاز دارد که معامله گران وجوه خود را برای پرداخت تراکنش دارند. هر چه اهرم کمتر باشد، مارجین مورد نیاز فارکس بیشتر است و بالعکس. در بازارهایی که معاملات با حداقل اهرم انجام می‌شود، معمولاً الزامات مارجین با اندازه سپرده تعیین می‌شود.

نحوه محاسبه مارجین

مارجین فارکس بخشی از کل وجوه موجود در حساب است. با استفاده از فرمول زیر محاسبه می شود:

(حجم (لات) × اندازه قرارداد (واحد ارز) × قیمت) / اهرم

به عنوان مثال، شما تصمیم به خرید یک مقدار از آن دارید یورو دلار. قیمت فعلی مبادله 1.1030 است و اهرم ارائه شده توسط بروکر فارکس 1:100 است. در این حالت فرمول به صورت زیر خواهد بود:

حاشیه = (1 × 100000 × 1.1030) / 100 = 1103 USD

بنابراین، برای ورود به معامله با این لات، باید حداقل 1103 دلار در حساب خود داشته باشید.

اگر وجوه کافی در حساب وجود ندارد، می توانید با افزایش اهرم یا کاهش حجم معامله، مشکل را حل کنید. بیایید اهرم را به 1:500 افزایش دهیم.

حاشیه = (1 × 100000 × 1.1030) / 500 = 220 USD

مبلغ وثیقه مورد نیاز پنج برابر کاهش یافت. با کاهش حجم معاملات، مارجین مورد نیاز به طور مشابه کاهش خواهد یافت.

حاشیه آزاد چیست؟

مفهوم حاشیه آزاد از مفهوم حاشیه جدایی ناپذیر است. مارجین آزاد مقدار وجوه موجود در حساب مارجین است که در معاملات دخالتی ندارد و می توان از آن برای معامله یا برداشت استفاده کرد. به عبارت دیگر، مارجین آزاد فارکس نشان دهنده مقدار پول موجود در حساب است که می توان از آن برای باز کردن معاملات اضافی استفاده کرد. اگر معاملات باز در حساب وجود نداشته باشد، مارجین آزاد فارکس برابر با مانده و حقوق صاحبان سهام است.

حاشیه آزاد یک شاخص مهم است. معامله گران باتجربه فقط در مواقع ضروری آن را خرج می کنند. اگر حاشیه آزاد در بازار فارکس به 0 نزدیک شود، حساب معاملاتی در موقعیت خطرناکی قرار می گیرد. در این حالت، کارگزاران ممکن است برای جلوگیری از ضرر از مارجین کال استفاده کنند.

نحوه محاسبه حاشیه آزاد

مارجین آزاد بخشی از وجوه باقی مانده در حساب پس از افتتاح معاملات است. با فرمول محاسبه می شود:

حاشیه آزاد = وجوه (صاحب صاحبان سهام) – حاشیه

بیایید حاشیه آزاد را هنگام خرید یک لات محاسبه کنیم یورو دلار. فرض کنید موجودی حساب معاملاتی 5000 دلار باشد. قیمت فعلی مبادله دارایی 1.1030 و اهرم ارائه شده توسط کارگزار 1:100 است. بنابراین، فرمول به صورت زیر خواهد بود:

حاشیه رایگان = 5000 – 1103 = 3897 تومان

این مثال نحوه محاسبه مارجین آزاد را بدون در نظر گرفتن معاملات باز و سایر هزینه‌های حساب معاملاتی نشان می‌دهد. برای به دست آوردن ارزش دقیق تر، به اطلاعاتی در مورد معاملات باز نیاز دارید.

به عنوان مثال، قبل از باز کردن تجارت، شما در حال حاضر یک موقعیت معاملاتی باز دیگر دارید که سود 100 دلاری را به همراه دارد. در این صورت شاخص حقوق صاحبان سهام برابر با مانده حساب معاملاتی نخواهد بود. بنابراین، اول از همه، لازم است که حقوق صاحبان سهام را محاسبه کنید:

وجوه (صفحه) = مانده + سود (یا مانده) – زیان

وجوه (صاحب سهام) = 5000 + 100 = 5100 تومان

مارجین رایگان = 5,100 – 1,103 = 3,997 USD

نمونه حاشیه آزاد

بیایید دریابیم که هنگام معامله در فارکس با استفاده از مثال تجارت واقعی، پارامترهای حاشیه و حاشیه آزاد در کجا نمایش داده می شوند.

1 – کل دارایی ها یا وجوه.

2 – دارایی های استفاده شده یا حاشیه فارکس.

3 – برای عملیات یا حاشیه رایگان موجود است.

من یک معامله EURUSD را باز کردم (تصویر بالا را ببینید). از آنجایی که اهرم 1:200 است، وثیقه مورد نیاز یا حاشیه فارکس 552.37 دلار است. از آنجایی که معامله باز است و از حاشیه استفاده می شود، به این معنی است که یک مارجین آزاد نیز وجود دارد. این شاخص سوم است که برابر با 3888.16 – 552.37 = 3335.80 USD است.

سطوح حاشیه

علاوه بر دو شاخص اصلی، حاشیه و حاشیه آزاد، یک شاخص اضافی برای سطح حاشیه وجود دارد. این نسبت وجوه حساب به حاشیه است که به صورت درصد بیان می شود.

به عبارت دیگر، سطح حاشیه، نسبت حقوق صاحبان سهام به استفاده از سپرده است. به آن حداکثر بار سپرده نیز می گویند. سطح مارجین نشان می دهد که حساب معاملاتی چقدر با معاملات باز بارگذاری شده است.

بیایید پارامترهای تراکنش و حساب معاملاتی را از مثال قبلی در نظر بگیریم:

سطح مارجین = (صفحه (صفحه) / حاشیه) × 100%

سطح حاشیه = (3,888.16 / 552.37) × 100٪ = 703.904٪

با این محاسبه می توان نتیجه گرفت که حساب معاملاتی زیاد بارگذاری نشده است و می توان چندین معامله دیگر باز کرد. با این حال، اگر شما به سرعت پول از دست بدهید، نرخ کاهش می یابد. لحظه ای که به 100٪ می رسد به این معنی است که وجوه برابر با حاشیه است. سپس نمی توانید معاملات جدید را باز کنید و به زودی مارجین کال دریافت خواهید کرد. برای جلوگیری از این موضوع، استفاده از استاپ لاس را فراموش نکنید.

تماس‌های حاشیه‌ای و Stop Out

Margin call چندین بار در مقاله ذکر شد. بیایید بفهمیم که چیست. علاوه بر تماس حاشیه، یک سطح توقف نیز وجود دارد. از آنجایی که مبتدیان اغلب آنها را اشتباه می گیرند، بیایید در مورد تفاوت های آنها صحبت کنیم.

مارجین کال سیگنالی به کارگزار است که حساب معاملاتی معامله گر بیش از حد بارگذاری شده است و مارجین فارکس به مقدار بحرانی رسیده است. اگر وجوه رایگان را به حساب معاملاتی خود اضافه نکنید، معاملات باز شده به اجبار بسته خواهند شد.

Stop out برای وادار کردن کارگزاران به بستن معاملات (با سودآورترین آنها شروع می شود) زمانی که مارجین به سطح معینی می رسد استفاده می شود. وقتی این عملیات تکمیل شد، معاملات بسته حاشیه را آزاد می کنند. اگر اندیکاتور بالاتر از مقدار آستانه بازگردد، بسته شدن معاملات تکمیل می شود.

هر کارگزار سطوح فراخوان و توقف خروجی خود را دارد. معامله گران باید درک کنند که کارگزاران با ارائه اهرم سرمایه خود را به خطر می اندازند. اگر ضرر را به موقع محدود نکنند، ممکن است متحمل ضرر شوند. برای جلوگیری از رسیدن به این سطوح، حاشیه آزاد بیشتری در حساب خود بگذارید.

نتیجه

معامله گران موفق باید به وضوح تفاوت بین مارجین، حاشیه آزاد و سهام را درک کنند. نتیجه معامله تا حد زیادی به این بستگی دارد.

حاشیه در معاملات فارکس شاخص اصلی ریسک است. هر چه حاشیه بالاتر باشد، در مواقع اضطراری فضای کمتری برای مانور دادن وجود دارد.

مارجین آزاد نشانگر قابلیت مانور حساب معاملاتی است. هرچه وجوه رایگان بیشتر باشد، احتمال اینکه همه چیز در شرایط بحرانی قابل اصلاح باشد بیشتر است.

وجوه یا حقوق صاحبان سهام نشانگر مقدار کل وجوه موجود در حساب است. هنگامی که تجارت سودآور باشد، ارزش سهام افزایش می یابد، و بر این اساس، حاشیه آزاد فارکس افزایش می یابد. در صورت زیان، حقوق صاحبان سهام کاهش می یابد و میزان حاشیه آزاد کاهش می یابد.

مارجین رایگان در سوالات متداول فارکس

مارجین فارکس به عنوان نسبت حجم معاملات به اهرم محاسبه می شود. فقط باید ارزش قرارداد برای یک ابزار خاص را بر اندازه اهرم تقسیم کنید.

حاشیه = (حجم تجارت × قیمت) / اهرم

محتوای این مقاله منعکس کننده نظر نویسنده است و لزوماً بیانگر موضع رسمی LiteFinance نیست. مطالب منتشر شده در این صفحه فقط برای اهداف اطلاعاتی ارائه شده است و نباید به عنوان ارائه مشاوره سرمایه گذاری برای اهداف دستورالعمل 2004/39/EC در نظر گرفته شود.

به این مقاله امتیاز دهید:

{{ارزش}} ( {{count}} {{title}} )




منبع: https://www.litefinance.org/blog/for-beginners/margin-trading/what-is-free-margin-in-forex-trading/

توسط رضا خانتاراج

رضا خانتاراج